De agrarische sector heeft sinds dit najaar een eigen televisiekanaal. De nieuwe zender Farm & Food TV-Channel wil bijdragen aan het vergroten van het maatschappelijk draagvlak voor de sector en is de eerste boerenzender in Europa. Een verrassend initiatief. Maar wordt het dan ook niet tijd voor een eigen zender voor de schilders- en vastgoedonderhoudsbranche?
Het net gelanceerde Farm & Food TV-Channel is een digitaal themakanaal en videoplatform. Het initiatief voor de zender komt van trendwatcher Adjiedj Bakas en ASTC Media, ondersteund door CRV (internationale organisatie voor rundveeverbetering) en LTO Noord (organisatie voor collectieve belangenbehartiging, individuele dienstverlening en groepsgerichte activiteiten voor agrarische ondernemers) vanuit de branche en EMG Content Services en United vanuit de media.
Het Commissariaat voor de Media heeft dit voorjaar een uitzendlicentie verstrekt aan het kanaal. Bekijk de trailer van de boerenzender: https://www.youtube.com/watch?v=vr2_KEAEqD4
Sinds september zijn onder meer nieuws- en actualiteitenprogramma’s, debatten, docusoaps, portretten over boeren en tuinders en reportages en documentaires over voedselproductie, voedselvraagstukken en streekproducten te zien. De commerciële zender richt zich op boeren, tuinders en overige professionals in de agro- en foodketen en consumenten met een bijzondere interesse in de herkomst van voedsel en voedselvraagstukken.
“Onze programma’s belichten informatief en onderhoudend de thema’s waar boeren en tuinders dagelijks mee te maken hebben. We beogen boeren en burgers weer dichter bij elkaar te brengen en te laten zien hoe indrukwekkend de Nederlandse topsector Agri & Food is”, aldus de initiatiefnemers. “De agrarische sector herkent zichzelf vaak onvoldoende in berichtgeving en het beeld dat over de branche wordt geschetst. Daar willen we iets aan doen.”
Schilderbranche
Toen ik las over het Farm & Food TV-Channel rees bij mij meteen de gedachte op dat ook de schilderssector eigenlijk een eigen tv-kanaal zou moeten hebben. Om te laten zien hoe indrukwekkend onze branche wel niet is: Nederland is, in vergelijking tot het buitenland, immers ongeëvenaard op het gebied van duurzaam vastgoedonderhoud, het hoogwaardig repareren van houten kozijnen en hoogglanzend aflakken van kozijnen. Iets dat onderbelicht blijft in reguliere consumentenmedia.
De zender zou niet alleen de consument beter moeten informeren over de schilder en zijn vak, maar ook de schilders zelf moeten informeren, inspireren, amuseren en doceren. Meteen kreeg ik allemaal wilde ideeën voor mooie tv-programma’s op het Schilder TV-Channel. Zoals het ‘Journaal’, met dagelijks schildernieuws, ‘Topschilders’, waarin meesterschilders zoals Randolph Algera, Dick Pouwels, e. a. in woord en daad diverse schildertechnieken belichten, een talkshow á la Pauw waarin het dagelijkse schildernieuws met diverse gasten aan bod komt, een programma waarin een schilderproject van A tot Z, vanaf de start tot aan het eindresultaat, wordt belicht.
Rijdende rechter
Ook leuk: een soort van Shownieuws, met daarin allemaal nieuwtjes á la Zaken & Mensen in Eisma’s Schildersblad. Ook zag ik perspectief in Het Lagerhuis, met debatten over actualiteiten in de schilderbranche. Bijvoorbeeld een debat tussen Ruud Maas, Peter Roos en Roel van Dijk over de SchilderCao. Of tussen schilders die veel met goedkope arbeidskrachten werken versus collegae die dat per se niet willen.
Ook had ik een prominente rol in gedachten voor advocaat mr. Gert van Gorcom, vaste columnist in Eisma’s Schildersblad, die in een soort van ‘De Rijdende Rechter’-format – samen met de betrokken partijen – zijn licht laat schijnen over juridische geschillen in de schildersbranche. En wat te denken van een urenlange live-uitzending van de jaarlijkse finale van het NK Schilderen in Rotterdam?
Tot zover het dagdromen. Zou er een markt zijn voor een Schilder Tv-Channel? Ik denk het niet. Best wel jammer, maar realiteit. Zoals ik denk dat ook Farm & Food TV-Channel weinig overlevingskansen heeft en straks een stille dood zal sterven. Als in Nederland zelfs een Nederlandse commerciële televisiezender voor het uitzenden van voetbal (Sport 7) mislukt, hebben andere (beroepsgerichte) initiatieven op dat vlak zeker geen kans van slagen.
Het probleem met die explosie van media-mogelijkheden is dat het aanbod de vraag in extrema overstijgt. Elke aanbieder denkt een graantje mee te kunnen pikken maar de gewone consument, jij en ik dus, krijgen er een steeds grotere hekel aan. Wanneer je bedolven wordt met informatie keer je je daarvan af en vertrouw je op je omgeving. En als je dat doet blijkt die hele internet realiteit helemaal niet zo belangwekkend als dat die zich doet voorkomen. Even een pas op de plaats en je prikt die hele ballon lek.