Het kopen van een eigen huis is binnenkort mogelijk voor veel meer flexwerkers. Negen uitzendondernemingen sluiten zich per 1 januari 2017 aan bij de Perspectiefverklaring. In de loop van 2017 volgen nog meer uitzenders. Deze verklaring moet uitgroeien tot de marktstandaard voor flexmedewerkers die een huis willen kopen.
De Perspectiefverklaring wordt door de grootste hypotheekverstrekkers geaccepteerd met daarbij de mogelijkheid van een Nationale Hypotheek Garantie (NHG). Het gaat om ABN AMRO, Aegon, BLG Wonen, Florius, ING, Obvion, Rabobank, RegioBank en SNS.
Tot nu toe was de Perspectiefverklaring alleen toegankelijk voor flexmedewerkers van Randstad, Tempo-Team en Yacht. Vanaf begin 2017 kunnen ook mensen die werken via Adecco (met labels Ajilon, Badenoch & Clark, Pontoon en Lee Hecht Harrison), Driessen HRM, Faber Personeelsdiensten, HappyNurse, Timing Uitzendteam, YoungCapital, Actief Werkt!, OTTO Work Force en ManpowerGroup een verklaring aanvragen.
Brancheorganisatie ABU is verheugd over deze uitbreiding. Directeur Jurriën Koops: “Deze stap is van grote betekenis voor flexkrachten in Nederland. Veel mensen met een flexibel contract zijn in de toekomst prima in staat om voldoende eigen inkomen te vergaren. Dan is het niet meer dan logisch dat ook zij toegang hebben tot een hypotheek en een eigen woning. Tot nu toe was dit lastig. De geldverstrekkers slechten deze drempels door te kijken naar inkomenszekerheid in plaats van baanzekerheid. De verklaring draagt op die manier bij aan de zekerheid van uitzendwerk.”
Nico Stolwijk, manager belangenbehartiging bij VEH: “Nu meer uitzendorganisaties zich aansluiten, kunnen steeds meer mensen met een flexibel arbeidscontract een hypotheek afsluiten om een huis te kopen. Hierdoor kan de Perspectiefverklaring uitgroeien tot de standaard in de markt voor iedereen die een bestendig inkomen verdient zonder vast arbeidscontract.”
Perspectiefverklaring
De Perspectiefverklaring kijkt naar de toekomstige mogelijkheden van de flexkracht om een inkomen te vergaren. De verklaring is gebaseerd op een (data)analyse van de arbeidsmarktpositie van de aanvrager. Daarnaast hechten geldverstrekkers ook belang aan het eigen oordeel van uitzendbureaus om de (toekomstige) inzetbaarheid van de uitzendkracht te beoordelen. Daartoe behoort onder andere een kritische blik op het cv, werkervaring, referenties, eerdere beoordelingen en persoonlijke gesprekken. Uitzendkrachten moeten minimaal een jaar via het uitzendbureau aan het werk zijn om een beroep te kunnen doen op de Perspectiefverklaring.