Ga naar hoofdinhoud

Gezellig of niet?


Heerlijk, zoals cijfers door iedereen verschillend kunnen worden geïnterpreteerd. Is het nu gezellig of niet? In or out? Is het glas nu half vol of half leeg?

Engeland koos voor een Brexit en de rest van Europa heeft het gevoel dat het Verenigd Koninkrijk massaal de Europese Unie de rug heeft toegekeerd. Volgens de vooraf  afgesproken regels rond het referendum is de uitslag inderdaad duidelijk, maar feit is dat de cijfers een genuanceerder beeld laten zien. Het ‘vertrek’-kamp kwam uiteindelijk uit op 51,9 procent, het ‘blijf’-kamp kreeg 16,1 miljoen stemmen en kwam daarmee op 48,1 procent uit. Een dubbeltje op z’n kant dus. Eigenlijk toont de uitslag alleen maar aan hoe de UK tot op het bot is verdeeld.

Schilder over de vloer

De overgrote meerderheid die een schilder over de vloer krijgt, vindt dit vervelend. Dat is de conclusie op basis van een onderzoek, in opdracht van Schildersvak.nl, door USP Marketing Consultancy onder 527 ‘woonconsumenten’: huurders en woningeigenaren. De feiten: slechts 15 procent vindt schilders rond het huis echt ronduit lastig. 40 procent geeft volmondig toe dat schilders rond het huis altijd veel gedoe geeft, maar ziet het als een ‘noodzakelijk kwaad’. Een classificatie die voor iedereen een totaal verschillende lading heeft.

Weliswaar vindt slechts 4 procent van de respondenten het echt ‘gezellig’ als de schilder komt, maar laten we eerlijk zijn, je schakelt een schilder primair ook niet in vanwege de sociale contacten. En wat is ‘gezellig’?  In andere talen heeft men hier niet eens een woord voor. Daarbij geeft 27 procent aan helemaal geen last te hebben van de schilder. Neem daarbij in ogenschouw dat 13 procent geen mening had en het speelveld ligt er alweer een stuk genuanceerder bij.

Gezien de reacties op dit onderzoek op Schildersvak.nl is die nuance velen echter ontgaan. Maar dat neemt niet weg dat het voorkomen van ‘overlast’ – wat je daar ook onder verstaat – als de schilder langskomt een onderscheidende factor kan zijn. Zeker in de mond tot mond reclame nadien heb je dan een streepje voor op de concurrentie.

Schilderwerk in slechte staat

En dat er wat te schilderen valt, blijkt weer uit een ander onderzoek van USP Marketing Consultancy dat in de maand januari is uitgevoerd onder 543 consumenten uit het DeelUwMening panel. Voor een aantal gebouwdelen in en rondom de woning is gevraagd in welke staat deze verkeren.

Meer dan 80 procent van de consumenten geeft aan dat de staat van de E-installaties, W-installaties, hang- en sluitwerk en het tegelwerk (meer dan) voldoende is. Het schilderwerk laat echter het meest te wensen over: gemiddeld 28 procent van de consumenten geeft aan dat onderhoud nodig is, waarvan 5 procent zelfs aangeeft dat onderhoud dringend nodig is. Hoewel, ook hier is een nuance op z’n plaats, want de bepaling van de staat van het onderhoud is slechts de perceptie van de bewoner zelf. Voor wat die waard is. Het zegt dus niets over de objectieve staat waarin het vastgoed zich feitelijk bevindt.

Maar of het glas in dit geval half vol of half leeg is, laat ik graag aan uw eigen interpretatie over. Er is maar een wetmatigheid die geldt: de consument heeft altijd gelijk, ongeacht de feiten. Daar weten ze in het Verenigd Koninkrijk inmiddels alles van…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan