Ga naar hoofdinhoud

Winterkorting blijft populair


De winter staat voor de deur, de winterkortingen vliegen je al om de oren en toch blijkt een deel van de ondernemers nog geen idee te hebben hoe de agenda en orderportefeuille er uit gaat zien de komende maanden. Hoe hebben en krijgen de schildersbedrijven het de aankomende periode?

 

Onderzoekbureau USP Marketing Consultancy vroeg aan zzp’ers en aan schildersbedrijven met personeel: ‘had u de vorige winterperiode voldoende werk om aan het werk te blijven?’. Dat bleek voor 2/3e van de zzp’ers het geval te zijn, wat automatisch betekent, níet voor het overgebleven 1/3e gedeelte van de zelfstandige ondernemers. Van de schildersbedrijven met personeel wist 44% zowel met het eigen personeel als met de inleners aan het werk te blijven. Voor 30% van de schildersbedrijven met personeel alleen voor het vaste personeel; en voor een kwart van de schildersbedrijven (25%) was er te weinig werk voor alle medewerkers, al dan niet gepaard met gedwongen (tijdelijk) ontslag.

 

Nu trekt de markt aan en dat blijkt ook uit de cijfers. Bijna 4 op de 5 zzp’ers (79%) verwacht deze winter voldoende werk te hebben. Dat optimisme geldt in mindere mate voor de schildersbedrijven met personeel.  Daar denkt 40% van de bedrijven alle medewerkers (vast en inleen) aan het werk te houden; 29% van de ondernemers met personeel alleen voor de vaste medewerkers en 23% verwacht dat het niet gaat lukken; 9% heeft geen idee hoe de winter uit gaat pakken.

 

Aan het nut en de noodzaak van aandacht voor winterwerk besteedde de zomereditie SchildersVakkrant 13 uitgebreid aandacht. Daarin kwamen enkele pleitbezorgers aan het woord die bewust het gehele jaar met opdrachtgever in gesprek gaan om schilderwerk voor zover mogelijk naar de winterperiode te verplaatsen.

Dat een dergelijke aanpak niet iedereen gegeven is blijkt ook uit de cijfers. Op de vraag ‘hebt u zich afgelopen jaar actief bezig gehouden met het werven van opdrachten?, geeft ruim 1/3e van de zzp’ers aan (37%) dat niet te doen en dat ook niet van plan te zijn om te gaan doen. Nog eens 6% van de zzp’ers doet het ook niet maar geeft aan er nog niet aan begonnen te zijn. 46% van de zzp’ers doet dit het gehele jaar door; 10% werft vanaf de zomerperiode. Bij de schildersbedrijven met personeel begint 25% er helemaal niet aan; 7% moet er nog aan beginnen. 48% van de ondernemers met personeel werft het gehele jaar door en 18% begint vanaf de zomerperiode.

 

Hoewel de schilder prima technische middelen zoals vier seizoenenverven en afschemingsmiddelen tot zijn beschikking heeft om in de winter zowel binnen als buiten te kunnen schilderen, leeft die overtuiging minder bij de opdrachtgevers. Voor veel schilderondernemers rest dan het prijsinstrument om de potentiële klant een zetje in de rug te geven. Daarbij houden sommige schildersbedrijven het bij de traditionele Winterschilder-regeling zoals die ooit was: een premie, meestal 25 euro per man per dag, op voorwaarde van minimaal drie mandagen per opdracht.

 

 

Populairder is echter de korting uitgedrukt in een vast percentage, doorgaans op het gehele factuurbedrag. Nu is de ene korting de andere niet en ook vaak relatief. 10% korting op 50 euro is gelijk aan 20% korting op 25 euro. En ook de kortingsperiode speelt daarbij een rol. November tot en met maart, veel gebruikt, is een periode van maar liefs vijf maanden. Van 30 november tot en met 15 maart klinkt ook lekker lang , maar duurt ‘slechts’ 3 ½  maand. Het is maar net wat het uitgangspunt is. Het is aan de opdrachtgever om de korting op zijn juiste waarde te schatten; aan de schilderondernemer om de opdrachtgever te paaien.

Hoewel 10% winterkorting het meeste voorkomt, kwamen we sporadisch ook wel eens 20% winterkorting tegen. Al googelend spande een winterkorting van maar liefst 25% over de periode november tot en met maart van House Styling – Ger van Veen uit Rotterdam de kroon.

Weer andere schilderondernemers stellen een winterkorting in het vooruitzicht zonder die korting in een percentage of bedrag uit te drukken, gevolgd door ‘vraag vrijblijvend een offerte aan’.

 

Frank Peek van Peek Schilderwerken uit De Meern schermt met een ‘Warme Winterkorting’ van 12½% op de gehele factuur, een korting van 1 november tot en met maart. Dat is een iets hogere korting dan die van de meeste schildersbedrijven die het bij 10% winterkorting houden. Niet zonder reden, want het bedrijf bestaat 12½ jaar. ‘Of het aan die extra 2½% ligt of aan het gunnen vanwege het jubileum, ik weet het niet, maar het werkt wel’, vertelt Peek. De zelfstandig ondernemer heeft het druk en zit het komende half jaar zo goed als ‘vol’. Bij grotere opdrachten en drukte schiet broer Hans Peek van Schildersbedrijf H. Peek in Montfoort te hulp. Het gehele jaar door benadrukt Peek de mogelijkheid voor zijn klanten om het werk tegen korting door te schuiven naar de winter. ‘Ook adverteer ik elke eerste zaterdag van de maand in het Algemeen Dagblad. In november tot maart doe ik dat specifiek voor die winterkorting ook halverwege de maand. Op zaterdag leest namelijk iedereen de krant goed. Gezien mijn al aardig gevulde agenda kan ik misschien maar beter met die korting stoppen, en dat terwijl de winter nog niet eens is begonnen.’

 

Geen winterkorting bij Palet Schilderwerken uit Genemuiden. ‘Nee, op een verantwoorde manier de winter doorkomen doen we met onze bestaande klanten. En dat is al lastig genoeg. Het is bekend dat woningcorporaties waar wij veel werk voor doen, moeilijke tijden beleven. Dat straalt af naar hun onderhoudspartners. Het aanbod loopt terug’, vertelt Jan Pleijsier, mede-directeur van Palet Schilderwerken. Dan kan een winterkorting toch uitkomst bieden? ‘Ons motto is: neem je klanten serieus en blijf ver weg van die vechtmarkt. Geef op voorhand niets weg. Wat er prijstechnisch gebeurt, bepalen wij aan de onderhandelingstafel.’ Pleijsier heeft zijn risico enigszins gespreid door niet alleen in het oosten en noorden van het land actief te zijn, maar ook in het westen. ‘De bouw in het algemeen mag dan aantrekken. Dat vertaalt zich dan langzaam naar het nieuwbouwschilderwerk, maar daar zijn wij niet actief. Wel merk je dat het westen sneller op de economische ontwikkeling reageert dan het oosten en noorden van het land.’ Een andere manier voor Palet om beter op veranderende omstandigheden en op de naderende winterperiode te anticiperen is het werken met zoveel mogelijk flexibel personeel. ‘Je moet zakelijk en realistisch zijn. Ik ben een ondernemer. Het geeft rust als je snel kunt reageren’

Om toch in winterse sferen te blijven: Palet handhaaft de succesvolle sponsoring van de Palet-schaatsmeiden. Pleijsier: ‘Wat dat betreft is onze winter begonnen, maar daar hebben we dan ook schaatsbanen voor. Overigens mogen we ons gelukkig prijzen dat we tot ver in november met nog prima schildertemperaturen te maken hebben.’

 


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024

Ruim helft cyber-subsidiebudget nu aangevraagd