Jeroen van Beers: “Ik vind uitstraling belangrijk om te onderstrepen dat je een professionel bedrijf bent dat kwaliteitswerk levert.” Foto: Ton Kastermans Fotografie
Schilder Jeroen van Beers is trots op wat hij in zes jaar tijd als zelfstandig ondernemer heeft bereikt. Om kwaliteitswerk te kunnen leveren, investeert hij bewust in verschillende bedrijfsmiddelen. “Maar ook voor de uitstraling. Een mooie bedrijfsbus is in deze fase van mijn bedrijf belangrijker dan een eigen pand.”
‘Kwaliteit moet je ook uitstralen’
Als hem wordt gevraagd wat hij het moeilijkste vindt, luidt het antwoord: “Plannen”. De eerste buitenklus van dit jaar stond net in de steigers toen Koning Winter zijn personeel weer naar binnen joeg. “Een werk voor een VvE in Amsterdam. Jammer, maar we hadden nog genoeg binnenwerk. Het weer heb je niet in de hand. Wat ik in de loop der jaren wel heb geleerd, is dat je dan direct moet communiceren naar de opdrachtgever dat de planning wijzigt.”
Aan het woord is Jeroen van Beers (33), eigenaar van Van Beers Schilderwerken in Hilversum. Na zijn schildersopleiding in Utrecht (niveau 4) en stages bij diverse bedrijven in Het Gooi, stond hij aan de kwast bij een schildersbedrijf in Huizen dat failliet ging. “Dat was midden in de crisis. Aan werk komen was moeilijk. Kreeg ik ergens in maart een contract en moest ik er per 1 december weer uit. Toen dacht ik: is dit het nou?” Om zijn tijd nuttig te besteden, werd Van Beers verhuizer en kwam zo in contact met een gebouwbeheerder. Toen die hoorde van zijn schildersachtergrond, gaf die hem wat klussen. “Deze beheerder zei: dat gaat je goed af. Waarom begin je niet voor jezelf? Daar had ik nog nooit over nagedacht, had ook geen flauw idee hoe ik dat moest aanpakken. Deze man heeft mij toen op weg geholpen, gecoacht. Daar ben ik hem nog steeds dankbaar voor.”
Acquisitie
Maar zijn protegé vond op een gegeven moment wel dat Van Beers op eigen benen moest staan. Dat viel eerst niet mee. “Acquisitie, daar had ik nog nooit van gehoord. Ik had me ingeschreven bij zo’n offertesite, maar dat is niet echt het werk dat je wilt hebben. Allemaal uitgeklede prijzen.” Gelukkig gaf een accountant goede adviezen en het in de lucht brengen van een professionele website werd prioriteit. “Ik heb een bedrijf in de arm genomen dat zorgt dat ik met de juiste SEO, via verschillende landingspagina’s, overal in de regio goed wordt gevonden. Is het contact eenmaal gelegd en mag je een offerte uitbrengen, dan is het belangrijk dat je de klant aandacht geeft. Dat je vertelt wat je doet en waarom. Duidelijk maken dat kwaliteit een prijs heeft, maar dat men dat ook weer terug ziet in de garanties die we kunnen geven. Ik vraag ook altijd waarom ik de klus uiteindelijk heb gekregen. De tijd nemen en persoonlijke aandacht, dat zijn de kernwoorden.”
Uitstraling
Van Beers besloot vanaf dag één dat hij zijn vakmanschap alleen op een professionele manier te gelde wilde maken. “Ik kies voor kwaliteit, maar dat moet je tevens uitstralen. Ook al was ik toen nog zzp’er, men moest direct zien dat je een professioneel bedrijf bent. Een mooi beletterde bus en bedrijfskleding met opdruk horen daar, in mijn ogen, gewoon bij.” Personeel in dienst hebben, was niet direct een doelstelling. “Ik zag het wel voor me dat ik met een vaste groep van zzp’ers om me heen grotere klussen zou kunnen oppakken. Maar toen de werkvoorraad toenam, moest ik wel mensen aannemen. Ook om de kwaliteit die men van mij gewend is, te kunnen waarmaken. Als je afspraken niet kunt nakomen, gaat dat hier in Het Gooi heel snel rond.”
Inmiddels heeft Van Beers twee vaste medewerkers in dienst, maakt gebruik van zoveel mogelijk dezelfde mensen via een uitzendbureau en heeft een vaste groep zzp’ers om zich heen verzameld waarmee hij vaak samenwerkt. “Een leuke club van circa acht mensen waarop ik kan bouwen. Ik schilder soms mee, maar ben ook vaak elders om dingen te regelen. Het werk gaat dan door. Ik weet wat ik aan ze heb, maar zij ook aan mij. Ik hou ze vast door te zorgen dat er elke dag werk is. Ook in de winter en als het regent. Er is altijd wel wat te doen, bijvoorbeeld in de werkplaats. Misschien kost het me op dat moment geld, maar ik verdien het later terug omdat ik continuïteit breng in de door ons geleverde kwaliteit. En af en toe neem ik die gasten mee uit eten voor de teambuilding. Maar je hebt eerst gewoon een buffer nodig om zo te kunnen opereren.”
Netwerk
Van Beers Schilderwerken wil de klant een breed assortiment kunnen bieden. “Maar alleen met kwaliteitsproducten. Daarom schilderen we met Sigma, Sikkens, Boonstoppel of Herfst & Helder. We doen vrijwel altijd zaken met Bouwman Coatings in Hilversum. Zij staan altijd voor mij klaar en maken de verftechnische adviezen.” Tot de klantenkring van Van Beers Schilderwerken behoren niet alleen veel particulieren in Het Gooi, vaak eigenaren van monumentale villa’s, maar ook VvE’s, woningcorporaties, gemeenten en bedrijven tot op het Media Park toe.
Naast het schilderwerk is Van Beers Schilderwerken gespecialiseerd in wanddecoraties, het herstellen van houtrot, glaszetten en een groot scala aan timmerwerkzaamheden. “Houtrotreparaties en kleine deelvervangingen doen we zelf, maar moet er een heel boeideel worden vervangen, dan staat er meteen een timmerman voor mij klaar die precies de kwaliteit kan leveren die ik wil hebben. Ook daar is het hebben van een goed netwerk essentieel. Zo hebben we nauwe contacten met verschillende schoonmakers, gevelreinigers, stukadoors, vloerenleggers en loodgieters. Allemaal toppers op hun vakgebied. Ik kan hun diensten aanbevelen, en dan pak ik een stukje commissie, of zet ze onder mijn regie aan het werk, net wat de klant wil. Opzet is mijn klanten zoveel mogelijk te ontzorgen. Steeds vaker wil men een totaalpakket, één aanspreekpunt voor alle activiteiten. Daar speel ik op in.”
Bedrijfspand
Van Beers heeft zijn bedrijf nu aardig op de rit en is zichtbaar trots waar hij na zes jaar ondernemerschap staat. Een droom heeft hij ook nog: een eigen bedrijfspand. “Ik heb nu alleen een gehuurde werkplaats en werk verder vanuit huis. De hypotheekkosten die ik daarmee bespaar, kan ik nu in andere zaken stoppen, zoals steigers, nieuw gereedschap van Festool of een HVLP-spuit van Wagner. Vorig jaar heb ik een schaftwagen aangeschaft en kortgeleden twee nieuwe Ford bestelbussen. De uitstraling op locatie vind ik belangrijk. Dáár moet ik het verdienen.”