Eind december vond weer een van de leukste verkiezingen van het jaar plaats: ‘De slechtste reclame- of bedrijfsslogan 2018‘. De uitslag maakt mij iedere keer weer nieuwsgierig.
Vaak is de winnende slogan net zo makkelijk ‘tenenkrommend slecht’ als ‘stiekem best leuk’. Saillant detail van deze editie: De een na slechtste bedrijfsslogan van 2018 blijkt van een schilders- en stukadoorsbedrijf te zijn.
De slogan ‘We doen wel vrouwen maar knippen ze niet’ werd verkozen tot de slechtste slogan van 2018. Met 3.617 stemmen versloeg de leus van Barbier Rogier (Laren) ruimschoots het Dordtse schilders- en stukadoorsbedrijf Schutte, dat op de tweede plaats eindigde met de slogan ‘Ga niet zelf kutte, Bel Ronald Schutte!’
De derde plaats ging naar het Eindhovense bedrijf Aarts Sanitair Service. Zij maken reclame met de slogan ‘Voor ieder reetje een Aarts WC’tje’.
Het was voor de zevende maal dat het platform Slechte Slogans de Verkiezing van de slechtste slogan organiseerde. Initiatiefnemers van de wedstrijd zijn Christine Liebrecht en Tefke van Dijk. Zij doen als broodwinning allebei ‘iets met taal’.
Een vakkundige, tienkoppige jury maakt jaarlijks een selectie van de slogans die zijn ingezonden op hun website slechteslogans.nl. Van 7 tot en met 13 december konden mensen via sloganverkiezing.nl vervolgens hun stem uitbrengen op de tien genomineerde slogans. In totaal brachten 8.531 stemmers 14.328 stemmen uit.
“Regelmatig laten mensen weten de ingezonden slogans helemaal niet zo slecht te vinden”, zegt Van Dijk: “Ons initiatief is ook niet als opgeheven vingertje bedoeld wat goed of fout is. We willen mensen laten inzien hoe gevarieerd je met taal kunt omgaan en hoe dicht een goede en een foute leus bij elkaar liggen.”
Barbier Rogier, winnaar van de meest recente verkiezing, krijgt als prijs ‘De Blauwe Tegel’, een Delftsblauw tegeltje met de eigen slogan erop. Hij postte filmpje op de Facebookpagina waarin de ontstaansgeschiedenis van zijn slogan wordt uitgelegd: Vrouwen lopen geregeld de zaak binnen met de vraag of ze ook vrouwen doen (knippen), waarop bij wijze van grap het antwoord ‘we doen wel vrouwen, maar knippen ze niet’ is ontstaan.
Ook vermeld op slechteslogans.nl maar buiten de Top 10 vallend was de slogan ‘Geen Van Gogh, maar toch…’ van schildersbedrijf DecoArt S. Snoeks uit Aarle-Rixtel. Dat gold ook voor Bouwmensen met de slogan ‘What the vak man!’
Workshop
Een slogan is een heel beknopte tekst die zowel letterlijk als figuurlijk tot de kern van een zaak komt. Het is echter niet altijd even gemakkelijk om in weinig woorden veel te zeggen. Slogans zijn dus korte samenvattingen van waar een zaak of product voor staat. Dat vraagt om een creatieve geest.
Wat maakt een slogan slecht of goed? Het platform Slechte Slogans geeft bedrijven graag handvatten voor het bedenken van creatieve slagzinnen. Bij korte en krachtige teksten die moeten opvallen, prikkelen en ‘blijven hangen, kun je bijvoorbeeld gebruikmaken van:
Rijm
Alliteratie
Woordgrappen
Nieuwe woorden
In hun interactieve workshop laten ze tal van voorbeelden zien. Ook vertellen de docenten alles over de do’s en don’ts van slogans, waarbij ze praktische en theoretische inzichten met elkaar combineren. In de workshop gaan de deelnemers ook zelf aan de slag om pakkende korte teksten te verzinnen, zoals een slogan of een reclameleus. Bedrijven die interesse of vragen hebben kunnen dat doen via het mailadres info@sloganverkiezing.nl
Leuk verhaal, Broer!
Vergeet alleen niet de zo mogelijk beste slechtste slogan ooit: ‘Ik verf tot ik sterf’, van schilder Vincent. Die vonden wij zo fraai dat het de titel van ons boek is geworden. 🙂
Bedankt voor je reactie, Tefke. Ga zo door met jullie verkiezing. Blijft leuk. En de slogan ‘Ik verf tot ik sterf’ heb ik al eens in een eerdere blog belicht. Net als jullie boek. Succes met het platform!
Bedankt, ik zie het nu. Had ik destijds even gemist. Dank voor je bericht en je blogs!