Ga naar hoofdinhoud

Verwachtingen managen


Terwijl de Olympische Spelen in Rio nog in volle gang zijn, wordt duidelijk hoe belangrijk het is om verwachtingen goed te managen. Hoe staat het met uw verwachtingsmanagement?

Zijn de prestaties van onze atleten op de koningsnummers (100 meter hardlopen en 50 meter vrije slag) onder de maat of heeft het managen van de verwachtingen op goud tekortgeschoten? Ik ben geneigd het laatste te beamen. De verwachtingen in Nederland dat ‘wij’ gewoon even goud zullen pakken op deze onderdelen waren veel te hoog gespannen. Het verschil tussen winnen of überhaupt nog een plaatsje op het podium, is uit te drukken in honderdsten van een seconde. De geleverde prestatie van de sporter in kwestie is er niet minder om, alleen sta je wel met lege handen. Dit besef had wat mij betreft wel iets meer mogen worden uitgedragen door TeamNL en worden opgepikt door de diverse media. Maar die hebben daar geen boodschap aan: ‘wij’ hebben gewonnen, maar wordt er ‘verloren’ dan hebben Dafne, Ranomi en heel TeamNL het gedaan.

Buitenschilderbeurt

Op dezelfde manier doet u er goed aan de verwachtingen van uw klant over de volgende schilderbeurt goed te managen. Verffabrikanten schermen maar al te graag met 8 en zelfs 10 jaar buitenduurzaamheid voor bepaalde verven, maar u bent uiteindelijk degene die het moet waarmaken. In de kleine lettertjes staat weliswaar dat het resultaat in de praktijk afhankelijk is van de staat van de ondergrond en de positie en de conditie van het pand, maar de consument of VvE onthoudt alleen maar dat hij of zij 8 tot 10 jaar vrij is van schilderwerk aan de buitengevel.

Stabiele ondergrond

Onder voorwaarden kan het, maar het is wel goed dat u als schilder de verwachtingen omtrent de volgende onderhoudsbeurt goed managet. Dat begint met een gedegen technisch advies waarbij de gehele staat van de onderhoudstoestand van het project goed wordt beschreven. Dat betekent niet alleen dat vanaf een goede en stabiele ondergrond moet worden begonnen, maar ook dat eventuele fouten in de detaillering in beeld worden gebracht en als het kan aangepakt. Want anders gaat u het genoemde interval daar never-nooit-niet halen, weet u nu al. Kan de detaillering niet worden veranderd, benoem dat dan ook.

Weer- en vuilbelasting

En wat is de weer- en zonbelasting van de betreffende gevel, hoeveel horizontale delen zitten er (minimaal één keer gronden) in de gevel en welke kleuren worden er gekozen? Allemaal zaken die een enorme impact hebben op de uiteindelijke onderhoudscyclus. Daarvan is zich echter bijna geen klant bewust. En vertel die klant tevens dat het schilderwerk periodiek (liefst twee keer per jaar) wel moet worden gereinigd. Anders is het dweilen met de kraan open, zeker als het pand aan de kust staat of letterlijk onder de rook van een fabriekspijp. In deze laatste situaties kunt u de verwachtingen beter meteen maar helemaal naar beneden bijstellen.

Relatieve vochtafsluiting

Als aan de binnenzijde het kozijn niet is geschilderd en het condensvocht zo het hout in kan trekken, weet je ook dat de verf aan de buitenzijde nooit de geclaimde prestaties kan waarmaken. Overigens is het toegepaste verfsysteem (zowel binnen als buiten) minder relevant voor de uiteindelijke onderhoudscyclus, stelt technisch adviseur Cees Dijkstra in Eisma’s Schildersblad nummer 8-2016. Dit baseert hij op het feit dat er al decennialang wordt geschilderd omgekeerd aan het advies dat ons met de paplepel is ingegeven: buiten een dampopen vochtregulerend verfsysteem toepassen en binnen een dampdichte vochtafsluitende afwerking. Maar hiertegen zondigen, leidt zelden tot kortere onderhoudcycli, is zijn mening. En als er echt problemen (houtrot) optreden, zijn er andere oorzaken aan te wijzen (bijvoorbeeld inwatering door lekken of onjuiste details) die niet zijn op te lossen met een dampopen verfsysteem aan de buitenkant.

Dus ook hier geldt: verwachtingen goed managen en je niet blind staren op de theorie maar kijken naar de praktijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan