Als moderne zzp’ er bent u natuurlijk ook overgestapt op een digitale administratie. Of werkt u soms, zoals zoveel mensen met twee systemen? U ontvangt een deel van uw facturen online en heeft ook nog een ordner voor de facturen die u per post ontvangt?
Tip: zorg voor één werkwijze, óf alles online bewaren óf alles in de ordner. Want: een administratie verdeeld over verschillende systemen en locaties, zowel digitaal als op papier, is al snel niet toegankelijk genoeg voor de Belastingdienst. Dat kan dus tot problemen leiden.
Als we het dan toch over administratie hebben: Bent u zich bewust van uw fiscale bewaarplicht? Wettelijk bent u verplicht om uw boekhouding zeven jaar te bewaren. De Belastingdienst kan over die jaren nog een controle starten.
En als u een pand hebt gekocht of ander zakelijk onroerend goed heeft verkocht, dan dient u die facturen zelfs tien jaar lang te bewaren.
De bewaarplicht geldt ook voor computerprogramma’s en bestanden. U moet er dus ook voor zorgen dat deze programma’s en bestanden bij een controle kunnen worden gebruikt. Met het uitsluitend bewaren van een bestand in afgedrukte vorm voldoet u niet aan uw bewaarplicht.
Voor meer info over zzp-boekhouding