De economie trekt stevig aan. Wellicht ruimte voor investeringen. Een nieuwe bus? Vergeet in dat geval niet de nieuwe Proace van Toyota in de overwegingen mee te nemen. De autofabrikant voorziet namelijk dezer dagen alle 106 dealers van deze nieuwe lijn bedrijfswagens. Ook voor de schilder.
Toyota verwacht veel van de nieuwe Proace-familie, samen ontwikkeld met PSA (Citroën en Peugeot). Van een breed scala aan mogelijkheden zijn voor schilders vooral de Proace Compact, de langere Worker (L1) en de nog wat langere Worker (L2) van belang. En voor wie kiest voor een gecombineerde privé-werktoepassing kan voor de uitvoering met een dubbele cabine kiezen.
‘Toyota had met de Proace in 2012 al duidelijk voor de Europese markt gekozen’, vertelt Guido Roozekrans, manager Press & Public Affairs, ‘Dat had onder andere te maken met de afwijkende Europese “smaak”. Daarmee hebben we ook afscheid genomen van de bekende, meer Aziatisch ogende Hiace. We pakken nu door met een enorme diversiteit aan modellen en uitrustingsmogelijkheden. Bestond onze bewerkbare markt met de vorige Proace uit 10%, dat bereik vergroten we naar 50%. Voorop staat dat gebruikers er hun brood mee moeten verdienen.’
Voor de schilder erg interessant is de Toyota Compact. ‘Ondanks de naam heeft de Compact door de breedte van 1,92 meter een bijzonder hoog laadvolume van 4,6 m³. Dat haalt geen concurrent. Bovendien heeft hij een trekgewicht dat varieert van 1800-2500 kg afhankelijk van de motoruitrusting. Dat is heel veel. Daarbij een heel korte draaicirkel, prettig voor het gemanoeuvreer op locatie of in smalle straatjes en binnensteden.’
En voor wie een grotere schildersbus zoekt is er de Worker L1 met een laadvolume van 5,3 m³, en op dezelfde wielbasis, de iets langere L2 met een laadvolume van 6,1 m³. Onderscheidend noemt Roozekrans het maximaal toelaatbaar treingewicht: ‘Voor de L1 is dat maximaal 5000 kg. Zeer interessant voor schilders en glaszetters voor het vervoeren van glasrastelen met zwaar glas.’
Techniek en prestaties is één; Toyota wil gebruikers daarnaast volledig ontzorgen. ‘One stop shopping. Alles in eigen huis. Toyota levert alle mogelijke aanpassingen vanuit de dealer. We willen het tot een minimum beperken dat klanten na aankoop op allerlei andere adressen nog moeten gaan shoppen voor aanpassingen. Met 106 dealers is er altijd een in de onmiddellijke nabijheid. Ook voor zaken zoals onderhoudscontracten, verschillende vormen van financiering, servicepas, leasing. Eveneens inbegrepen is vervangend vervoer, haal- en brengservice, pechhulp, ook in het buitenland, en… 3 jaar volledige fabrieksgarantie, ook op de inrichting.’
Foto:
Guido Roozekrans: ‘Voorop staat dat gebruikers er hun brood mee moeten verdienen’
Foto : HvG