Ondernemend Nederland staat niet stil tijdens de zomermaanden. In hartje centrum Zutphen aan de Lange Hofstraat opende hartje zomer Bella Tinta, een winkel die staat voor duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen.
Initiatief
‘Groene’ basis
De tijd is volgens Voshart meer dan rijp voor producten op basis van herwinbare grondstoffen, voor echte groene producten. ‘Denk bij verven bijvoorbeeld aan lijnolie als basis. Na de winning ervan, de productie van verven en de toepassing, kan het probleemloos aan het milieu worden terug gegeven. Deze cyclus sluit perfect aan bij onze visie op maatschappelijk ondernemen.’
Door gewijzigde wetgeving zijn veel verfformuleringen weliswaar gewijzigd en noemen veel verfproducenten die zich vandaag ‘groen’, toch vraagt Voshart zich af in hoeverre hun producten voldoende ‘groen’ zijn: ‘Klopt het wat ze zeggen? Maken ze dat ook waar in de praktijk? Daarvan ben ik niet zo overtuigd. Er zijn namelijk niet veel echte groene verven. Uula, Aquamarijn, Emente, Keim, Evert Koning, en Rolsma Paint, de verfmerken die wij voeren, zijn dat wel.’ Voshart benadrukt daarbij dat de huidige generatie verven op natuurbasis zich steeds beter hebben aangepast aan de moderne eisen die eens schilder aan verf stelt. Denk aan de nieuwe generatie verven van Kees Rolsma en Aquamarijn van Ursa Paint. Je probeert namelijk dat een verf die zoveel mogelijk op natuurbasis is ontwikkeld ook zoveel mogelijk wordt toegepast. Kleine concessie in de formulering voor een betere droging en betere verwerking helpen daarbij.’
Moment
De keuze om nú een winkel te openen hangt volgens Voshart samen met enkele maatschappelijke ontwikkelingen. ‘Allereerst staan mensen er meer voor open. Bovendien dwingt de Verfrichtlijn 2010 schilders anders te moeten schilderen. Daardoor staat de schilder meer open voor een andere manier van schilderen. Ze moeten natuurlijk ook wel. Bij een aantal schilders merk je dat ze ook meer open staan voor andere verven. Dit vanuit het groeiende besef dat er geld mee te verdienen is.
Je merkt ook heel duidelijk dat opdrachtgevers hun visie wijzigen op maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat merken schilders. Zij worden door klanten steeds vaker geconfronteerd met vragen over ecovriendelijke materialen. En dat geldt niet voor een enkele opdrachtgever of een enkele zzp’er. Je hebt het over een groeiend aantal overheidsinstellingen, en steeds vaker ook over de grotere schildersbedrijven. Daarmee is het werken met dit soort verven uit de geitenwollen sokkensfeer gekropen. Natuurverven zijn tegenwoordig hip.’
Concept
Bella Tinta is zeker niet alleen een verfwinkel. Bella Tinta is een concept. Naast verven adviseert de winkel ook kalkstucco van Stoopen & Meeûs, de leem- en afwerkijngsproducten van Claytec, en de natuurlijke kalk van Keim en Calcmat. Ook behang en woonartikelen als gordijnen, lampen, kleine meubelen, vazen en vloerkleden zijn er te vinden. Een belangrijk functie van de winkel is het geven van advies. Op vaste tijden is er wekelijks gratis spreekuur woonadvies, interieur- en kleuradvies, bouwbegeleiding, verftechnisch advies, warmte-, isolatie- en bouwadvies en houdt een architect en leemadviseur spreekuur. Ook staan er vanaf het najaar cursussen en lezingen op stapel die afhankelijk van de groepsgrootte en op soort cursus geven gaan worden in Bella Tinta of in groothandel Linova.
Vraagbaak
Voshart: ‘Op het terrein van bewust (ver)bouwen en wonen hebben opdrachtgevers nogal wat vragen. Voor hen biedt internet natuurlijk een wirwar aan informatie, maar op een spreekuur kunnen ze bij ons terecht voor gerichte vragen.’
Dat werkt nu al, al binnen enkele weken: ‘Daar zijn al enkele mooie opdrachten uit voort gekomen. De meeste (particuliere) klanten gaan namelijk niet zelf met de wat meer arbeidsintensieve en minder toegankelijke technieken aan de slag. Daar zoeken ze professionals voor. We verwijzen ze dan ook graag door naar onze relaties. Dat zijn zowel zzp’ers als grotere schildersbedrijven. Het grappige daarbij is dat woonconsumenten vaak vóór lopen op de schildersbedrijven. Zij zijn het die zich oriënteren in de woonbladen, zij willen iets gerealiseerd hebben en hebben daar een schilder voor nodig. Daardoor komt het voor dat een schilder soms eerst een cursus kalkstucco doorloopt voordat ie bij de klant aan de slag kan gaan.’
Toekomst
Voshart overweegt om het concept van Bella Tinta bij succes verder uit te rollen: ‘Dit concept is nieuw en neemt afstand van het “alternatieve”. Onze pay-off heet niet voor niets “mooi leven & goed wonen”, een heel andere benadering dan wat er tot nu is geweest. Hoe we dat in de toekomst vorm gaan geven, weten we nog niet. Ik sluit een franchiseformule niet uit.’
Nieuwsgierig naar de winkel Bella Tinta? Klik dan hier.