Worstelen. Dat is de beste beschrijving die ik zie bij bedrijven en de omgang met social media. Zelf heb ik daar ook last van: ik noem mij op LinkedIn: online marketeer schildersbranche. Dit geeft voor klanten het duidelijkst aan wat doe. Het doet echter op geen enkele manier recht aan wat ik nu echt doe. Want social media is geen marketing. Het is, juist als je het goed doet, een constante communicatie tussen bedrijf en belanghebbenden. En dat zijn dus al niet alleen klanten of potentiële klanten. Ik ben ook geen klassieke marketeer. Maar ik kan wel een aardig stukje schrijven, een verhaal vertellen en vriendelijk reageren. En ik vind social media machtig mooi. Daarom doe ik wat ik doe. Ik ben uiteraard actief op de nodige social media. En op die manier zie ik dat binnen én buiten onze branche een enorme onzekerheid heerst. De mensheid is niet alleen aan het worstelen met social media…
Iedereen is onzeker
Ondanks dat we de financiële crisis zo langzamerhand wel echt uitraken, lijkt onze onzekerheid over de toekomst alleen maar toe te nemen. Neem nu bijvoorbeeld het conflict tussen OnderhoudNL en de bonden. Wordt er nu wel of niet gestaakt? Komt daar nu wel of geen kort gedingen tegen? Wordt het nu wel of niet opgelost?
De discussies online voltrekken zich iedere keer volgens hetzelfde scenario: beide partijen herhalen iedere keer weer hun eigen argumenten. Luisteren of begrip tonen voor de andere partij is er niet bij. Of het nu gaat om Zwarte Piet, Hillary vs Trump of asielzoekers, de grootste schreeuwers in het debat betrekken hun stellingen. Vervolgens blijven de schreeuwers vanuit hun ivoren toren de boodschap herhalen, zonder boodschap aan de ander te hebben.
![Worstelen met social media](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2016/10/Onzekerheid_Social_Media.jpg)
Zo was het niet bedoeld
Ik vind het erg jammer dat internet en social media met regelmaat op die manier gebruikt (misbruikt?) worden. Waar al dat geschreeuw op macro niveau tot leidt, is onduidelijk. Maar in onze branche leidt het tot onzekerheid in alle communicatie uitingen. Bij heel veel partijen, zowel schilders als verfleveranciers zie ik nog steeds vooral zenden. Ouderwets zenden. ‘Mijn produkt is hier heel erg geschikt voor, ga het daarvoor gebruiken’. Zonder context of letten op andere omstandigheden. Reclame op Facebook voor een ‘herfst’ product terwijl we nog nooit zo’n goede nazomer gehad hebben. Zet die campagne dan even ‘on hold’!
Goed nieuws
Het goede nieuws is dat je als bedrijf op dit moment nog steeds eenvoudig in kunt haken op social media. Want niemand weet precies hoe het moet. Volg dan wel in ieder geval de volgende drie stelregels:
- Houd het klein, begin op één medium. Laat de liefhebber binnen je bedrijf de uitvoering doen.
- Blijf authentiek. Een boodschap die niet overeenkomt met de boodschapper wordt doorheen geprikt.
- Het is communicatie, geen marketing. Reageer, blijf vriendelijk. Net zoals het echte leven!
En als we die laatste stelregel in al onze social media uitingen volgen, ben ik ervan overtuigd dat social media inderdaad die verandering gaat brengen in positieve zin!