Ga naar hoofdinhoud

De Verfzaak groeit snel, midden in de crisis


Per januari staat het aantal vestigingen van De Verfzaak, een verfwinkel voor particulieren én professionals, op zeven. Terwijl de eerste, in Venlo, nog maar kortgeleden, in 2011 openging. En terwijl groei helemaal niet per se een hoofddoel is. ‘We wilden eens kijken of we dezelfde truc ook vanuit het niets konden doen’.

 

Het is rond 2010 dat Yvo Kroon zich steeds sterker afvraagt of de salesafdeling van een verffabrikant voor hem wel de beste plek is. ‘Ik werkte bij Drost Coatings en had het best naar mijn zin, maar het leek me leuker om met veel verschillende producten te werken en ook meer als ondernemer.’ En laat nu net de eigenaar van Backes en Boels, de doe-het-zelfzaak in Venlo waar Kroon in zijn jeugd jarenlang vakantiewerk deed, op zoek zijn naar een opvolger.

 

‘Met behulp van een investeerder heb ik die zaak in 2011 overgenomen’, vertelt Kroon. ‘Ikzelf en de mensen hier hadden sterke ideeën over hoe het anders kon. Het was toen deels een verfwinkel, deels een ijzerwarenzaak en we hadden ook nog een tuinafdeling. We hebben afscheid genomen van complete productgroepen. Je kunt niet alles willen verkopen. Daar zijn de grote bouwmarkten voor. Specialisatie, dat wilden we. In verf, maar dan ook wel in álle verfsoorten.’

 

En zo staan in De Verfzaak nu consumentenmerken als Flexa, Histor, CetaBever en Hermadix naast professionele merken als Sigma, Sikkens, Veveo, Wijzonol en Drost. ‘Dat is de kern van onze filosofie’, legt Kroon uit. ‘We willen de consument álles kunnen bieden en ook meteen. We houden van alle producten flinke voorraden aan onder het motto: voorraad is geen kostenpost. “Nee”, of “een paar dagen levertijd” krijgen onze klanten niet te horen. En we willen alle belangrijke merken kunnen leveren. Er zijn immers schilders genoeg die bij binnenschilderwerk zweren bij Sigma en voor buitenschilderwerk bij Sikkens, en andersom. Dus die merken wil ik allebei kunnen verkopen. En er zijn particulieren genoeg die graag met een professioneel merk schilderen. Je ziet dat jongeren, twintigers en dertigers naar de goedkopere producten grijpen. Veertigplussers hebben vaker geschilderd en zijn erachter gekomen dat er toch een kwaliteitsverschil is. Die kopen eerder professionele producten. Overigens hebben we ook professionele schilders die voor bepaalde klussen voor consumentenmerken kiezen. Vooral muurverven op projectwerk. De muurverven van de consumentenmerken dekken behoorlijk en zijn goed te verspuiten. Dan pakt zo’n schilder toch een tientje of meer besparing per emmer verf.’

 

De prijs van verf is sowieso een voortdurend punt van aandacht bij Kroon. ‘Zeker als je alle merken en verfsoorten bij elkaar hebt staan, dan is er toch een gevoelsmatige bovengrens aan wat je nog voor een blik verf kunt vragen’, vindt hij. ‘Zeventig euro voor een blik premium verf, dat is toch eigenlijk echt te veel, al zit er nog zoveel research en innovatie achter. Mensen hebben nu eenmaal niet zo veel geld over voor onderhoud. Het wordt gezien als kostenpost. En zeker schilderwerk. Hoe vaak komen we niet mensen tegen die een nieuw huis hebben gekocht, er dure elektronica en meubels in zetten, maar wel voor de goedkoopste verf gaan? Wij verkopen topproducten voor zo’n 45 euro per liter, zeker in actieperiodes.’

 

Een verfzaak die alle merken naast elkaar zet en ook nog eens de prijzen op scherp zet? Hoe krijgt Kroon dat bij zijn leveranciers voor elkaar? ‘We hadden wel de crisis mee, dat weet ik’, lacht Kroon. ‘Fabrikanten waren op zoek naar afzet en wij zijn in principe een retailwinkel, dat scheelt ook. Maar onze formule wordt wel begrepen: biedt klanten een brede keuze. We zijn geen prijsstunter en ook geen bouwmarkt. We geven gedegen advies. Voor de fabrikanten was ook belangrijk: wij betalen binnen acht dagen én we leggen onszelf ambitieuze verkoopdoelen op. We maken daar afspraken over en daar houden we ons aan. Met onze actiekranten geven we sturing aan de verkoop per merk. Dat gaat heel goed. Door de verschillende merken naast elkaar aan te bieden kunnen klanten vergelijken en dat versterkt de merken.’

 

Met als gevolg een opbloeiende zaak, midden in de crisis. Daarna ging het snel. ‘We zijn helemaal niet per se op zoek naar uitbreiding. Maar succes spreekt zich rond. In 2012 kwamen we in contact met de heer Verbakel in Valkenswaard, met een vergelijkbare zaak, die opvolging zocht. Datzelfde jaar namen we ook Kranen Verf en Wand in Helden over, met een iets te kleine ruimte, dus dat bedrijf verhuisden we een paar kilometer verderop, naar Panningen. Ook dat ging goed. Met Dols Storms met zaken in Sittard en Hoensbroek gingen we het jaar daarop een soort franchise aan. Zijn zaken heten nu ook De Verfzaak, met dezelfde uitstraling en hetzelfde assortiment. Eindhoven stond al langer op ons lijstje. Daar was geen overnamekandidaat. We vroegen ons af of we de zelfde truc ook konden doen zonder een bestaande klantenkring over te nemen. Het bleek te werken vanaf dag één. Naar Roermond wilden we al een tijd. Onze leveranciers tippen ons ook over plekken waar relatief weinig verfspeciaalzaken zijn. Die Verfzaak is nu sinds januari open. Ook daar beginnen we vanuit het niets.’

 

Het publiek van De Verfzaak bestaat uit consumenten en professionals. Er kan zakelijk op rekening gekocht worden en kortingen worden afgesproken en geregistreerd. ‘Ook als schilders contant afrekenen’, zegt Kroon. ‘Je ziet dat vooral zzp’ers graag meteen betalen. Dan zijn die kosten maar gemaakt.’ Wat betreft consumenten bestaat het publiek uit alle leeftijden en inkomensklassen. Zowel mensen die op zoek zijn naar goedkope verf als mensen die komen voor advies en kwaliteit. Inmiddels is het assortiment ook met behang uitgebreid. Kroon: ‘Ook daarin zijn we merkonafhankelijk. We laten eens in het jaar alle vertegenwoordigers in een paar dagen tijd langskomen. Met een team beoordelen we de kwaliteit en vervolgens kiezen we, op basis van ons marktgevoel, de dessins. Die presenteren we via onze eigen systematiek. Dus bijvoorbeeld alle houtimitatie behangen, merkonafhankelijk, op prijsverschil gesorteerd bij elkaar. En ook van het behang dat we zo uitkiezen, houden we weer veel op voorraad. Dat blijkt alweer heel goed te lopen.’

 

De kennis van de medewerkers houden ze vooral zelf op peil. ‘We experimenteren zelf veel met producten’, zegt Kroon. ‘Natuurlijk laten we ons wel voorlichten door vertegenwoordigers, maar die vertellen vaak niet wat de zwaktes van hun product zijn. We proberen het graag zelf uit. Zo bouwen we echte kennis op, waarmee we onze klanten goed kunnen adviseren.’

Foto:

Yvo Kroon: ‘Door de merken naast elkaar op het schap te zetten versterken ze elkaar onderling’

 

Foto’s: JMS


De Bouwpraktijk opent vestiging in Barendrecht

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Bijna tweederde ondernemers bezorgd over zero-emissiezones

Bijna 130.000 bestelauto’s geregistreerd in 2024

Ruim helft cyber-subsidiebudget nu aangevraagd