Ga naar hoofdinhoud

Kleurinitiatief kent meerdere nuances


Tuurlijk, uiteindelijk is het uitgekiende marketing, maar ik verbaas me er toch een beetje over dat het Kleurinitiatief NL van Sikkens door meerdere schilders meteen wordt neergesabeld als broodroof. Als het goed wordt opgepakt, stijgt het in mijn ogen uit boven eendimensionale reclame. Het initiatief kan leiden tot bewustwording en mogelijk op termijn meer schilderwerk op scholen en meer animo voor het schildersvak onder jongeren.

Als je decennia geleden een basisschoolleerling vroeg wat hij later wilde worden, dan was negen van de tien keer het antwoord: brandweer of piloot. In die zin is er weinig veranderd. Maar vroeger zag je, als je tussen de middag naar huis liep, op elke straathoek wel een echte vakman zijn beroep uitoefenen. Het gros van de beroepen speelt zich nu af achter kantoormuren of in blokkendozen op industrieterreinen. In die zin vormt een schilder nog een positieve uitzondering omdat deze nog regelmatig op een steiger in het straatbeeld opduikt. Maar daarmee is hij nog geen rolmodel.

Positieve associatie

Maar stel je de impact eens voor als een stoere jongen van een jaar of 17 zomaar bij jou op de basisschool komt binnenlopen en vervolgens met zijn ‘maten’ een ruimte een metamorfose laat ondergaan die diepe indruk op je maakt. En als je dan vervolgens samen met klasgenoten op een speelse manier leert wat kleur eigenlijk is en wat het allemaal met je doet, dan moet dat een indruk achterlaten die jaren later nog steeds positieve associaties kan oproepen. Bijvoorbeeld als je een beroepsopleiding moet kiezen. Want dat is de diepere psychologie achter een deel van het Kleurinitiatief NL van Sikkens. Natuurlijk, garanties zijn er niet, maar je kunt nooit jong genoeg beginnen met zaaien.

Extra impuls

Voor wie nu nog niet weet waarover ik het heb, medewerkers van verfproducent AkzoNobel kunnen dit schooljaar een basisschool een gratis schilderbeurt aanbieden. Sikkens Kleurinitiatief NL is voortgekomen uit de wens van medewerkers om in hun directe omgeving actief te zijn met een maatschappelijk initiatief.  Geen broodroof, zo verzekerde men bij de start op basisschool Mobiel in Amsterdam Zuidoost. Het betreft alleen binnenschilderwerk en altijd maar één ruimte – bijvoorbeeld een lokaal, gang of gezamenlijke ruimte. Het moet een extra impuls geven door aan te tonen wat kleur binnen de muren van een basisschool kan doen.

Educatiepakket

Volgens Sikkens broodnodig omdat scholen, nu ze sinds januari 2015 ook verantwoordelijk zijn voor het onderhoud aan de buitenkant, de neiging hebben het binnenschilderwerk geen prioriteit te geven. Zien is geloven en mogelijk dat schoolbesturen dan niet al het geld stoppen in digiborden en iPads, maar ook investeren in de directe leefomgeving binnen de school zelf. Want kleur kan ontzettend veel doen voor de sfeer in een gebouw en heeft daarmee directe invloed op het welbevinden en de prestaties. Slim om deze actie direct te koppelen aan een educatiepakket over kleur waarmee de meester of juf actief met de basisschoolleerlingen aan de slag kan terwijl leerlingen van ROC’s en schildersvakopleidingen het werk in de basisschool uitvoeren.

Iedereen blij

School blij, kinderen blij en vakschoolleerlingen blij met een stageplek onder begeleiding van een oude rot in het vak, zou je zeggen. En natuurlijk AkzoNobel blij omdat ze ‘maatschappelijk verantwoord’ bezig zijn en het verfmerk Sikkens in het zonnetje kunnen zetten. Maar ik hoop op termijn dat ook de schilder blij is omdat er meer binnenwerk op scholen loskomt en de instroom van jongeren die het schildersvak willen leren weer toeneemt. Of ben ik nu te naïef?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan