Iemand die van vaste werktijden houdt en om vijf uur thuis wil zijn, hoeft niet bij Ahoud Schilders in Elst te solliciteren. ‘Onze klanten zitten ook in België, Duitsland en in Oostenrijk. De jongens weten vandaag niet dat ze morgen misschien in Berlijn moeten zijn’, vertelt directeur Harry Roelofs. Dat kan ook niet anders met klanten als Douglas, Zeeman, Lidl, Action, Pearl, Eye Wish, Score en Vera Moda.
Het bedrijf heeft zich bewust gefocust op retail. Wat overigens niet wegneemt dat Ahoud ook huisschilder is van het Openluchtmuseum in Arnhem. En dat is ook weer niet geheel toevallig omdat Harry Roelofs er ruim twintig jaar geleden werkte en toen al voor het onderhoud verantwoordelijk was.
Roelofs: ‘En door onze kennis en kunde op het gebied van retailonderhoud is het planmatig onderhoud aan kantoren ook geen grote stap. We hebben laatst nog het schilderonderhoud van het WTC in Arnhem gedaan. We werken er tijdens, maar vaak ook om de kantoortijden heen.’
Retail- en kantooronderhoud vraagt veel van de medewerkers. ‘Vooral flexibiliteit. De winkelketens hebben veel vestigingen. Mochten er problemen ontstaan zoals een lekkage of een kapot plafond, dan zullen wij direct in actie moeten komen. Vaak zijn de werkzaamheden niet “om de hoek”. Zeeman, bijvoorbeeld, zit behalve in Groningen ook aan de Belgische kust. En ook voor Action in Duitsland doen we een percentage van het aantal vestigingen. Deze winkelketen kent een explosieve groei. Die verdeling van het aantal winkels maakt de klant. Dat betekent dat we optimale flexibiliteit van de jongens vragen.’ Afstanden en overnachtingen mogen geen belemmering zijn.
‘Omgekeerd moet je als werkgever ook het een en ander bieden. Niet voor niets hebben we veel vaste lange dienstverbanden, dus een loyale club medewerkers. We doen al deze werken met een vaste kring van 15 medewerkers, aangevuld met een trouwe schare aan zzp’ers. Onze intentie is om ze de gehele winterperiode aan het werk te houden.’ Toen Roelofs de leiding overnam heeft hij zich één ding in het hoofd geprent: ‘Zelf had ik er altijd een hekel aan om in de winter thuis te zitten, dus dat gaat hier niet gebeuren. Met alles wat binnen mijn macht ligt, houd ik iedereen aan het werk. En dat lukt al 20 jaar, dat weten de jongens. Dat kan ook want retailschilderwerk is in de regel binnenwerk.’
En je houdt vakmensen natuurlijk ook vast met een goed loon. ‘En voor zzp’ers: snelle betalingen. Vrijdag het werkbriefje betekent woensdag geld op de rekening. Dit soort werkzaamheden levert natuurlijk extra reis- en overuren op. Dat wordt allemaal netjes volgens de cao-regels uitbetaald. Dat is prettig voor de werknemers, maar ook voor hun partners. Een team samenstellen om een x-aantal dagen naar Duitsland te gaan, is dan ook nooit een probleem. De sfeer onderling is prima. Soms stellen we twee teams samen zodat het ene team het andere afwisselt. We kunnen niet zonder deze jongens. Dat betekent dat we er heel zuinig op moeten zijn.’
Als voorbeeld noemt Harry de relatie met Zeeman: ‘Voor Nederland, België en Duitsland doen we ongeveer 95% van alle winkels. Onderhoud, verbouwing en inrichting.
Heel planmatig. Jarenlang elke maandag vier winkels. Alleen Berlijn heeft al 8 vestigingen.’ Roelofs is er trots op dat hij al deze vestigingen zelf kent, de opnames voor zijn rekening neemt en het overleg ter plaatse te doet. Voor verre reizen neemt hij steeds een chauffeur mee. ‘We nemen ter plekke foto’s en maken aantekeningen. Onderweg voer ik alle gegevens in en stuur ze door naar kantoor. Op het thuisfront wordt voor elke winkel een “project” gemaakt en alle gegevens hieraan toegevoegd. Dit om alles zo gestroomlijnd mogelijk te laten verlopen. Dus valt er later wat te overleggen tussen de medewerkers en de basis hier in Elst, dan hebben we de gegevens en foto’s snel bij de hand . Dat praat een stuk makkelijker.’
Ook in het magazijn mogen de medewerkers niet misgrijpen. Alles moet op voorraad zijn. Zo zal al het materieel en gereedschap zoals bijvoorbeeld spuitapparatuur gekeurd en in orde zijn. ‘Sowieso is in onze bedrijfswagens standaard een bepaalde hoeveelheid afwerkmateriaal van de betreffende winkelketen op voorraad. De gehele organisatie moet soepel verlopen.’
Voor de grensoverschrijdende activiteiten, en dat zijn er veel, heeft schildersbedrijf Ahoud de nodige vergunningen nodig. Daarvoor heeft hij een gespecialiseerd bedrijf in de arm genomen. ‘Vergis je daar niet in, één verkeerde stempel of ontbrekende handtekening kan zomaar een economische boete van 50.000 euro opleveren. En de arbeidswetgeving van Nordrhein-Westfalen kan ook nog eens verschillen van die van Hamburg. Iedereen denkt wel dat de eenwording in Europa al zeer ver gevorderd is, maar dat valt best tegen. Met die documenten is gemiddeld een dag of drie gemoeid.’
Een enkele keer kunnen de schilders van Ahoud bij wijze van spreken met de fiets naar hun werk. Zo heeft het Elstse bedrijf momenteel een mooie opdracht bij een particuliere opdrachtgever in het nabije Arnhem.
Ahoud Schilders
Ahoud Schilders is in 1978 gestart door Paul Ahoud. Harry Roelofs kwam in 1996 als bedrijfsleider in dienst met de intentie het bedrijf over te nemen. Dat vond uiteindelijk in 2004 plaats. Het bedrijf ontwikkelde zich in de negentiger jaren als retailspecialist voor diverse winkelketens. Niet alleen verzorgt Ahoud Schilders voor hen het planmatig onderhoud aan de kantoren en winkels, maar ook de winkelrenovatie en –inrichting. Om die activiteiten optimaal te stroomlijnen is Harry Roelofs ook mede-eigenaar van het bedrijf KPMF, een facilitair bedrijf voor bedrijfs- en kantoorinrichting, en van PreKan, een facilitair bedrijf voor de inrichting van een prettige werkplek (met eigen koffie- en theelabel). Harry Roelofs: ‘Een leeg casco is door onze bedrijven en connecties volledig in te richten, af te werken en op te leveren.’
Foto:
Ahoud Schilders heeft 95% van alle Zeeman-vestigingen in België, Duitsland en Nederland in onderhoud
Foto: Ahoud Schilders