Door de technologische ontwikkelingen en het resultaatgericht samenwerken veranderen de werkprocessen bij Caspar de Haan onderhoud & renovatie in een hoog tempo. Daarom heeft het Eindhovense bedrijf een Academy opgezet om medewerkers in eigen huis op te leiden en bij te scholen. Met dit initiatief wordt ingespeeld op de behoefte om het aantal goed opgeleide vakmensen bij de verschillende vestigingen van de onderneming te waarborgen.
“De veranderende werkprocessen binnen ons bedrijf zorgen ervoor dat onze medewerkers steeds andere beroepskwalificaties en kennis nodig hebben. Daarom zijn wij sinds 2017 met een uniek opleidingsbeleid gestart om de inzetbaarheid van medewerkers, de kennis en vaardigheden per vakgebied te verbeteren”, zegt Frans Brouwers van Caspar de Haan onderhoud & renovatie. Samen met Roy van Bavel van de afdeling projecten heeft hij het initiatief genomen om een Academy (bedrijfsvakschool) op te zetten.
Hiermee kan het bedrijf het eigen opleidingsbeleid nader vorm geven. “Het belang van een goede opleiding heeft bij ons nooit ter discussie gestaan. Dat is een must. Maar we willen ons verder verbeteren en kijken hoe het efficiënter kan. Vakmanschap alleen is niet voldoende. Kwaliteiten als zelfstandigheid, analyserend denken en probleemoplossend vermogen zijn voor onze medewerkers bij de uitvoering eveneens onmisbaar”, aldus Brouwers.
Cursussen op maat
Op basis van uitkomsten van functioneringsgesprekken ontwikkelden de twee initiatiefnemers Brouwers en Van Bavel, samen met teamleiders en diverse leveranciers, interne cursussen op maat voor het eigen personeel. “In eerste instantie voor houtrotherstel, glas plaatsen en onderhoudsschilderwerk. Binnenkort zullen ook schuurprogramma’s, gebruik van meetapparatuur, timmeren, isoleren en het aanbrengen van brandveiligheid volgen.
“De lesmodules zijn volledig toegespitst op onze eigen productkeuzes, ondersteund door geselecteerde toeleveranciers. Het voordeel daarvan is dat medewerkers geen algemene cursus hoeven te volgen. Daarin zitten vaak onderdelen waar ze in de praktijk weinig aan hebben of waarvan ze al bepaalde delen beheersen. Onze manier van opleiden is veel efficiënter”, stelt Van Bavel.
Accommodatie
Brouwers zegt: “De Academy is bedoeld voor al onze vestigingen en bevindt zich op onze locatie in ’s Hertogenbosch. Daar hebben wij een ruime praktijk- en theorieaccommodatie. De inrichting van de praktijkruimte bestaat uit onder andere kozijnen, afkomstig van een renovatieproject. Het zijn dus ‘echte’ ondergronden waarop kan worden geoefend. Tijdens de cursussen laten wij onze medewerkers geen schema’s uit boeken leren, maar wij willen dat ze vooral praktische trainingen krijgen in vastgoedrenovatie en -onderhoud zoals de praktijk biedt.”
“Via deze praktische scholing leren wij ze de theorie die nodig is om de werkzaamheden op een verantwoordelijke wijze uit te voeren. Ons bedrijf vraagt aan de toeleveranciers dat zij hun bijdrage aan de opleiding zo praktisch mogelijk maken. Dus efficiënte en innovatieve instructies die aansluiten bij ervaringen van onze medewerkers op de werkvloer. Zo’n investering krijg je op de werklocatie terug wanneer je goed en enthousiast opleidt. Hiervoor hebben wij de juiste docenten/instructeurs nodig die meedenken en zich zonder problemen kunnen en willen aanpassen aan veranderende werkprocessen.”
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2018/06/0-kozijn-1024x683.jpeg)
Samenwerking
Brouwers vervolgt: ‘’Door deze methode van opleiden en bijscholen aan te bieden kunnen wij onze mensen breed opleiden. Het is niet leeftijdgebonden en de tijd voor kennisoverdracht kunnen wij zelf bepalen. De Caspar de Haan Academy richt zich voornamelijk op training van ‘nieuwe werknemers’ en bijscholing van bestaand personeel. Meestal werken wij met schilders in opleiding die in de praktijk samenwerken met een leermeester. Beiden komen naar onze Academy en samen werken zij aan de opdrachten uit een lesmodule of cursus. Dat geeft binding op de werkvloer en al onze medewerkers worden op dezelfde wijze geschoold.”
Van Bavel knikt. “Teamleiders en leermeesters vinden deze methode van aanbieden heel zinvol en het is voor ons kader eveneens prettig om over een brede kennis te beschikken. Dat stelt leidinggevenden beter in staat medewerkers te helpen en te beoordelen of werkzaamheden goed zijn uitgevoerd.”
Niveaus
Van Bavel vindt dat de bedrijfsopleiding naadloos aansluit op de bestaande opleidingen die de schildersvakscholen aanbieden. Hij zegt: “De Caspar de Haan Academy is geen concurrerende opleiding met betrekking tot schildersvakscholen in Nijmegen, Nuenen en Rosmalen. Sterker nog, de werving van nieuw personeel vindt vaak bij de schildersvakscholen plaats. Je moet onze opleiding zien als aanvulling op de bovengenoemde opleidingen. Wij richten ons specifiek op beroepskwalificaties en kennis die wij als onderneming nodig hebben. Deze kenmerkende competenties ontwikkelen zij dan bij ons optimaal in het bedrijf. Dat is nodig, want wij geven onze medewerkers op de werkvloer veel verantwoordelijkheid. Deze manier van intern opleiden motiveert tot zelfstandigheid.”
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2018/06/0-mengsel-1024x683.jpeg)
Brouwers en Van Bavel leggen uit dat de instroom vanuit de schildersvakscholen divers is en kan variëren van niveau 1 t/m 3. Caspar de Haan biedt de mogelijkheid om in te stromen op het behaalde opleidingsniveau. “We groeien hard en realiseren mooie projecten. Daarom hebben we goede mensen nodig die van plan zijn te investeren in kennis en kunde. Daar willen wij op inspelen. De Academy is een opleiding voor doeners, voor aanpakkers. Alle lesmodulen en cursussen worden afgesloten met een assessment. Slagen zij hiervoor dan ontvangen de deelnemers een certificaat voor ieder gevolgde lesmodule of cursus. Verder bieden wij, behalve een gedegen opleiding, onze werknemers ook stabiliteit in de vorm van loopbaanperspectief.”
In company
Brouwers geeft aan dat alleen kennis van het vakgebied niet meer voldoende is. Hij zegt: “De moderne werknemer moet naast kennis en inzicht in staat zijn te werken in projecten, klantgericht te handelen en communicatief vaardig zijn. Kortom, wij als organisatie stellen hoge eisen als het gaat om samenwerken. In company werken is één van de belangrijkste doelstellingen van ons bedrijf. In de ketensamenwerking tussen opdrachtgever, toeleverancier en opdrachtnemer staat het uitvoerend personeel daarbij centraal.”
“Zij zijn het visitekaartje van het bedrijf. Bijscholing en ontwikkeling blijven dus daarom constant nodig. Ons opleidingscentrum is daarnaast ook toegankelijk voor bijvoorbeeld inspecteurs en leidinggevenden van opdrachtgevers. Op die manier stemmen wij onze doelstellingen gezamenlijk af. Samen de slag maken is essentieel voor de duurzaamheid van de objecten.”
Resumerend: Tijdens de bedrijfsscholing op de Caspar de Haan Academy worden de nieuwste technieken en fijne kneepjes van het onderhoud- en renovatievak aangeleerd in combinatie met klantgericht denken en handelen. Dat biedt goed opgeleide jonge mensen en herintreders een prima vakgerichte toekomst.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2018/06/0-instructies-1024x683.jpeg)
Door: Gerard Scholten
Evaluatie
Na het behalen van een certificaat of cursus vraagt de Caspar de Haan Academy standaard aan iedere deelnemer om zijn of haar mening te geven over het onderwijs dat zij hebben gevolgd. “Dat vinden wij erg belangrijk. Daarvoor hebben wij per lesmodule of cursus een enquête opgesteld. In deze enquête zijn vragen verwerkt met betrekking tot de organisatie, de lessen, de begeleiding en de toetsing. De uitkomst gebruiken wij om onze opleiding verder te verbeteren”, legt Roy van Bavel uit.