Ga naar hoofdinhoud

Vastgoedonderhoudsbedrijven treden corporatief op


Over honderdzevenentwintig wooncomplexen van Domijn voert Exterio langjarig gevelonderhoud uit. En daar komen er elk jaar ettelijke bij. Exterio is een corporatie van vijf schildersbedrijven. Dick van der Geest (directeur bij Gebroeders Van der Geest) en Dennis Strikker, teamleider Vastgoedbeheer bij Domijn, leggen uit hoe dat zit.

 

Schildersbedrijven laten samenwerken in plaats van uit elkaar spelen, hoe kóm je er op?

 

Strikker: ‘We zijn bij Domijn zo’n zes jaar geleden begonnen om helemaal opnieuw naar het onderhoud aan onze 16500 wooneenheden te kijken. Waarom zouden we steeds zelf constateren wat er aan onderhoud nodig is, vragen en klachten behandelen en alles controleren? Kon dat niet slimmer en goedkoper? We zijn begonnen met de ruim 14000 cv-ketels die we hebben staan. Daarvan hebben we het onderhoud uitbesteed aan een vaste partner. We hebben functionele eisen en eenheidsprijzen afgesproken. Wat blijkt? De installateurs gaan veel gerichter en preventiever onderhoud plegen, ze zijn gaan innoveren, ze volgen de ketels nu van afstand en komen al voor het onderhoud langs nog voor er klachten zijn. Er wordt daardoor bespaard op onderhoudskosten en de klanttevredenheid neemt toe. Toen dat een succes was dachten we: dat moet met ander onderhoud ook kunnen.’

 

Ja, cv-ketels, lekker makkelijk. Gevelonderhoud, dat is een stuk complexer

 

Van der Geest: ‘Voor de opdrachtgever uiteindelijk niet. Hoe we steeds meer zijn gaan rekenen is in kosten per verhuureenheid (VEH). Als je die kosten in de tijd volgt, zie je dat je daar een bepaald gemiddelde in kunt afspreken.’

Strikker: ‘We werken met zo’n tien schildersbedrijven voor ons vastgoedonderhoud. We hebben een aantal benaderd met de vraag wie er mee wilde denken over een andere manier van samenwerken. Daar hebben ze allemaal positief op gereageerd. Die vormen nu Exterio. Het zijn: De Hemink Groep, Lenferink, SW Vastgoedverbetering, Van Heek Schilderwerken en dus Gebroeders van der Geest. Met de andere schildersbedrijven doen we nog steeds zaken voor de rest van ons vastgoed, het vastgoed dat nog niet resultaatgericht wordt uitbesteed.’

 

En dat Exterio is dus een corporatie van schildersbedrijven, waar is dat goed voor?

 

Van der Geest: ‘We pakken gezamenlijk de complexen via de RVO-manier aan: nul-metingen, opstellen van onderhoudsplannen voor 25 jaar. Vanaf het begin zijn onze bedrijfsbureaumensen die opnames samen gaan doen, dus van de verschillende schildersbedrijven samen. Dat heeft geleid tot een eenduidige manier van opstellen van de onderhoudsscenario’s. Alleen daarbij al hebben we heel veel geleerd.’

Strikker: ‘Wij willen eigenlijk zo min mogelijk te maken hebben met de dingen waar de schildersbedrijven goed in zijn. We hoeven steeds minder te weten over behandelmethodes, verfsystemen enzovoorts. Als we aan de voorkant maar goede afspraken kunnen maken en goede controleafspraken. Klanttevredenheid is daar een heel belangrijke in, en natuurlijk voeren we ook onze eigen technische inspecties uit. Verder willen wijzelf één aanspreekpunt, één facturatieadres. En dat willen we ook voor de bewoners. Ze moeten niet ons bellen met een vraag over het gevelonderhoud. Daarvoor moeten ze bij Exterio zijn.’

Van der Geest: ‘We hebben een website (exterio-vp.nl) waar bewoners van alles te weten kunnen komen over het onderhoud en waar ze ook per mail of per telefoon vragen kunnen stellen. Exterio is de contractpartner van Domijn. De corporatie maakt de afspraak over de functionele eisen, legt de onderhoudsplanning voor aan Domijn en stuurt de factuur. De verdeling van de werken doen we onderling, op basis van gelijkwaardigheid. Dat geeft enorme rust en ook de mogelijkheid om het werk goed te spreiden. Onze bedrijfsbureaus zijn nu aan het rekenen aan de werkplanning van 2017. Die denken we in april klaar te hebben.’

 

Enne… dat werkt ook kostenbesparend?

 

Strikker: ‘Het pakte meteen al goed uit. Op de meerjarenbegroting die we met elkaar afgesproken hadden, toen zo’n 4,5 miljoen euro, bleek Exterio al snel een paar ton te kunnen besparen. Ook in de toekomst denken we, met voortschrijdend inzicht, besparingen te kunnen realiseren. Omdat we die prikkel inbouwen. We willen naar het betalen van een vast bedrag per wooneenheid. Wat Exterio weet te besparen is voor hen gunstig.’

Van der Geest: ‘Door de samenwerking, ook met vaste comakers, zoals voegbedrijven en dergelijke, is meteen al winst te halen, bijvoorbeeld in de logistiek. We leren daarin ook van elkaar; het ene bedrijf doet de dingen weer net anders dan het andere. Als het om verduurzaming of duurzaamheid gaat in plaats van een eenmalige klus kijk je soms heel anders naar bepaalde methodieken. Is het bijvoorbeeld soms gunstiger om een iets duurder product of ingrijpender methode toe te passen, omdat je daar op de lange duur meer voordeel van hebt. Maar het gaat verder: we hebben een virtueel innovatielab opgericht. Daarin praten we met fabrikanten van bijvoorbeeld kit of van verf. We dagen ze uit om met duurzame oplossingen te komen. Samen vertegenwoordigen we iets. We komen veel sneller veel verder dan we als individueel bedrijf ooit zouden komen.’

 

Foto:

Dick van der Geest (links) en Dennis Strikker: ‘Elkaar stimuleren om te innoveren is stukken leuker dan aanbesteden’

Foto: JMS

Lees hier ook het vorig jaar verschenen artikel over de start van Exterio.

 

 

 

 

 


Inspiratie-event ‘Vrouwen in Vastgoedonderhoud’

Henry Handsome moet visie ToekomstGroep tot leven brengen

Brouwer in directie Lenferink Vastgoedonderhoud

Onderhoudssubsidie-loket rijksmonumenten opent weer

Veeneman treedt toe tot Omdus Groep