Interactieve cursussen, trainingsmodules en praktische workshops volgen op glasgebied tegen kortingen tot wel 100%, wie wil dat nu niet? Het ligt wat genuanceerder, maar de onlangs gestarte Scheuten Academy is in principe voor iedereen met een informatiebehoefte toegankelijk.
‘Als “informerend” een van je kernwaarden is, moet je dat ook uitdragen en waarmaken’, legt Raymond Poulssen uit. Hij is marketing manager van glasproducent Scheuten. De Scheuten Academy is daar een uitvloeisel van en in eerste instantie bedoeld voor de business partners, de eigen klanten dus. ‘Het is gewoon jammer wanneer een glaszettend bedrijf, of dat nu een schildersbedrijf of puur een glasbedrijf is, door gewoonte of door gebrek aan kennis, nog te vaak zou blijven steken bij het advies van alleen HR++, terwijl er zoveel meer is. Een opdrachtgever zou bijvoorbeeld enorm geholpen kunnen zijn met extra geluidswerend glas. Een gemiste kans. Om zulke kansen te helpen grijpen, daar voorzien we in met de Scheuten Academy.’
Volgend jaar staat een aantal modules op de rol: een algemene cursus over product- en marktkennis, vaktechnische cursussen over verschillende glassoorten (o.a. brand-, geluid-, warmte- en inbraakwerend en constructief glas), een cursus over wetgeving en normeringen, en commerciële cursussen (verkoop, positionering en concurrentie, social media). ‘Bijvoorbeeld voor nieuwe medewerkers bij glasbedrijven en/of voor adviserend personeel. Feitelijk bestaande informatie. Voor een nieuwkomer in de sector meestal wel nieuw. Zie het als opfrissen en bijspijkeren van kennis. Bedoeld om bedrijven beter te laten zijn, te laten groeien.’
Dat doet het bedrijf op verschillende vestigingen in Nederland maar ook in België en in Duitsland. De cursussen/trainingen van de Scheuten Academy zijn gratis voor de loyale afnemers van Scheuten. Afgeleid hiervan ontwikkelt zich nu de werkwijze dat deze ‘preferred business partners’ dezelfde cursus ook voor hun klanten kunnen organiseren. ‘Op verzoek van klanten gaan we dat binnenkort doen, afhankelijk van het aantal deelnemers. Op locatie bij die klant. Zo’n klant, een glasgroothandel bijvoorbeeld, organiseert dat dan voor zijn afnemers. Dat kunnen schilder-glaszetbedrijven zijn. Dus ook al heb je als glaszetter geen rechtstreekse lijn met Scheuten, is het dus toch mogelijk om via je leverancier in een Scheuten-klasje terecht te komen. Ook voorschrijvende mensen kunnen aanschuiven zoals architecten.’
Naast de Scheuten Academy ontstaan daardoor nu langzaam de Scheuten Masterschool. ‘Dit concept gaan we volgend jaar verder uitrollen. In overleg met onze klant kunnen we dan, voor zover mogelijk, de inhoud van de cursus op de doelgroep aanpassen.’
Foto:
Raymond Poulssen tussen twee kasten om isolerend- en geluidswerend glas te demonstreren
Foto: HvG