Ga naar hoofdinhoud

De klant moet het willen


Winterwerk en winterkorting. Daarover schreven we uitgebreid in de vorige uitgave. Nu kun je als ondernemer natuurlijk van alles willen, als de opdrachtgever er geen fiducie in heeft, houdt alles op. Er blijken nog veel vooroordelen bij klanten te leven, zo blijkt uit ons onderzoek.

Een heel simpele vraag, maar een antwoord met gevolgen. SchildersVakkrant wilde onder andere weten hoe woningbezitters en huurders over schilderen in de winter denken. USP Marketing Consultancy voerde het onderzoek uit. Het antwoord op de vraag ‘denkt u dat uw woning even goed in de winter als in de zomer geschilderd kan worden?’ is niet bemoedigend. Gemiddeld ruim de helft van de potentiële particuliere opdrachtgevers (54%) vindt van niet. Om precies te zijn: gemiddeld 45% denkt van niet (kopers 52%; huurders 36%) en gemiddeld 9% stelt dat het zeker niet kan (kopers 10%; huurders 7%). Nog eens 15% geeft aan het niet te weten. Gemiddeld 22% zegt dat het kan en 9% ‘lijkt het van wel’. De grootste bedenkingen komen dus duidelijk uit de hoek van de wooneigenaren. Wil je als ondernemer deze sceptische groep aanspreken, dan zul je dus met goede argumenten en garanties moeten komen om het tij te keren.

De vraag ‘kan schilderwerk beter in de zomer of in de winter worden uitgevoerd?’ lijkt dezelfde vraag, maar is het niet. Hier wordt namelijk naar een waardeoordeel gevraagd in termen van wel of niet beter. Gemiddeld geeft nu zelfs bijna tweederde van de respondenten aan dat het beter is om schilderwerk in de zomer uit te laten voeren (kopers 71%; huurders 55%). Gemiddeld bijna één op de vijf woonconsumenten (18%) maakt het niet uit (kopers 16%; huurders 21%). Gemiddeld geeft nog eens 14% van de kopers en de huurders aan het niet te weten (kopers 9%; huurders 21%). In zijn algemeenheid blijken het ook hier de huisbezitters te zijn die grotere twijfels hebben om hun vastgoed in de winterperiode aan de schilder toe te vertrouwen.

De woonconsumenten (kopers en huurders) baseren hun (voor)oordeel natuurlijk ergens op. Op de vraag ‘wat is het slechtste voor een verflaag bijvoorbeeld op een kozijn?’ zien de respondenten vocht als de grootste bedreiging. En dat terwijl vocht in de vorm van regen en dauw toch eerder in voor- en najaar parten speelt dan gedurende de winterperiode. Gemiddeld ruim de helft van de woonconsumenten (52%) vindt vocht de grootste bedreiging (kopers 55%; huurders 50%). Een grotere bedreiging dan uv-straling. Gemiddeld 21% van de ondervraagden lijkt uv-straling namelijk het slechtst voor de verflaag (kopers 25%; huurders 15%). Gemiddeld 18% weet het niet of heeft er geen mening over, hoofdzakelijk de huurders (kopers 12%; huurders 26%). Vuilaanslag wordt door 5% van zowel kopers als huurders als het meest slecht voor de verflaag gezien.

Want wooneigenaren en huurders kunnen er natuurlijk zelf iets aan doen om hun woning tegen weersinvloeden te beschermen. Op de vraag ‘reinigt u zelf regelmatig uw buitenschilderwerk?’geeft gemiddeld maar liefst 72% van alle bewoners aan daar iets aan te doen (14% minsten één keer per jaar; 29% regelmatig , maar alleen waar ik bij kan, en 23% soms). Gemiddeld een op de vier woonconsumenten (22%) reinigt het buitenschilderwerk nooit. Het onderzoek geeft geen duidelijk beeld of het reinigen bedoeld is om het schilderwerk te reinigen/beschermen of om esthetische redenen.

Op de vraag ‘als een (schilders) bedrijf zou aanbieden elk jaar uw schilderwerk te komen reinigen, zou u dat aantrekkelijk vinden?’ geeft gemiddeld 21% van de bewoners aan dit om uiteenlopende redenen wel te willen. Gemiddeld 8% vindt van wel omdat dat een of meerdere jaren onderhoud scheelt, 6% omdat de woning er dan mooier uitziet en 12% maakt het niet uit. Kopers zijn hier met afstand enthousiaster over dan huurders. Gemiddeld de helft van alle woonconsumenten begint er niet aan omdat het óf teveel geld kost (35%) óf omdat ‘het niet uitkomt’(15%).


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Onderhoudssubsidie-loket rijksmonumenten opent weer

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Tekort aan vakkrachten onder de loep