Ga naar hoofdinhoud

Zelf een Facebookbedrijfspagina maken (deel 3)


In de vorige delen behandelde Alger van Maaren van Social Paint hoe je een Facebookbedrijfspagina maakt en hoe je content maakt. Dit derde deel gaat over wat voor content je dan moet gaan plaatsen en hoe je je resultaat bereikt. Dat formuleer je helemaal zelf. Het begint met een doelstelling: wat zou je willen bereiken met je Facebookbedrijfspagina? En het eindigt met het bekijken of je doelstelling bereikt hebt: de resultaten.

 

Gemiddeld duurt het een half jaar voordat de eerste resultaten tastbaar worden van het gebruiken van social media zoals Facebook voor je bedrijf. Ja, het kan ook sneller gaan, daarvan zijn voorbeelden genoeg. Maar reken je op een half jaar, dan is de kans het grootst dat je het volhoudt. Succes met social media is namelijk vooral een kwestie van volhouden.

 

Consequent iedere week gaan zitten en je planning bijwerken. Het vergt ongeveer dezelfde discipline als een goede administratie voeren. Zet dus naast ‘administratie bijhouden’ook ‘social media bijhouden’ in je agenda en planning. Zo zorg je ervoor dat je regelmaat hebt en houdt. In deel 1 hebben we gezien hoe je een Facebookbedrijfspagina aanmaakt. In deel 2 hebben we geleerd hoe je content kunt maken, maar ook verzamelen. In deel 3 gaan we in op de resultaten.

 

Dat begint met de volgende vraag: wat wil je bereiken met je Facebookbedrijfspagina? Ieder bedrijf zal hier zijn eigen invulling aan geven. De belangrijkste doelstellingen voor schildersbedrijven zijn: (1) nieuwe klanten krijgen, (2) meer werk bij bestaande klanten en als laatste, vooral voor de grotere projecten (3) goede communicatie met bewoners. Maar je bent vrij om zelf een ander doel te stellen. Als je je doelstelling bepaald hebt, stem je daar je content op af.

 

Dat werkt als volgt: wil je nieuwe klanten bereiken (1), dan plaats je bijvoorbeeld het volgende bericht: een foto en link naar interieurideeën en de tekst: ‘Ken jij ook iemand die toe is aan een nieuw interieur? Tag diegene en misschien verdienen jullie allebei een waardebon van 50 euro.’ In zo’n bericht doe je verschillende dingen tegelijk: je refereert aan een nieuw interieur, waardoor je bij je klant de vraag oproept of-ie daaraan toe is. Verder vraag je je bestaande publiek om mee te denken. En je geeft een cadeau weg waardoor je de drempel verlaagt om jou een opdracht te gunnen. Ook geef je met zo’n cadeau je publiek een motivatie om mee te doen.

 

Wil je juist meer werk binnenhalen bij bestaande klanten (2), dan kom je bij voorkeur met een iets ander bericht: foto’s en link kunnen hetzelfde zijn, maar de tekst is dan als volgt: ‘Ben jij toe aan een nieuw interieur? Plaats een reactie met de reden waarom jij een waardebon van 50 euro zou moeten winnen en wellicht is deze voor jou!’. Een subtiele wijziging maar zo richt je je meer op je bestaande publiek, dat jouw bedrijf al kent en een lagere drempel heeft om bij jou een aankoop te doen.

 

Ga je je Facebookbedrijfspagina vooral gebruiken om te communiceren met bewoners (3), plaats dan updates van de verschillende projecten waar je mee bezig bent. Betrek je werknemers hier actief in. Zo creëer je ambassadeurs op projecten om te communiceren met jouw bedrijf. Ben je bang voor negatieve reacties? Dat hoeft niet, de ervaring leert dat het gros van de reacties positief is. Onderzoek heeft aangetoond dat gemiddeld 80 procent van de reacties positief is of neutraal. En neutraal betekent dan meestal een vraag. En zelfs die 20 procent negatieve reacties heb je waarschijnlijk zelfs liever op jouw Facebookbedrijfspagina dan op die van de opdrachtgever!

 

Plaats je dan alleen maar dat soort berichten? Als je de doelstelling hebt om er meer werk mee binnen te halen, niet. Dan gebruik je Facebook namelijk te veel als verkoopkanaal en jaag je jouw publiek weg. Het moet namelijk vooral leuk zijn! Maar als je doelstelling is om het als communicatiekanaal te gebruiken weer wel. Je wil dan namelijk niets verkopen, maar informeren.

 

Als je wel wat wil verkopen, moet je eerst zorgen dat het leuk is. Door leuke content te plaatsen. Zelf filmpjes maken bijvoorbeeld. Filmpjes doen het namelijk heel erg goed op Facebook! Wil je weten hoe goed, dan kun je dat vinden in je statistieken.

De statistieken met de resultaten van je inspanningen vind je door naar je pagina te gaan. Doe dit wel op een laptop of desktop. Je ziet dan bovenin een kopje ‘statistieken’. Druk je daarop, dan kom je in de gegevens van jouw pagina (afbeelding 1). Ga hier de eerste keer eens rustig voor zitten. Klik op de links in het menu aan de linkerzijde en zie wat Facebook allemaal bijhoudt.

 

Hoe vaak plaats je berichten? Het liefst iedere dag, maar het minimum is toch wel drie keer per week. Zo heb je na drie maanden minimaal 39 berichten. Dat is een mooi aantal waarmee je kunt gaan kijken welke berichten de beste resultaten geven (afbeelding 2). Je kijkt dan onder andere naar tijdstip, berichttype (foto, film, link). Langer dan drie maanden kun je in Facebook niet terugkijken. Mocht je dat wel willen, dan moet je de data downloaden en apart bewaren in bijvoorbeeld een Excelsheet. Voor de meeste bedrijven zal dit niet nodig zijn.

Druk op ‘berichten’ in de menubalk links en je kunt zien welke berichten het goed doen. Deze berichten kun je vervolgens ‘promoten’. Klinkt leuk en is zeker de moeite waard. Dat is namelijk adverteren en is erg eenvoudig om te doen. Tegenwoordig kun je dit ook met Ideal afrekenen. In de volgende aflevering gaan we hier uitgebreid op in. Kijk ook na wanneer jouw publiek online gaat. Dit doe je door op berichten links in menu te klikken (afbeelding 3). Door over een bepaalde dag te gaan met je muis zie je wanneer jouw publiek online is. Probeer een bericht altijd te plaatsen in het tijdstip van een opgaande lijn! Dan komt jouw Facebookbedrijfspagina namelijk ook in een opgaande lijn!

 

Graphic:

Timing is everything is een bekend gezegde: bij Facebook is dat zeker waar. Het beste tijdstip om te plaatsen is in een opgaande lijn.

 

Illustraties: Alger van Maaren

 

 


Ruim helft cyber-subsidiebudget nu aangevraagd

‘Zelfstandigen in de bouw staan onder druk’

Schildersbedrijf Wyger Smits krijgt nieuwe eigenaar

Koningin opent nieuwe mbo-jaar

Noodmaatregel per 6 april geopend