Dat schadeverzekeringen vaak gebruikt worden om er zelf beter van te worden mag algemeen bekend zijn. Verzekeraars doen er alles aan om dit te beperken maar boerenslimheid ontdek je pas achteraf. Ik had het nog niet eerder meegemaakt en ben er met open ogen ingetuind.
To the point: aan de telefoon een nog onbekend persoon. Of ik een offerte wil maken voor herstelschilderwerk als gevolg van lekkage. Ik was in de buurt aan het werk dus ga ik voor de piepers eerst even bij hen op offertegesprek.
Bij een gelijkvloerse, vrijstaande villa bel ik aan en wordt hartelijk ontvangen. In de entreehal is de schade meteen zichtbaar (foto) maar ook het plafond van de woonkamer is beschadigd en al met al lijkt het een behoorlijke klus te worden temeer omdat de plafonds op 3,2 meter hoogte boven de vloer zijn.
Meneer is meteen helder en deelt mee dat hij meerdere offertes opvraagt. Daarmee wekt hij de suggestie een open speelveld na te streven. Wat ook helpt is dat een heel goede opdrachtgever mij heeft aanbevolen en dan ben je nog iets welwillender. Je knijpt een oogje toe en denkt; dat komt wel goed.
Nou nee dus. Ik heb me prachtig voor zijn karretje laten maar dat zie je pas na latere reconstructie.
Tijdens mijn bezoek was het dak al gerepareerd. De lekkage trad op tijdens de Kerstdagen en we praten nu over eind januari dus financieel waren de hoofdlijnen allang geregeld en nu moesten er nog twee offertes geregeld worden voor een stukadoor en een schilder voor het binnenwerk.
Wat heeft deze slimmerik nu gedaan? Hij vraagt meerdere offertes aan en dient de hoogste bij de verzekering in en gunt de laagste inschrijvers de klus. Verzekeraars betalen in de regel al uit op basis van offertes en het verschil steek je vrolijk in eigen zak.
Het alarmbelletje begon te rinkelen toen ik al twee dagen na het versturen van mijn offerte de mededeling kreeg dat mijn prijsvoorstel te hoog was. De stukadoor heeft naar alle waarschijnlijkheid al helemaal een offerte voor de kat z’n viool ingediend want voor bruin gebladderde muurverflagen heb je die niet echt nodig maar tikt wel lekker door naar je claim bij de verzekering.
Of je dit nu verzekeringsfraude moet noemen weet ik niet want er waren onmiskenbaar al afspraken gemaakt. Meneer is kennelijk goed ingevoerd in deze materie en heeft daar dankbaar gebruik van gemaakt.
Je bent dus nooit te oud om weer iets nieuws te leren.