Rijksmonument Landhuis Nieuw Rhodenrijs krijgt een herbestemming, wordt gereconstrueerd en gerenoveerd. Als het bouwkundige werk vordert is Van de Velde Schilderwerken uit Bergambacht aan de beurt. Alle denkbare schilderdisciplines komen er aan bod, uitgevoerd met een hoge mate van zelfstandigheid bij de keuze van de verfsystemen.
Ooit was het landhuis de prestigieuze villa van de Rotterdamse rederfamilie Van Hoboken, gebouwd in 1933 naar een ontwerp van architect A. van Pouderoyen. Daarna was het gebouw ook de pleisterplaats voor Russische zeelieden en vervolgens was het pand het onderkomen van Strafrechtelijke Opvang Verslaafden (SOV). Na een brand in het aan de villa geschakelde personeelsverblijf in 2010 bleef het even stil tot de gemeente Rotterdam toestemming gaf om het monumentale en gehavende pand om te laten bouwen tot een zorginstelling voor ouderen.
Hoofdaannemer Bezemer Bouw uit Bergambacht is verantwoordelijk voor de brandherstelwerkzaamheden, de restauratie, reconstructie en renovatie van het landhuis. Hoewel de villa in de loop der jaren inpandig al enkele aanpassingen onderging, moest voor deze renovatie van het rijksmonument de indeling en de inrichting van de meeste prominente vertrekken zoveel mogelijk gehandhaafd blijven.
Voor het schilderwerk kwam Van de Velde Schilderwerken vorig jaar april in beeld. Accountmanager Peter de Gruijter van het schildersbedrijf: ‘De her- en verbouw vorderde en het werd tijd om ook over de afwerking na te denken. We kennen Bezemer Bouw van een jarenlange goede samenwerking. We schoven aan nadat er een historisch kleurenonderzoek had plaatsgevonden. Dat onderzoek was nodig omdat er soms wel acht verflagen werden aantroffen. Uit de gemaakte kleurtrapjes is de juiste kleurstelling bepaald.’
Opname van het schilderwerk was niet eenvoudig. Grofweg bestond de opdracht uit het buiten en binnenschilderwerk c.q. uit het sauzen van muren en plafonds, uit volledig kaal maken van ongeveer 80% van alle houten ondergronden zoals vele meters lambrisering, paneeldeuren, houtrotreparaties, en uit het volledig kaal maken van de stalen ramen en radiatoren. Maar ook de afwerking van het bestaande luxueuze interieur in enkele prominente vertrekken viel binnen de opdracht. De Gruijter: ‘Zo’n beetje in alles gaan we terug naar de basis. Dan praat je dus niet over snelle meters, maar over een goede inschatting van de benodigde tijd, waarbij je zoveel mogelijk onzekere aannames probeert te vermijden. Voor een juiste inschatting hebben we om die reden vorig jaar al enkele tests uitgevoerd en kleurproeven gezet.’
Bij de bepaling van het verfbestek speelde het schildersbedrijf een prominente rol. De Gruijter: ‘Als onderhoudsbedrijf hebben we veel kennis en kunde in huis. Spreek je daarover met de verfgroothandel dan loop je het risico dat één verfmerk centraal staat, niet alleen voor de verven maar ook kitten, houtreparatiemiddelen horen daarbij. Van architect Putter Partners Architecten uit Rotterdam wilden we per ruimte graag weten welke soort afwerking ze hadden bepaald: hoogglans, mat, van dat soort kenmerken. Aan ons om daar de juiste producten bij te kiezen. Daar zijn we voldoende kundig in. Een bepaalde mate van eigenzinnigheid is ons niet vreemd.’
Teamleider Jilles van Dinther vult aan: ‘De restauratiearchitect legde niets op, maar liet ons juist de vrije hand door te vragen “waar zou jij het liefst mee werken?”. Zelfs ík kon mijn voorkeur uitspreken. Bijvoorbeeld mijn persoonlijke keuze voor Allgrund van Südwest als primer voor de stalen kozijnen. Dit soort samenwerking kom je niet vaak tegen.’
Voor de afwerking van de wanden in de bijzondere ruimten werd gekozen voor Keim, aangebracht met een blokwitter, omdat daar een open verfsysteem was voorgeschreven. Voor de meer reguliere wandafwerking werden het de muurverven van Sigma, voor de afwerking van de houten kozijnen de lakken van Sikkens. De Gruijter: ‘We hadden een relatief vrije keuze om de beste middelen aan de specifieke eisen te koppelen.’
Bijzondere aandacht krijgen de houten kozijnen met stalen ramen. De ramen hangen in een stalen raamwerk dat in het houten kozijn is verankerd. Van Dinther: ‘Heel bijzonder. De verbinding is een hard soort stopverf tussen het hout en het staal. Die oude verbinding, deels verbrokkeld, slijpen en zagen we weg waarna we het opnieuw te stoppen met Sikaflex.’ Daarbij komt ook alle voorkomende houtrot tevoorschijn dat wordt gerepareerd met goed oud hout en met de materialen van Repair Care. De medewerkers van Van de Velde zijn namelijk Repair Care-gecertificeerd.
Maar ook de afwerking van het chique mahoniehouten meubilair is een opgave. Van Dinther: ‘Dat is een kwetsbare fineerlaag die je niet kunt föhnen om de oude verweerde transparante toplaag te verwijderen. We hebben dispensatie aangevraagd en gekregen om die lagen met een speciale afbijt weg te halen.’
Het vele schuurwerk vond in de regel handmatig plaats. Van Dinther: ‘Zoveel mogelijk met roterende machines met stofafzuiging, maar veel schuurwerk gebeurt handmatig. Zo bleken de dagkanten vaak hol van vorm. Daar zet je niet even een vlakschuurmachine op.’
Hoewel er voor dit project niet bewust op is aangestuurd, komt het als doorwerkproject goed uit. Van Dinther: ‘Afhankelijk van weersomstandigheden kun je snel schakelen. Er is genoeg binnen-, maar ook voldoende buitenwerk. We werken niet met vaste steigers, maar met rolsteigers die snel af te schermen zijn. Bovendien, het weer bepaalt wel of je al dan niet buiten kunt schilderen. Schuren kun je, als het moet, afgeschermd doen. Ook als vriest of regent.’
De schilders met een team van gemiddeld vier man startten op 11 januari, de geplande opleverdatum staat voor 1 juni in de agenda.
Foto: HvG