Ga naar hoofdinhoud

Schilderen is niet ‘cool’ en niet ‘sexy’


Maar de termen ‘cool’ en ‘sexy’ zijn niet het echte probleem. Het gebruik van deze holle frasen legt echter pijnlijk het onvermogen bloot om het schildersvak aantrekkelijk te maken voor de jeugd en om uitstroom te beperken.

De term ‘SchildersCOOL’ vond ik reclame-technisch nog wel een aardige vondst. Maar of de jeugd nu warmloopt voor een opleiding die zichzelf ‘cool’ noemt? Als volwassenen de term ‘cool’ gebruiken is het dat voor de jeugd al lang niet meer zo. Inmiddels heet het dan ook weer gewoon Schildersvakopleiding.
Tijdens de ALV van de ondernemersvereniging OnderhoudNL werd het belang van werving en opleiding van nieuwe vakkrachten onderkend. De nieuwe voorzitter spreekt in dit kader van een concurrentievoordeel ten opzichte van andere beroepsgroepen in de bouw. Henk den Boer: ‘Wij hebben het voordeel dat schilderen sexy is. Het is een heel aantrekkelijk beroep’.
Wat schilderen nu veel sexyer maakt dan bijvoorbeeld metselen of het werk van een elektricien is me niet helemaal duidelijk.

Nadenken over winterwerk

Wat schilderen in ieder geval een achterstand oplevert ten opzichte van andere beroepen in de bouw, is het gebrek aan werkzekerheid. Er zijn weinig beroepen in de bouw die zo afhankelijk zijn van het weer. En door een gebrek aan binnenwerk zorgt dit jaarlijks weer voor thuiszitters in de winterperiode. Wettelijke aanpassingen hebben er niet voor gezorgd dat de schildersbranche dit probleem serieus is gaan aanpakken. Schildersbedrijven hebben dit opgelost door het creëren van een flexibele schil. Hiermee is (de noodzaak tot) het nadenken over hoe het personeel ook in de winter aan het werk kan blijven weer voor even overbodig. Als het ‘in-de-winter-zit-ik-misschien-wel-thuis’ imago aan de branche blijft kleven, dan zal er helaas weinig veranderen. Schilderen is niet cool en niet sexy, maar wel een heel mooi ambacht. Aan de schilderondernemers nu de creatieve taak om vakmensen een jaar lang aan het werk te houden.

Leerling is geen kostenpost

Of ik de oplossing heb? Nee, helaas niet. Maar ik zou als ondernemer niet afwachten tot de branche een beter imago krijgt. Ik denk niet dat de oplossing gezocht moet worden in wettelijke bepalingen, collectieve afspraken of populair taalgebruik. De oplossing zit in de ondernemer; in uw eigen bedrijf.
Neem leerlingen aan. Laat ze begeleiden door enthousiaste vakmensen. Zie ze niet als een kostenpost maar als een investering in de toekomst van uw bedrijf.

Dik bedrijf

En nu het lastigste. Hoe houdt u het personeel ook in mindere tijden aan het werk? Ik snap dat u als ondernemer al vele uren over deze uitdaging heeft nagedacht. En er zijn op dat vlak ook al veel geslaagde en minder geslaagde oplossingen bedacht. De ondernemers die de meest creatieve oplossingen vinden voor dit struikelblok zullen uiteindelijk het meest aantrekkelijk zijn voor leerlingen en volwassen vakmensen.
Als de leerling schilder tegen zijn leeftijdsgenoten zegt: “Het bedrijf waar ik werk is f*cking dik”. Dan weet u dat u op het juiste spoor zit.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan