De architect bepaalt een donkerrode kleur, de verfproducent belooft een lang onderhoudsinterval en de bewoners betrekken in het volste vertrouwen hun appartementen. Dan is het een kwestie van enkele jaren tot het moment van inkeer volgt. De ooit toegezegde onderhoudsinterval haalt het bij lange na niet. Mens-Zeist Vastgoedonderhoud heeft er een oplossing voor.
De hierboven geschetste situatie betreft VvE Bijeberg aan het De Heus Plein in Barneveld. Mens-Zeist Onderhoud is er druk met het schilderonderhoud aan de kozijnen, met name de liggende delen. Het gaat om een zestal VvE’s, vertegenwoordigd door een overkoepelende VvE.
Hoewel de onderhoudstaat van het schilderwerk over het algemeen goed is, doet er zich een probleem voor op de liggende delen aan de zuidwestzijde van het complex. De meer hoogbelaste zonzijde laat een stevig kleur- en glansverlies zien. De verflaag op de liggende delen onthecht en vertoont bladders, scheuren en barsten.
Bedrijfsleider Wim de Jongh: ‘We hebben het complex in onderhoud. We beseffen dat dieprood een lastige kleur. En… de verfleverancier verzekerde ons destijds een langere onderhoudsinterval dan de realiteit laat zien. Die sprak in termen van 6 tot 8 jaar. Dat blijkt volstrekt onmogelijk. De eerste problemen diende zich al na 3 jaar aan. Vooral de spanning van de toplaag op de kanten leverde problemen op: barst- en scheurvorming.’ De bewoners roeren zich en spreken er het onderhoudsbedrijf op aan. ‘Wij zijn daarover met de verfleverancier en producent, overigens niet de minste, in gesprek gegaan, maar daar zijn we niet goed uit gekomen. Reden om het over een ander boeg te gooien.’
Een belangrijke afweging bij het onderhoud aan het grote VvE-complex is de bereikbaarheid. Delen van het complex variëren van vier tot acht verdiepingen hoog. De kosten voor bereikbaarheid zijn hoog. De Jongh: ‘Even snel een “probleempje” oplossen is er hier niet bij. De buitengevels van het complex zijn relatief gemakkelijk te bereiken met een grote zelfrijder. Het binnenplein van het complex betreft echter deels het dak van de eronder liggende garage en begroeiing. Daar moet je relatief lichte spinhoogwerkers inzetten. Voor sommige lastig te bereiken plaatsen aan de binnengevel is zelfs een torenkraan nodig. Vanaf de dakranden zijn de gevels namelijk niet toegankelijk.’
De Jongh komt in gesprek met Drost Coatings over het recent geïntroduceerde Devetaal UV Protect. Deze transparante lak is juist ontwikkeld om lastige kleuren uit Onderhoudsklasse III op te waarderen tot Onderhoudsklasse I. Laboratoriumonderzoek toonde aan dat uv-invloeden van buiten niet zozeer de lak aantast maar het onderliggende hout, waardoor onthechting ontstaat. Ondanks dat de lak zelf van een uv-filter is voorzien, zetten we er met de transparante lak een extra uv-filter vóór. Daardoor bereikt de uv-straling het hout niet of veel minder snel.
Wel treedt er tijdens het onderhoudswerk wat blaasvorming op. Blaasvorming die met het aanbrengen van de transparante lak meestal opgeheven kan worden. Gertjan Wentink, salesmanager bij Drost Coatings: ‘Dat zie je vaker bij de verven van na 2010 op een meranti ondergrond. Je brengt de aflak relatief dun aan, niet in de laatste plaats voor een beter droging. De doordroging van deze moderne verven is wat trager. Lucht in de poriën van het merantihout, zeker bij warmer weer, drukken dan naar buiten en veroorzaken de blaasjes. Dat heb je alleen als de poriën bij onderhoud vrij komen te liggen. Even nalopen en er licht over heen strijken is meestal de oplossing. Alleen, je moet er later voor terugkomen, vaak op lastig te bereiken plaatsen. Dat vertaalt zich direct naar extra hoge kosten.’
Over de verwerkbaarheid van de transparante lak zijn de schilders enthousiast, aldus Wentink: ‘De aflaklaag eerst licht opschuren met korrel 320 tot 500. Daar schrikken schilders wel eens van. Bij het schuren wordt de aflaklaag natuurlijk ietsjes dof. Geen enkel probleem. Breng je de transparante Devetaal UV Protect vervolgens aan dan krijgt de aflak zijn hoogglans direct weer terug.’
In dit geval is er voor dit deel van het onderhoud geen sprake van een 2½-beurt maar van een 3½ -beurt. De Jongh: ‘Kale delen gronden met Devetaal HS Vulgrond, voor- en aflakken met Devetaal SB Hoogglans en de liggende delen voorzien van Devetaal UV Protect.’
Doel van de gehele operatie is om de onderhoudscyclus uiteindelijk te verlengen, mede in het licht van de hoge bereikbaarheidskosten. Daar hebben de betrokken partijen alle vertrouwen in, hoewel het nog lastig is om het huidige probleem en de oplossing daarvoor binnen de geadviseerde onderhoudcyclus te passen. Het glans- en kleurverlies betreft namelijk het gehéle schilderwerk aan de zuidwestzijde van het complex, terwijl er in eerste instantie alleen opdracht is om de beschadigde liggende delen opnieuw te beschermen. Dat geeft kleurverschillen. Ook is de aantasting van het plaatwerk en posten tussen de ramen in de gevel dusdanig dat ze waarschijnlijk binnen twee jaar vervangen zullen moeten worden. De Jongh: ‘We zijn nu bezig met een tussenslag. Voor de opdrachtgever is het budgettair van belang om zoveel mogelijk geveldelen binnen één onderhoudsbeurt aan te pakken zodat ze straks zoveel mogelijk binnen dezelfde onderhoudscyclus passen. In gezamenlijkheid op termijn de onderhoudskosten proberen te drukken, daar gaan we voor.’
Foto:
Schilder Jasper van der Slik lakt de onderdorpel af. Alleen daar treedt onthechting op
Foto: HvG