Ga naar hoofdinhoud

Oktoberfeste, social media en privacy.


Afgelopen weekend was ik met een groep vrienden op de Oktoberfeste. Op de echte, in München. Maandag vlogen we met zijn allen terug, ieder naar zijn eigen bestemming. ’s Ochtends zaten we nog even te ontbijten buiten bij een koffietentje. Met zijn allen op één na. We zitten zoals alleen mannen dat kunnen nog na te lachen over van alles. Door het lachen zakt er iemand door zijn stoel. Dit is de kleinste van het gezelschap en dus bleef de stoel relatief heel. Je kon in ieder geval niet zien dat deze zojuist kapot gegaan was. Vlak daarna komt de zevende in de verte aanlopen. Deze vriend is één van de grotere in het gezelschap. Type: liever te zwaar in mijn kist dan een feestje gemist.

Voorspelbaar

Op het moment dat we hem aan zien komen, hoor je het even stil worden. De één heeft al gekeken of er niet nog andere stoelen behalve de kapotte staan, de ander lacht al bij het idee en er wordt afgesproken wie er filmt. Dit alles is werkelijk binnen tien seconden gebeurd. Dan is het nog een slechts een kwestie van wachten. Off the record: vrouwen zouden deze grap nooit maken. Dit is echt zo’n typische mannengrap. Geen seconde nagedacht over eventuele consequenties, geen enkel medelijden met het toekomstig slachtoffer.

De uitvoering

Uiteraard verloopt deze uitvoering zo goed als perfect. Bijna verziekt iemand het nog door te zeggen: ‘Pak een stoel.’ Dat is een overbodige opmerking als er al zes zitten en het slachtoffer vertelt later dat hij dit wel een aparte opmerking vond. Wat daarna volgt is geschiedenis. Vriend gaat zitten, stoel zakt in elkaar, vriend valt prachtig met een been in de lucht en ook het filmpje is gelukt. Vriend pakt het ook sportief op, had alleen gewild dat hij deze grap mede bedacht had en niet nu het slachtoffer was. Het filmpje wordt gedeeld via WhatsApp en daar blijft het bij. We zijn wel de vrienden waarbij dit niet gedeeld wordt via Facebook of andere social media.

Social Media Privacy
Er staan 15 van dit soort enorme feesttenten en dan zijn er nog alle buitenterrassen. Iedereen met een mobieltje in zijn hand en een groot glas bier voor zich. In 16 dagen tijd bezoeken 3 miljoen mensen München voor de Oktoberfeste.

Social Media en Privacy

Dit stukje gaat over social media privacy. En ondanks dat niemand het openbaar gedeeld heeft, is het goed mogelijk dat dit filmpje op termijn toch ergens opduikt. Het is namelijk vrijwel onmogelijk om dit soort dingen privé te houden. In WhatsApp staat tegenwoordig een vinkje aan dat ‘data’ gedeeld mogen worden met Facebook. Facebook is namelijk eigenaar van WhatsApp. Verder heeft iedereen tegenwoordig allerlei apps op zijn telefoon die vaak via mistige formuleringen volledige toegang hebben tot alle gegevens op de telefoon. En hoewel schilders vaak huiverig zijn om hun gegevens te delen op websites enzo, zie ik vaak allerlei apps op de telefoon staan die alle gegevens zo delen. Dus bent u gesteld op uw privacy, maar ook op die van uw klanten, kijk dan nog eens even heel scherp naar al die apps op uw telefoon. O en dat filmpje? Komt u mij ergens tegen, laat ik het met liefde en lach zien. Maar van mij zult u het nergens zien opduiken. En daarom staan er ook geen namen bij dit verhaal. Die weet alleen Facebook…

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan