Ga naar hoofdinhoud

‘Ik heb een drang tot schrijven’


Nee, op school haalde Piet de Vries nooit goede cijfers voor het schrijven van opstellen. Eerst de meao en dan een kantoorbaan bleek dan ook niets voor hem. Maar na twintig jaar schilderondernemer kreeg hij opeens de geest, en begon hij ‘Schilderpret.nl’. Met duizenden bezoekers per maand.

 

‘Het had ermee te maken dat ik zo ontzettend veel onkunde tegenkwam bij mijn klanten’, legt De Vries uit. ‘Zeg schilder, is schuren nou wel echt nodig?; dat soort vragen.’ Soms legt De Vries het de mensen dan ter plekke uit, maar op weg naar huis broeide het. ‘Ik wilde het gaan opschrijven, het gaan uitleggen. Een website voor mijn bedrijf, De Vries Onderhoud, had ik al, maar daar vond ik het ongepast. Ik besloot een eigen blogsite te beginnen. Dat werd in 2014 www.schilderpret.nl.’

 

De Vries oriënteerde zich eerst breed, en kwam uit bij de Zeeuwse internetkenner Jacko Meijaard van Internetsuccesgids.nl. ‘Ik heb alles van hem geleerd via een online cursus: e-book, webinars en video’s. Dat was best prijzig, maar nu heb ik dan ook een wordpress-website die vol zit met SEO-handigheidjes. En nu al ruim 8000 unieke bezoekers per maand.’

 

Die bezoekers, particulieren maar ook schilders, komen omdat De Vries dagelijks, soms zelfs twee keer per dag, blogt, in heel gewone mensentaal, en altijd over schilderen. De Vries probeert zo goed mogelijk zijn kennis te delen. En mee discussiëren wordt aangemoedigd.  ‘Ik ben zelf zonder enige opleiding mijn schildersbedrijf begonnen, heb alles moeten leren. Ik ben nog altijd nieuwsgierig. Als ik ergens een nieuw product zie, ga ik het gebruiken. Daar blog ik dan weer over. Ik merk aan de reacties dat dat gewaardeerd wordt. Ik krijg verzoeken om werk op te komen nemen tot in Amsterdam aan toe. Moet ik mensen toch regelmatig teleurstellen.’ De Vries zet zijn geschreven blogs ook gesproken op zijn YouTube-kanaal. ‘Veel mensen zoeken via YouTube, en klikken dan door naar mijn website.’

 

Ook via verschillende andere social mediakanalen komen de bezoekers op de website.

Daar ‘verkoopt’ De Vries zijn boek ‘Schildertechnieken in je huis’; bezoekers mogen het gratis downloaden na invullen van hun naam en achternaam. ‘Daarmee bouw ik een adresbestand op. Ik moet het vooral van mond-tot-mondreclame hebben en verder ben ik wel te spreken over schildernet.nl, een offertesite. Daar krijg ik regelmatig aanvragen door.’

 

Wél begon hij op Schilderpret.nl vorig jaar een bescheiden webshop in verf en non-paint. ‘Dat doe ik in samenwerking met twee grossiers. Ik hoef de bestellingen alleen maar door te geven. Ik vind schilderen nog steeds leuk, maar ik ben van 1959, dus je moet ook een beetje met de toekomst rekenen.’

 

Bij de foto:

Piet de Vries: ‘Ik heb een site die vol zit met SEO-handigheidjes’

 

Foto: JMS


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024

Per 1 januari wijzigingen in kleineondernemers-regeling