Ga naar hoofdinhoud

Het nieuwe LinkedIn ook voor schilders?


Een tijd geleden schreef ik, in een heel andere context, al over LinkedIn. Het ging toen over de overname van het ‘zakelijk netwerk’. Microsoft had voor 23,3 miljard euro LinkedIn overgenomen. Inmiddels beginnen de contouren van het ‘nieuwe’ LinkedIn zichtbaar te worden. Een tijd geleden werd er al een mobiele app gelanceerd (deze bestaat nog geen anderhalf jaar…) en nu is ook een nieuwe web-engine gelanceerd. Hiermee is de webversie van LinkedIn heel sterk op de appversie gaan lijken.

Grote vraag: is het nieuwe LinkedIn ook voor schilders?

Ja, ik denk dat het nieuwe LinkedIn ook voor schilders van meerwaarde is. Wel zijn er zaken aangepast die ik op dit moment erg mis. Zoals: als je over een profiel heen ging met je muis of vinger zag je een stuk van het profiel. Erg handig als je, zonder direct op iemands profiel te kijken, toch even de achtergrond van iemand wilde zien. Deze functie is er nu niet meer. De gedachte zal zijn dat er meer op elkaars profiel gekeken gaat worden. En waarschijnlijk zal dat ook zo zijn, want dit soort aanpassingen wordt zeer uitgebreid vooraf getest. Consequentie voor de schilder: je zal dus een keuze moeten maken of je op iemands profiel gaat kijken, bijvoorbeeld voor acquistie, of dat je je informatie uit andere bronnen gaat halen.

Grootste verandering: tijdlijn

De grootste verandering, wat mij  betreft, is de volgende: LinkedIn had een tijdlijn voor de webversie waarin berichten nog chronologisch te lezen waren, zeker als je het tabblad ‘open’ liet staan. Je zag dan verschijnen: ‘3 new updates’ of ’15 new updates’ of ’20+ new updates’. Was je snel genoeg, voor de 20+ updates, kreeg je een chronologische volgorde van nieuwe berichten te zien. De 20+ was al een teken aan de wand waar het naartoe zou gaan: een hierarchie gebaseerd op ‘likes’ (of ‘interesting’) en op reacties. Dit heeft een groot gevolg: LinkedIn gaat hiermee Facebook achterna. De consequentie is dat je bericht echt interessant zal moeten zijn, anders zakt het zo weg in de tijdlijn en ziet niemand het. En dan kun je je de moeite beter besparen. Maar mocht je nog eens de volgende foto langs zien komen, dan klopt dat wel, maar LinkedIn gaat er wel steeds meer op lijken.

Linkedin ook voor schilders
LinkedIn is inhoudelijk geen Facebook. Het gaat er qua vorm wel steeds meer op lijken!

Interessante berichten, hoe doe je dat?

Hoe maak je dan interessante berichten? Dat is lastig te voorspellen, maar er zijn wel een aantal algemeenheden die je kunt volgen:

  • het bericht werkt beter als je kennis of succes deelt: hierdoor zal je authoriteit ook groeien;
  • zonder foto of YouTube filmpje wordt er minder naar gekeken;
  • probeer de belangrijkste boodschap binnen de 140 karakters te houden en je eventuele link ook;
  • heb je echt iets interessants te zeggen, maak er dan een ‘article’ van;
  • als je iemand anders update deelt, geef er dan ook jouw eigen commentaar bij;
  • blijf dicht bij jezelf: is dit hierboven allemaal niets voor jou? Het zijn geen wetmatigheden en juist een persoonlijke invloed kan heel goed werken.

Ik ben benieuwd hoe jij de nieuwe LinkedIn interface ervaart! Leuk, handig, vervelend? Laat het weten!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan