Ga naar hoofdinhoud

Vakantie en crisis


 

Vakantietijd, dat is ontspannen. Afstand nemen van de dagelijkse (werk)sleur. Een andere omgeving en meer tijd voor je gezin en vrienden. Geen mail en een paar weken geen business. Toch lukt mij dit maar gedeeltelijk. De rustperiode in de vakantie stelt mij juist in staat om met wat meer afstand naar ‘het werk’ te kijken. Ook deze vakantie heb ik dat regelmatig gedaan; en nee, ik voel met niet schuldig over dit ‘werken’ tijdens de vakantie.

In mijn boekje met vakantie-aantekeningen van dit jaar is de rode draad ‘continuïteit’. Na een extreem lange crisis gaat het nu een jaar of drie een stuk beter in onze branche. De vakantievraag van dit jaar is: ‘Zijn we voldoende voorbereid op een nieuwe crisis?’ Voor een nieuwe economische dip is immers niet zoveel nodig. Gevolgen van de Brexit, rentestijging, oververhitting op de huizenmarkt, een exit van Italië (hoe gaan we die noemen?), handelsoorlogen; allemaal ingrediënten die ieder afzonderlijk of in samenhang een crisis kunnen veroorzaken.

Hoe beperk ik de gevolgen van een dergelijke crisis voor mijn bedrijf? Ik kom tot de volgende drie aandachtspunten: Zoveel mogelijk kosten variabel maken, zorgen voor een gezonde financiering met voldoende reserves en ten laatste: spreiding van het klantenbestand zodat je niet teveel afhankelijk van enkele klanten bent. Maar zijn dat niet de zaken die je als ondernemer altijd op orde moet hebben?

Met een glas in de hand en een blik op de zonsondergang werd het mij langzaam helder. Als ik tijdens de volgende economische dip de vraag krijg of ´we´ helemaal niets geleerd hebben van een vorige crisis, dan is mijn antwoord dus ‘Nee, maar dat is ook niet nodig’.

Ik ben na de vakantie lekker doorgegaan met ondernemen zoals daarvoor. Met een flexibele blik op de kosten, met aandacht voor liquiditeit en solvabiliteit en het koesteren van de klanten die ons in goede tijden iets gunnen.

Ik wens u een mooi na-zomers schilderseizoen en bereid u vooral niet voor op een crisis, maar ga lekker door met ondernemen zoals u dat voorheen (hopelijk) ook altijd deed.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan