Een idee: op vakantie gaan en de schilder neemt het huis in de tussentijd onder handen. Klinkt mooi, een kwestie van vertrouwen. Maar daar denkt de gemiddelde particuliere opdrachtgever heel anders over, aldus de resultaten van een onderzoek door USP Marketing Consultancy in opdracht van Schildersvak.nl.
Nog geen 1 op de10 particuliere opdrachtgevers (9%) vindt dat fijn dat de schilder aan je huis werkt terwijl je zelf op vakantie bent. Gemiddeld 14% wil het nog wel in overweging nemen maar 36% heeft het liever niet en gemiddeld 37% wijst het idee resoluut af. De kopers hebben wat meer vertrouwen in de schilder dan de gemiddelde huurder, maar niet veel.
En zoals zo vaak speelt het woord duurzaamheid bij schilderwerk tegenwoordig een rol. Op de vraag ‘kiest u voor verf die duurzaam geproduceerd is óf verf die duurzaam blijft zitten?’, kiest bijna een derde (62%) van de woonconsumenten (kopers en huurders) voor duurzaamheid in de betekenis van het duurzaam blijven zitten van het verfsysteem. Gemiddeld slechts 14% kiest voor duurzaamheid in termen van duurzaam geproduceerde verf. Gemiddeld ongeveer een kwart (24%) van de ondervraagden weet niet wat het met deze vraag aan moet. Huurders (16%) blijken een lichte voorkeur aan de dag te leggen voor milieuvriendelijke verf vergeleken met kopers (12%).