Ga naar hoofdinhoud

Ayold verbindt ‘world of coatings’ online


Coatings gaan online. Dat is de overtuiging van Erik van der Schaaf en Vincent Walstra, de initiatiefnemers achter Ayold. Vorig jaar mei maakten we al kennis met hun internationale online coatingplatform. De potentie blijkt nog groter dan ze hadden verwacht. “De snelle veranderingen in de distributiekanalen en de talloze productinnovaties zorgen ervoor dat online steeds belangrijker wordt in de coatingbranche. Internet kent geen grenzen. Tot nu toe hebben verf- en coatingfabrikanten daar te weinig oog voor.”

Ayold.com, een online platform voor de mondiale coatingwereld op basis van de generieke domeinnamen zoals coating.nl, coating.de, coating.co.uk en dergelijke, ging op 19 februari 2016 online. Initiatiefnemers Erik van der Schaaf en Vincent Walstra – de een al meer dan twee decennia werkzaam in de coatingindustrie, de ander verdiende zijn sporen in de internet- en ICT-wereld – hadden de ambitie de internationale coatingwereld online te verbinden.

Anderhalf jaar later kunnen we constateren dat ze hard op weg zijn deze ambitie waar te maken. Naast zeven aandeelhouders heeft Ayold inmiddels 12 content, sales en online marketing medewerkers in dienst en is actief in meer dan 30 landen. “Al ligt de focus op dit moment nog op Nederland, België, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Singapore, Australië en Canada.”

Jochem Vroom

“Groot verschil met toen is dat we nu een aandeelhouder aan boord hebben die het online marketingspel helemaal meester is”, aldus Walstra. Hij doelt op Jochem Vroom, mede-oprichter van Imbull, het bedrijf achter websites als Kortingscode.nl, Actiecode.nl en Flipit.com. “Mondiaal actief. Hij snapt hoe je vanuit één model in dertig tot veertig landen online succesvol kan zijn. Vanaf het moment dat hij instapte, is er veel geïnvesteerd in en veranderd bij Ayold. Vanaf oktober vorig konden we echt los en gaat het ene na het andere portaal de lucht in. En voor de rest is het vooral een leerproces. Elk land vraagt een aparte benadering. Vandaar ook dat we hier allemaal ‘native speakers’ aan het werk hebben.” Door hard werken en verschillende methodieken groeide het aantal bezoekers van een paar honderd per week naar een paar duizend per dag. “Inmiddels brengen wij maandelijks enkele honderden klanten in contact met onze partners in de coating industrie.”

Intermediair

Ayold verkoopt namelijk zelf geen coatings. Van der Schaaf: “Wij zijn een agentschap, een intermediair voor de coatingindustrie. Wij leggen verbindingen tussen onze partners en nieuwe prospects die online op zoek zijn naar een product of, beter gezegd, een oplossing.” Ayold genereert inkomsten door abonnementen af te sluiten met partners die een bepaald deel van de markt, qua toepassingen, claimen. Zo is onder andere een verbintenis aangegaan met DSM, Rust Oleum, Van Wijhe (vloercoatings) en AkzoNobel (poedercoatings).

Volgens beide heren hebben inmiddels meer dan vijftien coatingfabrikanten met internationale ambities zich aan hun platform verbonden. Wereldwijd worden nog meer partners gezocht. Van der Schaaf: “Het mooie is dat wij hen toegang tot verre markten bieden zonder dat ze zelf in sales of fysieke agenten hoeven te investeren.” Daarnaast werkt Ayold met een leadvergoeding als een echte prospect wordt aangebracht. “De conversie, het feit dat er een transactie plaatsvindt, moet onze meerwaarde bepalen.”

Kennisplatform

Mensen, zowel in de B2B- als consumentenmarkt, zoeken naar toepassingen of oplossingen en nauwelijks naar merken, is de ervaring van Ayold. Daar is de hele SEO van Ayold op gericht. ‘Long tail keyword’ technieken, dat is voor een deel de crux waar het om draait, legt Walstra uit. “Productspecifieke of toepassingsgerichte benamingen, zoals ‘brandwerende coating voor beton’ of ‘haccp coating voor vloeren’.” De focus ligt met name op speciale coatings in relatie tot zuivel en voeding, water, gezondheidszorg, brandwering, cleanrooms, olie en chemie. “In dat licht moet je ons ook zien als een platform dat kennis bundelt. Want er vindt op het gebied van coatings zoveel innovatie plaats. Nano, smart, conductive, seed of hydrofoob, je kunt het zo gek niet bedenken of er is een specifieke coating voor ontwikkeld. Er is gewoon veel behoefte aan informatie. Niet alleen in de B2B-markt, maar ook onder consumenten. Daar spelen wij op in.”

“De chemische industrie begint het concept van digitalisering van de markt langzaam te begrijpen”, aldus Van der Schaaf. “Digitalisering is niet alleen een site online brengen, maar ook data verzamelen en analyseren. Daarbij kunnen wij als Ayold behulpzaam zijn. Wat dat betreft, zien we nu nog maar het topje van de ijsberg. Ik denk dat Ayold daar heel groot in kan worden.”

Op de foto: Erik van der Schaaf, Vincent Walstra en Jochem Vroom (v.l.n.r.) te midden van hun collega’s in het kantoor in Leeuwarden van waaruit ze met het online platform Ayold de mondiale coatingwereld willen ontsluiten.

Foto: Frans Andringa

 

Personalia

Ayold is Fries voor beschermer of heerser. “Net zoals een laag coating een oppervlak kan beschermen, maar tevens willen we een leidend platform in de mondiale coatingindustrie worden en in die zin dus ook heersen”, stelt Erik van de Schaaf, oprichter en CEO van Ayold.

Van der Schaaf zit al meer dan 20 jaar in de verf- en de coatingindustrie. Hij werkte voor verschillende verffabrikanten en was zelf als ondernemer actief met brandwerende coatings. In 2014 richtte hij Ayold op, dat begon als een onafhankelijk agentschap op het gebied van specialistische coatings en nu een mondiaal online platform moet worden.

Jochem Vroom is onder andere oprichter van Imbull.com, dat ook internationaal aan de weg timmert. Eerder dit jaar droeg hij de leiding van Imbull over en is nu niet alleen aandeelhouder, maar ook interim managing director bij Ayold. Vincent Walstra is al ondernemer sinds hij begon met zijn hbo-studie Commerciële Economie. Het afgelopen decennium verdiende hij zijn sporen op het gebied van online marketing met diverse bedrijven, en nu is hij director of operations binnen Ayold.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan