Ga naar hoofdinhoud

ABU hekelt discriminatie bij uitzendbureaus


Uit een telefonische rondgang  van het tv-programma Radar langs 78 vestigingen van uitzendbureaus blijkt dat 47% inging op een discriminerend verzoek. Ook blijkt uit de geluidsopnames dat sommige intercedenten willens en wetens meewerkten.

Onacceptabel en teleurstellend. Onacceptabel, omdat het bewust meegaan met een discriminerend verzoek van een opdrachtgever in strijd is met de wet. En teleurstellend, omdat elk geval van discriminatie er een te veel is,” reageert directeur Jurriën Koops van de Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU).

Koops: “Het leert ons dat we onze leden en de medewerkers continu moeten blijven informeren en trainen. En dat discriminatie een hardnekkig maatschappelijk probleem is dat niet alleen met voorlichting is op te lossen. Het vraagt om een cultuuromslag die verder reikt dan alleen de branche. Intensieve samenwerking met opdrachtgevers hoort daarbij. Gelukkig zijn we wel op de goede weg. 7 jaar geleden ging namelijk ruim 70% van de uitzendbureaus mee met een discriminerend verzoek van een opdrachtgever, nu ligt dat aantal beduidend lager (nl. 47%). Maar we zijn er dus nog niet.”

De uitzendbranche helpt jaarlijks bijna 150.000 mensen met een niet-westerse migratieachtergrond aan het werk. Dat geeft de branche een grote verantwoordelijkheid in het bieden van gelijke kansen voor iedereen op de arbeidsmarkt. De ABU ondersteunt leden en spreekt ze – nar eigen zeggen – aan. Zo heeft de ABU speciale gedragsregels om discriminatie te voorkomen, zijn er workshops en webinars over het onderwerp en krijgen ABU-leden informatie, waardoor zij binnen hun bedrijf dit onderwerp bespreekbaar houden en op die manier kunnen leren. 

Ook in diverse opleidingsprogramma’s en het intercedentenexamen van de Stichting Examens Uitzendbranche (SEU) wordt aandacht besteed aan het tegengaan van discriminatie. ABU-leden moeten tot slot kunnen aantonen dat ze een beleid hebben om discriminatie te voorkomen.

Charter Diversiteit

De ABU ondertekende als eerste brancheorganisatie in het najaar van 2015 het Charter Diversiteit. Hiermee zegde de koepel toe diversiteit bij zijn leden blijvend onder de aandacht te brengen. Daarnaast deelt de ABU kennis met andere organisaties om op die manier te leren van de ervaringen elders. Koops: “De ABU blijft zich inzetten voor meer diversiteit en gelijke kansen voor iedereen op de arbeidsmarkt. Het onderwerp staat bij ons en onze leden blijvend hoog op de agenda.”

Met 560 leden – variërend van grote, middelgrote tot kleine ondernemingen – vertegenwoordigt de brancheorganisatie circa 65 procent van de markt. Tot de leden behoren onder andere de in de schildersbranche actieve bedrijven Flexschilder.nl, Faber Personeelsdiensten en OPStap.

NBBU

Ook de Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU) reageert fel. “Onderscheid maken naar leeftijd, geslacht en afkomst is in strijd met de wet. Dat er nog altijd bedrijven zijn die ingaan met dit soort verzoeken is onbegrijpelijk. Daarom moet je altijd in gesprek blijven gaan, ongeacht hoe moeilijk dat ook is. Niet klantgezwicht, maar klantgericht,” aldus directeur Marco Bastian.

“Toch keert dit onderwerp steeds maar weer terug. Kennelijk overtreden sommige uitzendbureaus liever de wet dan dat ze een klant op andere gedachten brengen. Misschien speelt ook onwetendheid een rol, een gebrek aan het besef dat meegaan in een dergelijk verzoek passieve discriminatie – dus discriminatie – is.”

“De uitzendbranche is in het algemeen goed bezig. We helpen mensen aan werk en laten mensen doorstromen. Dan blijft het jammer dat je het aanzien van de branche verpest omdat je voor de klant zwicht, zonder echt in gesprek met hem of haar te zijn gegaan. De oplossing hiervoor ligt wat ons betreft in het blijven informeren en voorlichten van leden en hun medewerkers. Uit eigen onderzoek blijkt dat dit werkt en dat gelukkig steeds minder leden meegaan met discriminerende verzoeken. Uiteindelijk gaat het om het veranderen van de mindset, maar kennelijk is dat een proces dat langer duurt dan ons lief is.”

Momenteel zitten we om de tafel met stakeholders om oplossingen voor dit maatschappelijk brede probleem te bespreken. Dat betekent dat niet alleen onze leden moeten weten wat wettelijk is en wat niet en hoe zij met dit vraagstuk moeten omgaan, maar ook de opdrachtgevers. De praktijk leert gelukkig dat deze oplossingen werken. Eigen onderzoek toont aan dat in 2012 82% van de intercedenten bij onze leden een of meermaals discriminerende verzoeken kreeg. In 2015 was dit 63%. “Nog steeds te veel, maar de goede richting is in ieder geval ingeslagen. Blijf in gesprek gaan met elkaar.”, zegt Bastian.

Onder andere de in de schilderbranche actieve uitzendbureaus Meestersgilde, Prima Personeel en Techvisie zijn lid van de NBBU.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Speciale eenheid beoordeelt toelating uitzendbureaus

Puts nieuwe topman van OTTO Work Force

Kabinet helpt jongeren met afstand tot arbeidsmarkt

Halbe Zijlstra nieuwe voorzitter van NBBU

Carrière Uitzendbureau neemt activa failliete Flexibility over


Naar archief >