In augustus komt er nauwelijks nog verf het blik uit. De Bouwvak legt de schilderssector nagenoeg lam. En toch wil de gemeente Hengelo juist op dat moment de Europatunnel in de verf zetten. Omdat het dan zo lekker rustig is. Geen probleem voor de schilders van Schildersbedrijf G. Wissink uit Hengelo. Daar werken enkele schilders gewoon door terwijl de collegas vakantie vieren.
‘Dat zijn, net zoals ik, mensen die op een ander tijdstip vakantie nemen omdat ze niet gedwongen zijn om tijdens het hoogseizoen vakantie te nemen’, vertelt Harry Vaneker, directeur-eigenaar van Schildersbedrijf G. Wissink in Goor.
Jubileum
Het dit jaar jubilerende schildersbedrijfbedrijf -het bedrijf bestaat dit jaar 200 jaar- telt 20 medewerkers, verdeeld over drie vestigingen: Goor, Hengelo en Losser. Vaneker nam het bedrijf over in 1995 bij gebrek aan opvolging van de zoveelste generatie Wissink.
Flexibel
Vaneker: ‘Die schilders die in de zomer werken zijn meestal jongere of juist oudere medewerkers zonder kinderen of waarvan de kinderen niet meer thuis wonen of waarvan de kinderen zelfstandig op vakantie gaan. Zelf ben ik ook zo iemand. Ik ga óf in mei óf in september op vakantie.’
Wat niet wegneemt dat het schildersbedrijf flexibel moet zijn. Het had ook de deuren kunnen sluiten tijdens de Bouwvakperiode in plaats van werk aan te nemen tijdens de vakantieperiode. En bovendien moet het bedrijf het aangenomen werk consequent in kunnen plannen.
Dat laatste is van belang voor Henny Tichelaar, Opzichter schilderwerken van de gemeente Hengelo. Tichelaar is verantwoordelijk voor de staat van onderhoud van gemeentelijke gebouwen zoals bijvoorbeeld sporthallen, het stadhuis en scholen. Ook tunnels zijn daar recentelijk bijgekomen. In dit geval het schilderwerk aan de Europatunnel die aan de beide zichtzijden onderhoud nodig heeft. ‘Juist in de vakantieperiode wil je het werk uit laten voeren. Het gaat hier om een verkeersintensieve doorgang onder het spoor. Onderhoud tijdens de vakantieperiode veroorzaakt dan de minste overlast.’
Klik hier en bekijk een fotoreportage van de werkzaamheden.
Overleg
Om het werk goed te kunnen stroomlijnen, overleggen Tichelaar en Vaneker hierover al maanden. In dit geval gaat het niet om een totale afsluiting. Een rijbaan blijft open, de ander is afgesloten. Het verkeer mag afwisselend, op aangeven van verkeersregelaars, van de open rijbaan gebruik maken. Vooral Tichelaar is in de aanloop van het werk druk met het nemen van de nodige verkeersmaatregelen: ‘De wegafzettingen moeten goed gecommuniceerd worden naar de gebruikers. Dat doen we via de regionale bladen en op de gemeentelijke website. Maar ook de politie, de ambulancediensten en de brandweer moeten weten waar ze aan toe zijn. En verkeerstechnisch zijn ook de nodige maatregelen nodig. Denk aan de afzetting zelf en het optreden van verkeersregelaars.’
Weer
Toch speelt het weer de laatste weken wel eens parten. Vaneker: ‘Wanneer het regent houdt alles op. Ziet het er een hele of enkele structureel slecht uit dan laat Tichelaar de afzetting weghalen en gaan we pas verder wanneer het weer het toestaat. Dat hebben we meegemaakt. Want zo fantastisch is deze zomer nu ook weer niet.’
‘Ook daarover moet je vooraf goede afspraken hebben gemaakt. De lijnen zijn kort. Een belletje is genoeg. De verkeersregelaars moeten op afroep beschikbaar zijn’, vult Tichelaar aan.
Opdracht
Vaneker voert al jarenlang gemeentelijke opdrachten uit. Tichelaar weet wat hij aan het bedrijf heeft. Vaneker: ‘Maanden vooraf moet je weten welke schilders deze opdracht uit kunnen voeren en hoe lang ze er beschikbaar voor moeten zijn. Dat leg je vooraf vast. Je opdrachtgever moet van je op aan kunnen.’
In dit geval voeren twee schilders het werk uit. De opdracht bestaat uit het schilderen van de zichtzijden van de ingangen respectievelijk de uitgangen van de tunnel. De doorgang is een gemeentelijk monument, gebouwd in 1959, gekenmerkt door de typisch naoorlogse wederopbouwarchitectuur . De aanpak van het onderhoud gaat dan ook in overleg met de gemeentelijk monumentencommissie. Het verftechnisch bestek is van Trimetal. Vaneker: ‘Na het reinigen met een borstel en water met een neutraal schoonmaakmiddel en na enkele kleine betonreparaties, brengen de schilders een primer aan, Globaprim Fix, om het vervolgens te sauzen met twee lagen Globacryl Villa.
Een sculptuur bovenop de tunnel wordt eerste gereinigd en geïmpregneerd. Het metalen hekwerk van verzinkt staal, ook bovenop de tunnel, krijgt een epoxyprimer Steloxine primervEpoxy te verwerken en een afwerking van Steloxine Decor Brillant.
Om budgettaire redenen schildert het schildersbedrijf alleen de zichtzijden. Vaneker : ‘Die zijn ook het meest vervuild en staan dan ook vol in het weer.’ Tichelaar: ‘Wel wordt de eerste pilaar geschilderd. De beschutte delen onder de tunnel zien er redelijk uit. Die spuiten we regelmatig schoon. Ook om graffiti weg te halen.’
Klik hier en bekijk een fotoreportage van de werkzaamheden.