Van Schilderwerken De Boer Obdam is bekend dat het bedrijf extra aandacht schenkt aan het opleiden van jonge medewerkers. Meerdere schilders in opleiding bij Espeq-ROC Midden-Nederland lopen er stage. Omdat De Boer Obdam gevarieerde projecten onder handen heeft, is het voor jongeren bijzonder leerzaam juist hier stage te doen.
Projecten die tot de verbeelding spreken, zoals De Hermitage en De Hallen (de oude tramremise) in Amsterdam, hebben absoluut een positieve invloed op de loyaliteit en betrokkenheid van de medewerkers. De afgelopen zes maanden is het bedrijf aan het werk geweest bij ‘de nieuwbouw’ van het theater De Kampanje op het terrein van de oude marinescheepswerf Willemsoord in Den Helder. Leon De Boer, hoofd Projectadministratie: ‘We hebben ons eigenlijk gespecialiseerd in het revitaliseren van gebouwen, oude gebouwen die opeens een nieuw leven krijgen en een andere functie dan voorheen.’
Die omschrijving past helemaal op theater De Kampanje. De bouwwerkzaamheden van het theater zelf zijn uitgevoerd door bouwbedrijf M.J. de Nijs en Zonen uit Warmenhuizen en omvatten drie panden: de Ketelmakerij, de Kathedraal en de Bazaar. Spectaculair zijn de toneeltoren en het glazen entreegebouw. De Nijs en De Boer Obdam werken veel samen, reden om het schilderwerk van dit revitaliseringsproject bij het schildersbedrijf onder te brengen.
Het betreft de schilderwerkzaamheden van drie monumentale panden op Willemsoord. Architect Patrick Koschuch van architectenbureau Van Dongen en Koschuch heeft de kleuren bepaald aan de hand van diverse kleurwaaiers. De bouwwerkzaamheden zijn april 2014 gestart. Leon de Boer: ‘Als schilders komen wij bij een bouwproject vaak wat later in beeld. In september 2014 zijn we begonnen. Het is weer een bijzondere klus omdat Willemsoord een rijksmonument is. Het is best spannend want in de loop van september begint het theaterseizoen en moet alles klaar zijn.’
‘Voordat met de schilderwerkzaamheden is begonnen, hebben we in oktober 2014 het inspectierapport “Gebreken buitenschilderwerk” opgesteld’, vertelt Robert De Boer, directeur Operations. Op tekeningen is aangegeven welk gebreken waar geconstateerd zijn. Er is tevens een Plan van aanpak beschreven. Er waren aan de gebouwen aardig wat gebreken, zo legt hij uit. ‘Houtrot bij deuren en kozijnen, slechte aansluitingen, glas dat vervangen moest worden et cetera. Met de inspectie zijn we zeker drie dagen bezig geweest. Onze bevindingen zijn daarna teruggekoppeld naar De Nijs en gemeld aan opdrachtgever Zeestad. Samen met de verfleverancier Sigma is aan de hand van het programma van eisen een verftechnisch bestek opgesteld dat de leidraad diende bij de schilderwerkzaamheden.’
Leerling Joël van den Bosch rondde dit jaar de opleiding medewerker schilder, mbo-niveau-2, af. Hij maakte natuurlijk graag gebruik van de ervaringen die hij bij deze uitdagende klus had opgedaan en verwerkte die in zijn eindexamenpresentatie bij het ROC Midden-Nederland. Ook medewerker Andrew Petronia volgde een jaar eerder deze opleiding en ook hij was tevreden over de begeleiding van zowel leerbedrijf De Boer Obdam als de combinatie Espeq-ROC. Peter Brink, begeleider en voorman van De Boer Obdam bij dit project: ‘Het leerrendement is hoog omdat de variatie aan werkzaamheden groot is. Behalve het schilderwerk is ook het vervangen van glas en het plaatsen van grote glasplaten gedaan.’ Uiteenlopende schilderklussen zijn voor de monumentale panden uitgevoerd. Van spectaculair spuitwerk van hoge staalconstructies, in de zogenoemde Ketelmakerij, tot het degelijk sauzen van muren met de roller en het ambachtelijke schilderwerk van kozijnen en antieke deuren. Afwisselend en uitdagend. Het motiveert om verder te gaan in het schildersvak. Van den Bosch: ‘Ik denk er nu toch serieus over om in september de schilder-gezelopleiding niveau 3 te gaan volgen.’
Het schilderwerk op grote hoogte is met een hoogwerker gedaan. Het blijkt dat gaandeweg de klus er allerlei werk bijkomt zoals het behandelen van de stenen wanden. Leon de Boer: ‘We maken de stenen eerst schoon en brengen dan een blanke afwerking aan, Sigma Façade Clearcoat. Dit gebeurt om stofvorming tegen te gaan. Het spuitwerk op de metalen spanten binnen is gedaan met de antracietkleurige watergedragen Sigma AquaCover 20, RAL 7021.’
Leon de Boer legt uit dat gaandeweg deze schildersklus de inzet van personeel toeneemt. ‘Vooral wanneer de einddatum in september in beeld komt en de spreekwoordelijke “puntjes op de i” gezet moeten worden, hebben we meer handjes nodig.’
Uitdagend is het plaatsen van de grote glazen platen in de theaterzaal. Het betreft akoestisch isolatieglas dat 800 kg per stuk weegt. Het plaatsen gebeurt met behulp van een kraan, het monteren gaat volgens het VGG-systeem waardoor platen naadloos aan elkaar gekoppeld worden. Door het plaatsen van de platen ontstaat er in de zaal een soort glazen bak die met name bijzonder functioneel is voor de akoestiek in het gebouw.
Over de inzet van stagiairs zegt Leon de Boer: ‘We proberen een zo natuurlijk mogelijke leeftijdsopbouw te realiseren, een mix tussen jong en oud ’ Robert De Boer voegt eraan toe dat het bedrijf eigenlijk altijd bezig is om jonge mensen op te leiden. ‘Zelf zit ik in het bestuur van Espeq en probeer jongeren uit de regio te interesseren voor het schildersvak. Gemiddeld hebben we drie tot vier jongeren in opleiding bij ons aan het werk.’