Online offertes aanvragen voor een schilderopdracht is niet nieuw. Online offertes aanvragen bij én ontvangen van Sigma Paintr, is dat wel. De opdracht komt terecht bij leden van EigenZaak, het landelijke netwerk van Sigma Coatings voor zzp’ers. ‘Zowel opdrachtgever als schildersbedrijf weten zich beschermd door de kwaliteit en service van onze organisatie’, leggen Maarten Buijs en Joost Eertink van Sigma Coatings uit.
‘Natuurlijk, je hebt Werkspot, Eigen Huis, en nog een hele trits manieren om een offerte voor schilderwerk aan te vragen. Zie Paintr (Sigma schrijft Paintr officieel met een puntje erachter: Paintr. red.) in eerste instantie als een online serviceplatform voor de leden van EigenZaak’, licht Maarten Buijs toe. Hij is manager New Business Development bij Sigma Coatings. ‘We hebben het hier alleen over opdrachten voor binnenschilderwerk. En dat is niet het enige waarin het platform zich onderscheidt. Het is namelijk niet het schildersbedrijf dat de offerte aanlevert, maar Paintr doet dat. Op grond van de door de klant aangeleverde informatie in de aanvraag. Die worden voor aanvullende details nagebeld en gecheckt door een Paintr-medewerker.’ Eenmaal afgestemd met de opdrachtgever zet Paintr de opdracht via een app door aan de aangesloten deelnemers. Wie het eerst daar op reageert, kan het schilderwerk gaan maken.
Met dit platform neemt Paintr afstand van het aanbieden van schilderwerk tegen een zo laag mogelijke prijs. Joost Eertink, Sigma Paintr netwerk en operations manager bij Sigma Coatings: ‘Aan kwaliteit hangt een prijskaartje. De schilders werken met verf van Sigma met als uitgangspunt: twee lagen aanbrengen. Dit beginsel is niet onderhandelbaar. Let wel: ook de kwaliteitsgarantie ligt bij ons. Paintr is de feitelijke opdrachtnemer. Het schildersbedrijf voert uit en kan zich daardoor volledig toeleggen op het vakmanschap. Want in een tijd van een enorme groei van het aantal zzp’ers heeft niet elke nieuw zelfstandige ondernemer al meteen elk facet van het ondernemerschap onder de knie. Wij helpen het schildersbedrijf daarmee. Die hoeft geen offerte uit te brengen. Dat doen wij. Wij bepalen de prijs, een marktconforme prijs, op basis van de aangegeven specificaties. We beschikken over voldoende expertise om een opdracht technisch en qua tijdsinvestering in te kunnen schatten. De schilder hoeft alleen een goed humeur en zijn vakmanschap mee te brengen.’
De opdrachtgever doet feitelijk zaken met Paintr, de opdrachtnemer. Buijs: ‘Ja, de klant betaalt ons. Wij rekenen het aantal uren af met de schilder. De benodigde verf levert Sigma vanuit haar dealers. Zo simpel is het verhaal.’ Voelt de deelnemende schilder zich dan niet beknot in zijn ondernemerschap? Eertink: ‘De markt verandert en internet speelt daarbij een steeds grotere rol. Wij spelen er op in, zodat alle partijen daar baat bij hebben. De schilder kan bij Paintr-klussen zijn vak nagenoeg risicovrij uitoefenen: geen tijdverlies door offertes uitbrengen en opnamegesprekken. Dit zijn heel efficiënte opdrachten.’
Als je het platform bezoekt, krijg je sterk de indruk dat een offerte aanvragen betekent: volgende week de schilder op de stoep. Dat lijkt optimistisch in een tijd van overvolle orderportefeuilles. Eertink: ‘In de zomer wel, ja. En ook dat valt overigens reuze mee. De opdrachtgever kan vanaf 4 weken na de offertedatum de uitvoeringsdatum zelf inplannen. En dat lukt. Het gaat meestal over relatief kleine opdrachten voor binnenschilderwerk. Zzp’ers weten heel flexibel met hun agenda om te gaan.’
Deelnemende zzp’ers aan Paintr krijgen een competentievragenlijst te beantwoorden. Buijs: ‘Daarmee brengen we in kaart wie ze zijn en waar ze toe in staat zijn. Ons uitgangspunt is: wie deelneemt aan EigenZaak neemt zijn ondernemerschap serieus. Dat zo iemand vakwerk af kan leveren, daar gaan we van uit. Omgekeerd houden we het proces goed in de gaten door te letten op de klanttevredenheid. Aan ons gerichte klachten moet het schildersbedrijf in eerste instantie zelf oplossen, dat kan desnoods uitgevoerd worden door een ander, door ons aangestuurd schildersbedrijf. Blijkt een deelnemer uiteindelijk niet competent te zijn, of komt het bedrijf te vaak voor in de vorm van negatieve klantwaarderingen, dan wordt deze uit het Paintr-team verwijderd. We werken in beginsel niet met een geschillencommissie. Problemen schatten we zelf in en lossen we op. De klant, de opdrachtgever, is daarbij koning. Het uiteindelijke risico ligt altijd bij de opdrachtnemer, en dat zijn wij, Paintr.’
Van de om en nabij 2300 leden van Eigen Zaak hebben zich nu ruim 150 zzp’ers aan het systeem geconformeerd. Eertink: ‘Daarmee beschikken we al over een landelijke dekking. Met een werving onder onze leden gaan we dat nu verder uitbreiden volgens het olievlekprincipe. In een later stadium zouden we kunnen uitbreiden, óók met niet-zzp’ers en niet-EigenZaak-leden, maar wel altijd Sigma-grossierklanten. Zo kunnen we ook meer capaciteit per opdracht leveren.’
Foto:
Maarten Buijs (links) en Joost Eertink werven in eerste instantie deelnemers voor Sigma Paintr uit het netwerk van Sigma EigenZaak
Foto: HvG