Ga naar hoofdinhoud

Vloggende schilder


Er zijn maar heel weinig vloggende, of ‘youtubende’ schilders in Nederland. John Edens, van Schildersbedrijf Edens, is verreweg de succesvolste, gerekend in aantallen video’s en aantallen abonnees. ‘Ik wil vooral geïnteresseerde doe-het-zelvers bereiken en tips geven. Maar ik haal er ook veel werk uit.’

 

John Edens is al jaren bezig met sociale media en met bewegend beeld. ‘Mijn eerste filmpjes postte ik al zo’n tien jaar geleden. Daar gebruikte ik ook al YouTube voor en plaatste ik ze door op Hyves, het Facebook-achtige netwerk dat inmiddels is opgeheven. Youtube was toen alleen een webapplicatie.’ Edens gelooft de verhalen dat het videobedrijf uit Sillicon Valley, tegenwoordig eigendom van Google, nog in de opbouwfase zit. ‘Ze zeggen dat YouTube pas over een jaar of tien helemaal is doorontwikkeld. Het is nu al de tweede zoekmachine ter wereld, na Google. En mensen besteden er steeds meer tijd aan.’

 

Edens heeft een studie gemaakt van hoe YouTube werkt. ‘Een geinig filmpje maken en uploaden kan iedereen. Maar als je serieus een publiek wil opbouwen spelen heel andere zaken een rol. Zoals goed ‘taggen’, trefwoorden aangeven bij je films. En ervoor zorgen dat YouTube jouw films bij andere films aanraadt. Daar zijn allerlei handigheidjes voor.’ SchildersVakkrant komt bijvoorbeeld Edens niet alleen interviewen, maar ook een video schieten voor het eigen Youtube-kanaal, SchildersVAKTV. Edens verleent graag zijn medewerking, maar: ook hij maakt een video, maar dan van ons bezoek aan hem. In het onderschrift bij zijn video zal hij linken naar die van ons, als wij dat ook bij onze video naar hem doen.

 

Het kanaal van Schildersbedrijf Edens biedt sinds juni 2017 alleen nog video’s die over schilderen gaan. Sindsdien stijgt het aantal kijkers spectaculair. ‘Ik heb vanaf het begin filmpjes gemaakt van schilderen, bijvoorbeeld over het slijpen van een verfschrapper. Die heeft inmiddels al 21.000 views. Maar ik ben ook kerkelijk actief en maak video’s van preken en bijbellezingen. Die filmpjes zette ik op hetzelfde kanaal. Dat werkte niet. Een bezoeker die kijkt naar het schilderen van een kozijn gaat daarna geen preek volgen. Wel een video over het schuren van een deur. Sinds ik dat gesplitst heb is het Schildersbedrijf Edens-kanaal met 500 abonnees gegroeid naar ruim 1200 abonnees.’

 

Dat filmpje over het slijpen van verfkrabbers herinneren we ons. We plaatsten het door op SchilderVAK.nl en kregen nogal negatieve reacties. Edens: ‘Als je iets doet op social media, reken dan maar op haters. Vooral op Facebook, waar ik de filmpjes doorpost, schrijven mensen akelige dingen. Vaak is dat jaloezie. Ik krijg veel schilderwerk door mijn filmpjes. Daar kunnen anderen soms niet tegen. En ook zijn het wel mensen die vinden dat ik dingen verkeerd doe. Nu ben ik al achttien jaar schilder, maar iedere schilder werkt weer een beetje anders. Dus dat een schilder zijn krabber anders slijpt dan ik, dat zal best. En dan heb je nog schilders die vinden dat ik geheimen weggeef. Maar er zijn helemaal geen geheimen in ons vak. Wat je ook maar wilt weten, het is ergens te vinden, met name op YouTube.’

 

Goed youtuben kost veel tijd, benadrukt Edens. ‘Het is het wel fijn dat ik mijn eigen beroep film, dus onderwerpen heb ik dagelijks. Ik knip die onderwerpen vaak op: het compleet schilderen van een raam, dat duurt dagen, alleen al vanwege het drogen. Maar van elke handeling apart kun je wel een filmpje maken. Daarna volgt het monteren. Om van je materiaal echt iets aantrekkelijks te maken, daar ben je best lang mee bezig. Vervolgens krijg je nog het uploaden, goede bijschriften en tags maken, plaatsen op je kanaal. En dan nog het promoten via verschillende media.’

 

De video’s van Edens zijn, met all respect, best lang, zeker omdat hij steeds maar één onderwerp behandelt. Schrikt dat de kijkers niet af? Edens: ‘Ik kan ronduit zeggen: nee. In Youtube kun je alles bekijken, dus ook hoe lang mensen naar je filmpjes kijken. De tijd van ultrakorte filmpjes is voorbij.’

 

Edens richt zich in zijn video’s nadrukkelijk op geïnteresseerde doe-het-zelvers. Die blijken dus best graag te blijven hangen in een filmpje over het verwijderen van verf op rubberen tochtstrips en dan weer door te klikken naar het aflakken van een raam. ‘Zo help ik mensen om aan de slag te gaan. Als de klus te lastig wordt bellen ze mij. Of ze kennen mij en tippen iemand die een schilder zoekt.’

 

Naast klanten voor zijn schildersbedrijf ziet Edens nog andere mogelijkheden. ‘Ik wil best producten van bepaalde leveranciers uitproberen in mijn video’s en er mijn mening over geven. Zo kan ik de doe-het-zelver meer vertrouwd maken met de professionele markt. Zo zou Youtube voor mij een bijverdienste kunnen worden. Ik blijf het in ieder geval wel doen, daar vind ik het veel te leuk voor.’

 

Foto:

De video’s neemt Edens op met zijn smartphone, een reversmicrofoontje en een statief

Foto: JMS

 

 


Video | Solist groeit uit tot ‘chille baas’

Video | NSVP 2023, de aftermovie

Video | Kerk vol oude schildersverhalen

SchildersVAK Challenge: HoHo heer en meester

SchildersVAK Challenge 3 – uitzending 4