Kent u ze nog, behangboeken? Dikke pillen zijn dat. Volgens sommigen niet meer van deze tijd, maar mensen willen nu eenmaal zien en voelen. HP presenteert nu een eigen behangboek. U leest het goed, HP. Ter inspiratie, want de consument van morgen bepaalt zelf welk digitaal geprint behang hij op de muur wil hebben.
Ooit was het produceren van behang een ambacht (zie video). Terwijl vintage behangmotieven bezig zijn met een revival en exclusieve behangsoorten worden herontdekt, vindt er ook een digitale revolutie plaats in behangland. Nu nog vrij anoniem, maar dat gaat snel veranderen. Gepersonaliseerd behang, op maat gemaakt, is de toekomst, aldus HP.
WallArt Suite
“HP gaat de markt voor decoratief printen transformeren”, stelt Marchel van der Camp, Market Development Manager Sign & Display Production in onze regio bij HP. De nieuwe generatie HP WallArt Suite, een innovatieve web-to-print ervaring ontworpen om print service providers (PSP’s) te helpen bij de productie van onder andere gepersonaliseerd geprint behang, is daarin de sleutel. Een softwaretool ‘in the cloud’ waarvan bezitters van HP Latexprinters gratis gebruik kunnen maken. Hiermee bieden ze consumenten een platform om op een eenvoudige manier digitaal geprint behangpapier te bestellen.
Virtueel bekijken
Via deze tool kan de consument zijn behangcreatie vooraf virtueel in 3D bekijken. We hebben het dan niet mee over het traditionele behangetje met vaste patronen of ‘simpel’ fotobehang (al kan ook een eigen geuploade foto op de muur worden geplakt), maar over een dessin dat de consument zelf heeft gekozen dan wel ontworpen. Er werken ook kunstenaars mee, die werk in de WallArt omgeving zetten, waarmee consumenten vrijelijk mogen stoeien. Echt gepersonaliseerd, dus uniek behang. Dat maakt digitale techniek mogelijk. Het behangboek ‘Explore the digital wallcovering opportunity’ van HP geeft slechts een impressie. Hun latex printtechnologie is inmiddels compatibel met ruim 300 verschillende behangsoorten/wallpapers. En andere fabrikanten zitten ook niet stil.
Themahotels
Dat wat HP nu laat zien, is slechts een voorbode van wat ons te wachten staat. In zogenoemde themahotels kunnen we nu al vernemen welke wereld digitale printtechieken mogelijk maken. En dan moet je niet alleen aan wallcoverings denken, maar ook aan unieke creaties op interieurtextiel (van gordijnen tot meubelstoffen), plafondpanelen, keramische tegels en glas. Een mooi voorbeeld is het Andaz Hotel aan de Prinsengracht in Amsterdam. Waar ooit een openbare bibliotheek was gevestigd, heeft architect en designer Marcel Wanders een vijfsterren hotel met een absoluut eigen signatuur ingericht. Met dank aan, onder andere, digitale printtechnieken.
Printeriors 2016
Wie meer inzicht wil krijgen in de groei en creatieve ontwikkeling van printen voor interieurdecoratie, moet begin maart eens naar Printeriors 2016 gaan. Showcases op de beursvloer van Fespa Digital in RAI Amsterdam tonen wat printers kunnen doen op behang, vinyl, hout, metaal, glas, keramiek en textiel. Ondergronden voor (tijdelijke) decoraties om verschillende sferen op te roepen in bijvoorbeeld in winkels, kantoren of hotels. Maar het is ook mogelijk een ruimte een ‘luxe’ uitstraling geven met een ‘look’ van metaal, hout of steen voor een fractie van de prijs van het echte materiaal. Natuurlijk gaat niets boven de persoonlijke signatuur van een imitatie marmerschilder, maar feit is dat trends steeds sneller evolueren. Op 10 maart wordt zelfs een Printeriors conferentie over dit onderwerp gehouden. In het Engels, dat wel.
Behangspeciaalzaak
Wat moet de schilder, die ook wel eens behangt plakt, nu met deze informatie? Niks moet natuurlijk. Maar besef dat deze revolutie zich NU aan het voltrekken is. Heb je tevens een verfbehangspeciaalzaak, dan wordt het misschien tijd je eens in deze materie te verdiepen en mogelijk een partner te zoeken in een printbedrijf. Van der Camp van HP ziet het al helemaal voor zich. Een digtaal printbedrijf zou bijvoorbeeld een deal kunnen sluiten met een aantal behangspeciaalzaken bij hem in de buurt. “Zet daar een pc neer en biedt de consument ook daar de mogelijkheid zijn eigen gepersonaliseerde behang te kiezen of te ontwerpen.”
Hallo Wouter,
Dank voor deze share.
Ik kwam het bericht tegen via een like van Peter Trimbos.
In ieder geval ga ik een rondkijken bij Printeriors.
Zelf ben ik beeldend kunstenaar met heel veel digitale bestanden die zich uitermate goed lenen voor deze nieuwe vormen van decoratie, ik vind het alleen lastig om deze aan de man te brengen.
Ik zal eens eens kijken of ik HP mijn werk kan verkopen.
Heb jij misschien nog advies ?
groet,
Dominic.
Hallo Dominic,
Nooit verkeerd om op Printeriors je licht eens op te steken, want creatief en technisch gezien is de sky the limit. Maar essentieel is het vinden van de juiste partners en een goed doordacht verdienmodel.
Marchel van der Camp moet je wegwijs kunnen maken bij HP om op de juiste plek jouw werk onder de aandacht te brengen. Succes!
Groet,
Wouter
https://www.linkedin.com/in/marchel-van-der-camp-07a46315?authType=NAME_SEARCH&authToken=5vZs&locale=en_US&trk=tyah2&trkInfo=tarId%3A1456331959062%2Ctas%3Amarchel%20van%20der%20camp%2Cidx%3A1-1-1