De kosten van het groot onderhoud aan de Gouden Koets worden geschat op zo’n 1,2 miljoen euro. Het rijtuig dat op Prinsjesdag wordt gebruikt om het staatshoofd naar de Ridderzaal te rijden, is mogelijk zeven jaar uit de roulatie, meldt de NOS.
Deze inschatting doet Stalmeester van de koning, Bert Wassenaar op basis van de restauratie van de Glazen Koets. “De kosten kunnen we niet helemaal aangeven, maar met 1,2 miljoen euro komen we in de richting”, zei Wassenaar tegen de NOS op een bijeenkomst over Prinsjesdag aanstaande dinsdag.
Houvast
De koets is inmiddels grotendeels uit elkaar gehaald, er zijn offertes aangevraagd en er is een Raad van Advies ingesteld die beoordeelt welke onderdelen zeker opgeknapt moeten worden. Daarna worden gedetailleerdere offertes gemaakt.
“Het is daarom te vroeg voor een precieze indicatie van de kosten, al bieden de kosten van de restauratie van de Glazen Koets wel enig houvast”, zegt de Rijksvoorlichtingsdienst. De renovatie van de Glazen Koets, die vanaf dit jaar de Gouden Koets vervangt, duurde van 2007 tot 2015, ook zo’n zeven jaar.
Zelf bepalen
Premier Rutte heeft tot ergernis van oppositiepartijen D66 en SP de geschatte renovatiekosten tot dusver niet openbaar willen maken. De koning betaalt de renovatie uit zijn eigen begroting en hij mag zelf bepalen hoe hij met zijn geld omgaat, vindt Rutte.
Vorig jaar werd bekend dat groot onderhoud aan het rijtuig nodig is; het onderstel, de kast, de stoffering en de bok moeten allemaal gerestaureerd worden. In de Kamer klonk verbazing over de ingrijpende renovatie, terwijl het rijtuig maar één keer per jaar rijdt.
Bron: NOS
Je rolt de gouden koets in het vrachtruim van een 747-400 met bestemming China.
Ik denk dat de renovatie/restauratie dan slechts een fractie kost.
Sterker, een replica niet van echt te onderscheiden zetten ze daar in 7 weken op de wielen.
7 jaar werk, het moet niet gekker worden.