En toen was het er opeens. Op de beurs in Gorinchem. ‘Partners in Paint’. En ook nog eens het logo ‘Uw Schilder’. Het is een club waar je je op kunt abonneren als schilder en waarvan je dan allerlei voordelen hebt. Maar zulke clubs bestaan toch al? Wat voegt PIP toe aan wat er al is?
‘Ja, er bestaan al organisaties voor zzp’ers en kleine schildersbedrijven,’ geeft Rob Dirks, commercieel directeur van groothandel Bevela toe, ‘Maar die hebben allemaal een belang bij het lidmaatschap of ze stellen hoge eisen. Belangenorganisaties willen veel leden om meer in de politiek te kunnen betekenen. Sommige organisaties is het om de contributie te doen. Organisaties die met verfmerken samenhangen willen meer van hun verf aan de schilders verkopen. Onderhoudscontractenleveranciers willen die contracten verkopen. En kwaliteitsorganisaties stellen eisen aan je diploma’s en willen dat je doorlopend je klanttevredenheid meet. Veel schilders hebben daar niet zo’n zin in. Partners in Paint is niet gebonden aan een verfmerk, heeft geen politiek of commercieel doel en stelt ook geen kwaliteitseisen. Dat maakt ons anders.’
Wat is PIP dan wel? ‘Wij van de “vrije groothandels” willen graag onze klanten van dienst zijn’, legt Corné Geerts, directeur van VVBHusan uit. ‘We weten alles van paint en van non-paint, daar hoef je ons niets over te vertellen. Maar groothandels zijn voor veel zzp’ers ook de eerste plaats waar ze andere vragen stellen. Zoals over welke software ze het best kunnen aanschaffen of hoe ze zich kunnen verzekeren of iets over het leasen van je bedrijfswagen. Daar weten we minder van af. Zou het dan niet mooi zijn als we kunnen doorverwijzen naar bedrijven die daar in gespecialiseerd zijn en die door ons op kwaliteit en prijs geselecteerd zijn? En dan is het al helemaal mooi als we de diensten van die bedrijven dan ook nog eens voor gereduceerd tarief kunnen aanbieden.’
Partners in Paint werkt dan ook samen met een flinke lijst aan bedrijven die allemaal, tegen kortingsprijzen of met andere voordelen, hun diensten aanbieden. ‘Zelf geloof ik sterk in de samenwerking met Qredits’, zegt Karel Dingemanse, directeur van Dingemanse & v/d Ploeg. ‘Die zijn gespecialiseerd in het verstrekken van microkredieten. Een ondernemer die een flink schilderproject moet voorfinancieren, waar moet die aankloppen? Zeker tegenwoordig, met de bankencrisis. In de praktijk functioneren wij, verfgroothandels heel vaak als een soort voorfinanciering. We stellen materialen ter beschikking en verlengen de betalingstermijn. Dat is voor ons onaantrekkelijk, maar voor de schilder eigenlijk ook. Want die wordt zo erg afhankelijk van zijn groothandel. Hij kan niet meer vrij kiezen. Met een microkrediet krijgen wij ons geld en houdt de schilder zijn vrijheid.’
De presentatie van Partners in Paint is verzorgd: eigen drukwerk, presentatiemappen, offerteformulieren, bedrukte shirts en jacks met de eigen bedrijfsnaam, met daar boven steeds het beeldmerk ‘Uw eigen schilder’. Gelikt materiaal waarmee de schilder een professionele indruk maakt. De kenner herkent er meteen een bepaalde hand in: Best Concepts in Rotterdam is verantwoordelijk voor dit materiaal, een bv van Rob en Nick Polm, die ook eigenaar van kwaliteitsorganisatie De Betere Schilder zijn. ‘Die twee dingen zijn strikt gescheiden’, licht Nick Polm desgevraagd toe. ‘Partners in Paint is eigendom van de groothandelaren, wij participeren met een aparte bv. De Betere Schilder is een heel ander concept en heeft er niets mee te maken. Je zou overigens best van beide organisaties lid kunnen zijn.’
Dat geldt ook breder, legt Edward Nijhuis, directeur van Habeco uit. ‘Wij sluiten niemand uit en concurreren ook niet. We bieden een, volgens ons, aantrekkelijk pakket aan. Daarop kun je je abonneren of niet.’
Hoe de groothandelaren elkaar gevonden hebben? ‘Via de Copagro-organisatie. Daar zijn we allemaal lid van’, vertelt Ron Quint, directeur van Simonis Verf. ‘Let wel: dit is geen initiatief van Copagro. Die organisatie heeft ook veel grossiers in België bijvoorbeeld, en ook een lid, Mooij Verf, in Nederland, die zich niet bij dit initiatief heeft aangesloten. We zijn niet voor niets “vrije groothandelaren”. We bepalen allemaal, stuk voor stuk, wat we verkopen en waar we wel of niet aan meedoen. Deze zeven groothandels zien in dit idee een goede kans, dus grijpen we die.’
Maar… laten we niet ontkennen dat er ook een commercieel belang aan kleeft. ‘Nou, van de contributie, 150 euro per jaar, gaan wij niet rijk worden’, glimlacht Sander de Jonge van De Jonge Coatings. ‘Maar natuurlijk denken we wel dat we, doordat we deze service aanbieden, de relatie met onze klanten nog verder versterken. En goede relaties hebben betekent meestal meer zaken met elkaar doen, dus daar zit voor ons het commerciële belang. Wie zich abonneert krijgt bij vragen ook iemand van de groothandel toegewezen als zijn contactpersoon.’
Partners in Paint heeft, doordat de meeste deelnemende groothandels meerdere filialen hebben, een landelijke dekking. ‘Behalve in de kop van Noord-Holland’, geeft Dirks toe, ‘Daar hebben we geen vestigingen. Je zult dan onder Verf van der Feer vallen, met vestiging in Leeuwarden. Grote kans dat een schilder uit Den Helder daar niet vaak heen zal rijden voor zijn verf, maar tóch is hij welkom als lid van Partners in Paint.’
Wat krijg je van PIP?
Lidmaatschap van Partners in Paint kost 150 euro per jaar, en levert meteen voordeel op: de nieuwe abonnee mag meteen kiezen uit één van drie pakketten met drukwerk onder de titel ‘Uw eigen Schilder’, met zijn bedrijfsnaam er op. De pakketten hebben een commerciële waarde van 290 euro, beweert PIP. En dat klopt wel ongeveer, al was het maar omdat er onder meer een wit softshell jack met opdruk in het pakket zit, meterkastkaarten, offertemappen, visitekaartjes en winterkortingsbonnen. Zaken die je als ondernemer alleen niet zo snel bij elkaar bedacht krijgt en dan zeker niet voor die prijs. Het verschil tussen de pakketten zit hem erin of de schilder ook behangwerk wil aanbieden (pakket B). Tussen de andere twee pakketten is het vooral een kwestie van smaak.
Verder is er met tot nu toe 11 bedrijven een partnerschap gesloten. Daar kan de PIP-schilder met voordeel gebruik van maken. Dat gaat van microkrediet tot afvalverwerking en van webontwerp tot leaseconstructies.
De organisatie is juridisch gezien een commerciële onderneming waarin de zeven groothandelaren en Best Concepts participeren. Het is dus geen vereniging of stichting waarbij de leden juridisch vastgelegde inspraak hebben. Meer informatie op de website: www.partnersinpaint.nl.
Foto:
V.l.n.r.: de directeuren Corné Geerts (VVBHusan), Ron Quint (Simonis), Rob Dirks (Bevela), Edward Nijhuis (Habeco), Karel Dingemanse (Dingemanse & v/d Ploeg), en Sander de Jonge (De Jonge Coatings). Niet aanwezig op deze foto is een vertegenwoordiger van groothandel Verf van der Feer.
Foto: JMS