Ga naar hoofdinhoud

Liever geen klussen via websites


Een schilder die met overtuigingskracht en goede argumenten zijn klanten over weet te halen om in het najaar te laten schilderen, zou zijn omzet wel eens kunnen laten stijgen. Wel moeten klanten relatief lang wachten voordat de schilder langskomt om de klus te klaren. En angst voor klussites is voor schilders een slechte raadgever. Drie op de vier woonconsumenten dènkt er niet over om een opdracht via een website aan te bieden.

 

Je ziet schildersbedrijven in deze tijd van het jaar overal aan het werk. Is het voor huiseigenaren en huurders nu een goed moment om het over onderhoud te hebben? SchildersVakkrant wilde het weten; USP Marketing Consultancy voerde het onderzoek uit.

 

Ruim één op de vijf woonconsumenten vindt het inderdaad een goed moment om het nu over onderhoud te hebben. Gemiddeld 9% ziet deze periode namelijk als het begin van een nieuw werkjaar (kopers 12%; huurders 5%); gemiddeld 13% is het hier ook mee eens omdat ‘het werk dan juist in het najaar kan plaatsvinden’ (kopers 15%: huurders 11%). Het is verontrustend dat bijna de helft van alle kopers en huurders, gemiddeld 45%, het om uiteenlopende redenen niet zo’n goed idee vindt. Voor gemiddeld 21% staat het hoofd helemaal niet naar onderhoud (kopers 19%; huurders 24%) en dat geldt voor gemiddeld 14 % ook niet omdat het financieel niet zo goed uitkomt (kopers 13%; huurders 15%), en voor gemiddeld 9% komt het niet goed uit omdat men vindt dat ‘uitvoering in de herfst geen gunstig moment is’ (kopers 12%; huurders 5%). Gemiddeld 34%, dat is één op de drie woonconsumenten, weet het niet. Met de nodige overtuigingskracht is hier nog een wereld te winnen. Met het oog op de technische mogelijkheden om in het najaar prima schilderresultaten te boeken, is het aan de schilders om de juiste argumenten te gebruiken en klanten van het tegendeel te overtuigen.

 

Wellicht dat klanten zich af laten schrikken door de onwetendheid over de termijn wanneer de schilder aan de slag kan gaan. Op de vraag ‘hoe lang denkt u dat het duurt voordat de schilder aan een klus aan uw woning begint na het maken van de afspraak?’ geeft gemiddeld 32% (1 op de 3 woonconsumenten) aan te denken dat die termijn 1 tot 4 weken bedraagt (kopers 38%; huurders 25 %). En dan loopt het snel op. Gemiddeld 24% meent dat die termijn 2 tot 3 maanden is (kopers 27%; huurders 20%). Maar ook geeft gemiddeld 37% aan het gewoonweg niet te weten. Dit wetende zou het voor schilderondernemers een overweging waard zijn om de agenda strikter te hanteren zodat opdrachtgevers een beter zicht hebben op de daadwerkelijke uitvoering van het schilderwerk.

 

De media doen het voorkomen alsof het gros aan opdrachten online tot stand komt. Niets is minder waar. Op de vraag ‘heeft u wel eens een klus online aangeboden, bijvoorbeeld via Marktplaats, Werkspot of Casius?’, blijkt gemiddeld  14% (ongeveer 1 op de 7 woonconsumenten) dat wel eens gedaan te hebben. Bij gemiddeld 8% leidde dat tot een daadwerkelijke uitvoering van die aangevraagde klus (kopers 11%; huurders 4%); bij iets meer dan 5 procent is het niets geworden’ (kopers 6%; huurders 5%).

Gemiddeld 10% overweegt weliswaar een klus online aan te bieden, maar heeft het nog niet gedaan (kopers 13%; huurders 5%). Veruit het merendeel, zo’n beetje 3 op de 4 woonconsumenten, gemiddeld 73%, geeft aan het niet te doen, maar daar ook niet aan te willen beginnen (kopers 67%; huurders 81%).

 

Bij kleine klusjes zoals een snoertje wegwerken, een kastje afhangen of een raampje schilderen, verliest de schilder het van de klussende koper of huurder. Gemiddeld 57% doet het zelf (koper 55%; huurder 60%). Gemiddeld 21% laat het door een huisgenoot doen en 8% door een familielid, samen gemiddeld 86%. Dan resteert niet veel voor de schilder. Inderdaad, gemiddeld 6% schakelt een klusjesman in en in gemiddeld 1% van de situaties komt de schilder in actie. De schilder moet het duidelijk hebben van serieuze schilderopdrachten en niet van kleine klusjes.


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Onderhoudssubsidie-loket rijksmonumenten opent weer

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024