Ga naar hoofdinhoud

Complete binnenrenovatie tijdens zomervakantie


De vakantieperiode is dé tijd voor onderhoud aan onderwijsinstellingen. Lang niet altijd alleen schilderwerk. Vastgoedonderhoudsbedrijf Elk uit Nijmegen zette midden in de vakantie voldoende mensen in voor een volledige binnenrenovatie. ‘Dat lukt alleen met de juiste mensen op de juiste plek’, legt projectleider Geert van Nispen uit.

De gesprekken over de ingrijpende aanpassingen voor basisschool De Bongerd in het Noord-Brabantse Haps vonden in februari plaats. Uitgangspunt van de renovatie is een meer open karakter dat aansluit bij de huidige onderwijsontwikkelingen, waarin leerlingen letterlijk anders binnen een school bewegen dan in het traditioneel klassikale onderwijs.

Een en ander betekent behalve schilderwerk ook het vervangen van plafonds, nieuwe vloeren, aanleggen van ledverlichting, een andere indeling en invulling van de aula, aanleg van lichtstraten, renovatie van garderobe en de toiletgroepen, waarbij staande toiletten vervangen worden door hangtoiletten.

Drie uitgenodigde partijen bogen zich over de aanvraag. Ze dienden een plan van aanpak en een begroting in en hielden een presentatie. Onderhoudsbedrijf Elk scoorde het beste. Het bedrijf, met vestigingen in Nijmegen en Gemert en ongeveer 120 medewerkers in dienst, werkt met zelfstandig opererende klantteams. Iedere opdrachtgever met een eigen projectleider, projectondersteuner, calculator, werkvoorbereider en een aantal vaste medewerkers. De medewerkers van Elk voeren zelf het schilder-, timmer- en loodgieterswerk uit.

Voor de uitvoering van dit project is het klantteam van projectleider Geert van Nispen verantwoordelijk: ‘We voeren dit project in hoofdaanneming uit in samenwerking met een aantal co-makers: tegelzetter, plafonneur, vloerenlegger, stukadoor en elektricien, voor ons allemaal heel bekende partijen. Die werken op bijna al onze projecten. Dat schept vertrouwen, niet alleen onderling, maar ook naar onze opdrachtgevers. Bovendien kennen ze onze ‘geen-gedoe-filosofie’ en sluiten ze naadloos aan op onze normen en waarden.’

Maar om tijdens een vakantieperiode met zoveel co-makers binnen zulke omvangrijke projecten efficiënt te kunnen opereren, zal je maximaal op elkaar én op de verantwoordelijkheid en bereidwilligheid van de medewerkers moeten kunnen vertrouwen.

Van Nispen: ‘Allereerst hebben we de werkzaamheden voor dit project verdeeld over de mei- en zomervakantie, respectievelijk over twee weken en over vijfeneenhalve week. Vervolgens hebben we de planning in samenspraak met de co-makers opgesteld. Die is niet door ons opgelegd. Daar ligt een deel van de kracht. Door in een vroegtijdig stadium te overleggen, kunnen zij en wij bijtijds rekening houden met het inplannen van medewerkers. Veelal collega’s die geen kinderen hebben of al uit de kinderen zijn of en daarom flexibeler zijn in het opnemen van hun vakanties buiten de piekperioden. Maar ook plannen we medewerkers van de co-makers door, als hun eigen werkgever verhinderd of op vakantie is. Dat wederzijds vertrouwen is er.’

Volgens Van Nispen bestaat de efficiënte samenwerking ook bij de gratie van de bekendheid om met elkaar te werken. ‘De medewerkers kennen elkaar, ze communiceren beter. Voor een werk waar een hoge druk op staat, onder extreem warme weersomstandigheden, is dat goud waard. Vertrouwen en vrijheid geven, het betaalt zich terug. Daar voelt iedereen zich wel bij. Wát ze moeten doen, horen ze van ons; hóe ze het moeten doen, weten zij veel beter dan ik; dat hoef ik ze niet te vertellen.’

Dat geldt overigens niet alleen op basisschool De Bongerd in Haps, waar gemiddeld tien man aan het werk is, maar ook het onderhoudswerk in hoofdaanneming aan het Maas en Waalcollege, een scholengemeenschap in Nijmegen, plus nog enkele kleinere vakantieprojecten. In de scholengemeenschap renoveert Elk een lange doorgangsruimte: een een-op-een-opdracht uitgevoerd in bouwteam.

Los van de hoge werkdruk valt er qua planning tussen de afzonderlijke projecten wel wát te schuiven, geeft Van Nispen aan: ‘Je wilt voorkomen dat de verschillende disciplines elkaar in de weg lopen en dat de juiste volgorde van handelen in acht wordt genomen. Daarom starten ze iedere dag met een dagplanning. De eindplanning is daarbij heilig: de oplevertermijn staat als een huis. Iedereen weet wat van hem verwacht wordt.’

Opvallend daarbij is ook de hoge mate van vrijheid en zelfstandigheid voor de vakmannen. ‘Daar zoeken we de mensen op uit. Het zijn ook mensen die niet om elk wissewasje bellen, maar probleemoplossend handelen. Ze denken mee en vooruit. Komt het voor dat ze, betrokken en meedenkend, voor een andere aanpak willen kiezen, maar het eindresultaat is hetzelfde, vinden we dat prima. Dat zegt iets over hun betrokkenheid. Omgekeerd faciliteren we onze medewerkers zo maximaal als mogelijk. In de basis beschikken ze over de spullen die ze nodig hebben. Wij bestellen de bulk op grond van de opname van het werk en de inschatting wat ze nodig hebben. Maar komt men iets tekort, dan kan in principe iedereen zelf het ontbrekende via de groothandel bestellen. Wel via een traceerbaar procedé en werknummer. Er moet wel een basiscontrole zijn. Je wilt namelijk tijdverlies voorkomen en er voor zorgen dat mensen vooral niet op elkaar gaan staan wachten.’

Foto:
Een renovatie gaat hier heel wat verder dan schilderwerk en houtrotrenovatie alleen. Complete sanitairblokken werden gerenoveerd
Foto’s: HvG

 


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan