Ga naar hoofdinhoud

Volgend leven voor Restol


Half Nederland staat op het ijs, buitenwerk wordt opgeschort. Een prima tijd, dus, om het over tuinmeubilair en buitenhout te hebben? Toch wel, want Lonza heeft iets te melden: een vernieuwd assortiment Restol houtoliën. Lonza? Restol? Precies: er is iets uit te leggen.

Industriële houtbescherming

‘Restol is al 40 jaar op de markt. Het assortiment bestaat uit kwalitatief hoogstaande, duurzame oliën op basis van lijnzaadolie, transparant en op kleur’, legt Stef Oomens uit. Hij is commercieel manager bij Arch Timber Protecion, sinds afgelopen oktober eigendom van het Zwitserse chemieconcern Lonza.
Arch Timber Protection ‘doet’ in industriële houtbescherming. Afnemers van de producten zijn houtbedrijven die bijvoorbeeld tuinhout onder hoge druk impregneren, bouwhout brandwerend maken, of gezaagd hout tegen schimmels beschermen door te dompelen. ‘En daarnaast is er al 40 jaar Restol’, glimlacht Oomens. ‘Voor consumenten en professionele bedrijven. Zo lijkt het misschien een bijproduct, maar dat is het niet. We zijn de formulering blijven doorontwikkelen en de verkoop vertegenwoordigt een flinke waarde.’

 

Vernieuwing product Restol

Toch viel er nog wel wat te verbeteren. Oomens: ‘We verkochten tot voor kort Restol vooral via onze ‘licencees’, houtbedrijven. Sinds een jaar of twee zoeken we actiever de verfgrossiers en de verfspeciaalzaken op. In de doe-het-zelfmarkten zul je ons nooit tegenkomen. Onze prijs en kwaliteit zijn daarvoor te hoog. Als een consument een goedkoop beitsje wil, dan neemt hij maar iets anders. Het is moeilijk te zeggen hoeveel duurzamer onze producten zijn, maar reken maar in jaren.’ Daarnaast waren de etiketten en de documentatie van Restol alweer 12 jaar oud, was er geen sterke website, en konden er nog wel wat kleuren bij. Oomens: ‘Het mooie is dat Restol in onze Nederlandse fabriek gemaakt wordt. We kunnen dus eenvoudig leveren, en de ontwikkeling hebben we in eigen hand.’ Nu is er een mooie website, waar van alle 24 kleuren (het breedste palet voor dit soort producten) en duidelijke voorbeeldfoto’s uit de praktijk zijn opgenomen.

 

Bijzonder product waarmee een vakman zich kan onderscheiden

Oomens: ‘Verfgrossiers en schilders zijn in ons product geïnteresseerd omdat het iets bijzonders is. Met de nieuwe etikettering en promotie kun je dat meer aan de eindgebruiker laten zien. We bieden technische ondersteuning. Niet iedere schilder durft het aan om sterk verweerd houtwerk met transparante producten, al dan niet op kleur, aan te pakken. Dat ligt niet aan de verwerking, want die is zeer eenvoudig. Maar vooral vanwege onzekerheid over het eindresultaat. Een dekkende verflaag aanbrengen is veiliger, maar het is niet altijd wat de klant wil. Meestal volstaat het om het hout, of het nu gevelpanelen, tuinmeubels of schuttingen zijn, en of het nu ‘western red cedar’, grenen of tropisch hardhout is, schoon te spuiten en daarna te behandelen met een kleur die iets donkerder is dan de ondergrond. Om zo vlekken en verwering te camoufleren. In het uiterste geval kun je ook besluiten de hele ondergrond te schuren. Zo kun je je als vakman echt laten gelden.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Vastgoed upgraden en houtinnovaties centraal op vakbeurzen

Registratie voorjaarsbeurzen open

Coating beschermt tegen brand met verkoling

Hoge kosten baren bouwers zorgen

Gratis houtbouw-webinars voor abonnees Eisma’s schildersmedia


Naar archief >