Ga naar hoofdinhoud

Nu investeren in ruitensjouwer


Eén apparaat voor het vervoeren en plaatsen van álle glasruiten bestaat niet. Maar de Ruitensjouwer komt een eind in de buurt. Muyen Constructiebedrijf vereenvoudigde een eerder geïntroduceerd model. ‘Met de Ruitensjouwer, in combinatie met de Gevelridder en een kleine accuzuiger, kan een glasplaatser 80 procent van zijn klussen aan.’

Op verzoek van een glashandelsorganisatie ontwikkelde Muyen, gespecialiseerd producent van tal van til- en hefwerktuigen voor de glasbranche en de bouw, de Ruitensjouwer. Directrice Astrid de Groot-Muyen: ‘De Arbeidsinspectie kondigde inspecties aan op het naleven van de regels voor het tillen van glas. Dat mag, zoals bekend, niet met de hand bij gewichten boven 25 kilo. De uitzonderingspositie van de glasbranche is voorbij. Dan komen bedrijven al snel bij ons uit. We zijn het enige bedrijf die dit soort dingen, in combinatie met vacuümzuigers, naar ontwerp maakt.’

 

Vervoer en plaatsen

De eerste Ruitensjouwer werd in 2010 op de SGA-dagen in Gorinchem gepresenteerd: Een compact karretje met een accu aangedreven zuiger. De Groot-Muyen: ‘Als je kijkt naar de momenten waarop het omgaan met glas een belasting betekent voor de glasplaatser, dan heb je het vervoer, het op de wagen zetten, het er weer af halen, het vervoer naar het kozijn en het uiteindelijke plaatsen. Als de ruit een verdieping hoog moet geplaatst heb je een hijsapparaat nodig zoals de Gevelridder. Is de ruit zwaar of is de bereikbaarheid slecht, dan zul je een gespecialiseerde kraan moeten huren. Maar voor 80 procent van de werkzaamheden van glaszetters is de combinatie Ruitensjouwer-Gevelridder afdoende.’ Toch had het eerste type ook nadelen. De Groot-Muyen: ‘Door de elektrische vacuümzuigers kan deze Ruitensjouwer glasplaten tot 250 kilo aan. Maar daardoor is hij ook vrij zwaar en relatief duur.’

 

Laatste versie

Dus ontwikkelde het Tielse bedrijf het product door. Dit jaar kwam de nieuwe versie uit: een hef- en tilwagen voor ruiten tot 150 kilo, met mechanische vacuümzuigers. De Groot-Muyen: ‘Door de vier wielen is hij stabiel en rijdt hij gemakkelijk een stoepje op. Je takelt de boom met de zuignappen op en kantelt de stellage naar de glasplaat toe.’ Een stang zorgt daarbij voor een hefboomwerking en vergemakkelijkt het tillen.
Bijzonder aan deze uitvoering van de Ruitensjouwer zijn de wielen aan de staande zijde. Die zijn bedoeld om de glasplaat tegen te laten rusten en hebben als tweede functie om de Ruitensjouwer gemakkelijk een glasbus in te trekken. Al dan niet in gedemonteerde staat, want veel onderdelen kunnen eenvoudig worden losgemaakt, zodat een klein pakketje overblijft. ‘In deze economisch slechte tijden merken we dat juist de kleine glasbedrijven, de echte vakmannen, nog goed in het werk zitten’, lacht De Groot-Muyen. ‘Die investeren, bijvoorbeeld in bandslijpmachines en glassnijtafels. Die douchedeur blijven ze plaatsen en die ruitbreuk moet toch gerepareerd worden. De consumenten kiezen voor verfraaiing van hun interieur en de schilder en de glaszetter voelen dat aan.’

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


AGC investeert in nieuwe Fineo productielijn

Wisseling van de wacht bij Pieterman Groep

Geluk Groep neemt Snepvangers Glas over

Isolatieglas-subsidie per 1 januari omhoog

Glashersteller Glaspunt neemt branchegenoot over


Naar archief >