In mijn verfwinkeltje in het dorp, waar ik verf van gerenommeerde merken verkoop, verkoop ik uiteraard ook aan schilders. Goede schilders. Concullegaas die voor hun potje verf niet eerst een uur willen rijden, heen en weder weerom. Mannen die aan hun efficiëntie denken en daarvoor het dorp niet uitgaan.
Nu zijn er onder deze vakbroeders diverse die ik echt niet hoef te vertellen wat kleur is. Maar het gros, ja werkelijk het gros, bestelt alleen maar 9010, 9001, 7016 en de standaard groentinten, NO, QO, 1850 en 51. De kenner weet gelijk wat ik bedoel.
En met regelmaat vraag ik me dan echt af waar ze hun levensvreugde vandaan halen. Dat fantasieloze kopiëren van iets wat er al was: ik moet er van huiveren. Dat is werkelijk iets dat ik niet zou willen. Natuurlijk: wanneer de klant wenst, dan draaien wij. Maar als ik zelf de kans krijg, dan wil ik veranderen, vernieuwen. De sport om van niets iets te maken. Om te spelen met net eventjes een ombergrijs of een mergelwit. Een donkerblauw te verdiepen en de uitstraling van een pand te vergroten.
Daarbij hoort het om te adviseren van hoe het ook kan. En vaak is het ‘spel’ om meneer en mevrouw ‘om’ krijgen. Dat geeft een kick. En het is een prachtig gevoel als je door een gebied rijdt en je pakt ze er zó uit: die, die en die zijn van ‘mijn’ hand, kijk maar, want… !
Nog leuker is het om mee te maken dat particulieren, naar me toekomen en refereren aan een huis zonder dat ze weten dat het door ons is geschilderd, en ook zo’n kleurstelling willen.
Maar naast een kick geeft zulks ook een meerwaarde. En waarde die je gezag in de markt vergroot. Een waarde die je naam vestigt, maar ook een waarde die te vertalen is in klinkende munt. Want waar een goed advies gevolg krijgt, is soms ook een extra laag of een meertijd te berekenen. En wanneer eenmaal de tevredenheid over een advies er is, komt het vervolg zeker.
Maar last but not least: de meerwaarde van kleur zit hem ook in de spin-off. Want van positieve praat komt zo weer een volgende opdracht op je pad.
Mannen, denk in kleur !