Opleiden doe je door bij te blijven, door je als een innovatief bedrijf te profileren, door een gelijkwaardige gesprekspartner voor je opdrachtgevers te zijn, door je medewerkers een toekomstperspectief te bieden. Genoeg redenen om het kennisniveau van jezelf en je medewerkers op peil te houden. Dat geldt voor alle ondernemers, voor zowel de kleine zzp’er als voor het totaalvastgoedonderhoudsbedrijf, en alles wat daar tussenin zit.
Vooijs Schilders in Katwijk aan Zee staat voor de zzp’er Pieter Vooijs. Via de lts en de streekschool leerde Vooijs de schildertechnieken tot het niveau Gezel Schilder. ‘Maar na de opleiding begint het pas. Mét ervaring word je pas een goede schilder. Het is dan ook jammer om steeds meer zzp’ers te zien die weliswaar kunnen schilderen, maar die het aan kennis ontbreekt om bijvoorbeeld een goede beoordeling van de ondergrond te kunnen maken. Ik hoor dat ook van opdrachtgevers. Ze hebben een kennisachterstand. Kennis is een must om een opdracht tot een goed einde te brengen. Schilderen mag geen kwestie zijn van hopen dat het goed gaat.’
Erkend leerbedrijf
Vooijs’ bedrijf is erkend leerbedrijf en neemt dan ook regelmatig beginnende schilders mee op sleeptouw. ‘Die kans is mij destijds ook geboden. Het kost je wat tijd, maar ik heb het er graag voor over. Zie het als een morele verplichting.’ Zelf is Vooijs ook niet uitgeleerd. ‘Kijk, een galerijvloer aanbrengen gaat prima, maar een binnengietvloer is een ander verhaal. In december ga ik me daarin verdiepen. Kennis vergaren houdt nooit op.’
Ton Mulder Schildersbedrijf in Wieringerwerf met zeven vaste medewerkers in dienst en enkele ingeleende krachten is een middelgroot schildersbedrijf. ‘We zijn erkend leerbedrijf en hebben hier regelmatig een leerling van Espeq Opleidingsbedrijven lopen. Opleiden is gewoon heel belangrijk’. Voor bijscholingen, bijvoorbeeld de kennismaking met bepaalde producten en de verwerkingswijze, werkt Mulder graag samen met de plaatselijke groothandel. Opvallend dit jaar was de deelname van Mulder zelf aan de pilot ‘lean’ werken van Knap Werk, de activiteiten- en verbetercampagne van de werkgevers- en werknemersorganisties. ‘Lean’ stelt de waarde voor de klant centraal. ‘Een heel leerzaam traject. Daar doe ik in eerste instantie als persoon aan mee, maar het gehele bedrijf moet het uitvoeren. De opgedane kennis moet je vertalen en doorgeven aan de medewerkers binnen je organisatie. Een doorlopend en leerzaam proces.’
Levenslang leren
Kees van Loon, directeur van Koster Totaalonderhoud in Raamsdonksveer: ‘Wij hanteren hier het uitgangspunt: een levenlang leren’. En hij kan het weten. Het bedrijf werd vorig jaar uitgeroepen tot Beste Leerbedrijf Savantis 2010. ‘We leggen leerlingen hier de verplichting op om uiteindelijk minimaal niveau 3 te halen. Niet onder tijdsdruk, hoor. De een doet daar wat langer over dan de ander. Voor de schilders in ieder geval een mooi toekomstperspectief.’ Daarnaast is het algemeen beleid dat iedereen aan mag geven wat hij of zij wil leren. ‘Na overleg en als het binnen het bedrijfsbeleid past natuurlijk. Geen cursus óm de cursus, maar cursussen en trainingen waar de medewerker én het bedrijf iets aan hebben.’ En het management en Kees van Loon zelf? ‘Geen uitzonderingen. Zelf ga ik me verdiepen in de kennis van Excell, het spreadsheetprogramma van Microsoft. Ik kan wel wat meer kennis gebruiken op dat gebied. Ook zijn we met enkele managementleden recentelijk getraind in timemanagement. Ook zijn we nog niet zo lang geleden drie dagen getraind in het resultaat gericht vastgoedonderhoud (RGVO) om onze visie en beleid op dat gebied beter te formuleren. Met levenslang leren heb ik dus niets teveel gezegd.’