Vorige week schreef ik mijn best gelezen blog tot nu toe. Ik wilde een lijst met verfmerken maken voor de professionele schilder. Alleen was ik niet tevreden over mijn eigen lijst. Hierover schreef ik en ik deelde het ook via social media. Vooral op LinkedIn werd massaal ingehaakt en ontvang ik nog steeds meerdere suggesties per dag. Daarnaast heb ik er vele nieuwe connecties en ‘profile-views’ eraan overgehouden.
Kritisch op jezelf
Eén van de eerste zaken die erg belangrijk is op social media is kritisch op jezelf durven zijn. Want kritiek zul je zeker krijgen. Of je nu een eenpitter op Facebook bent of een groot vastgoedonderhoudsbedrijf op LinkedIn. Af en toe zal je iets publiek maken dat leidt tot kritiek. De manier om daarmee om te gaan is deze kritiek te gebruiken. Dan levert zulke kritiek ook echt wat op.
![kritiek op social media hoe ga ermee om als schilder? kritiek op social media als schilder](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2016/07/Kritisch_op_jezelf_social_paint-1024x683.jpg)
Mijn opbrengst
Naast de opbrengst van nieuwe connecties heb ik ook heel veel merken leren kennen, waarvan ik echt nog nooit gehoord had. Ook is wederom duidelijk geworden dat schilders erg geïnteresseerd zijn in de producten waarmee ze werken. En daar ook trots op zijn. En dat graag uitdragen. Zo heb ik inmiddels al meer dan 100 verschillende verfmerken verzameld.
Uitdagingen
De enorme hoeveelheid reacties stelt me ook weer voor nieuwe uitdagingen. Want is Farrow & Ball nu een consumenten-merk of niet? En bestaat dat verschil nog wel? Op welke andere manieren kun je verf in categorieën onderverdelen? Tot nu toe heb ik, maar ik moet hier nog induiken, de volgende indelingen gevonden:
- Ondergrond: hout, steen, metaal….
- Toepassing: bouwverven, industriële verven, speciale coatings….
- Markt: consument, professioneel, off-shore, automotive
- Milieubelasting: ecologische verf vs industrie verf.
Extra tijd
Er zijn vast nog vele indelingen mogelijk. Daar ga ik eerst zelf onderzoek naar doen, maar dan ga ik u er weer bij betrekken. Want dat is mij in ieder geval heel goed bevallen! O ja, en die top 10 verfmerken online komt er echt aan hoor. Maar wel pas na de bouwvak. Want ik heb wel wat extra tijd nodig om al die aanvullingen te verwerken.