Ga naar hoofdinhoud

‘Zonnepanelen volstaan niet meer’


Duurzaamheid leeft in de vaderlandse verfscene. Zoveel is duidelijk na een rondgang van de SchildersVakkrant. Meerdere merken zijn of gaan op de biobased-toer. Wie de pionier is, maakt de verschillende initiatiefnemers niet uit; als het collectieve kompas maar groen is.

Directeur Marlies van Wijhe

Geert Duijghuisen beleefde een déjà vu bij de oproep van Koninklijke Van Wijhe Verf om de Nederlandse verfsector te verduurzamen. Het Zwolse bedrijf nam hiertoe eind april het voortouw, maar Duijghuisens Baril Coatings – met de biobased verf van Copperant – deed vorig jaar precies hetzelfde. Uit het persbericht van toen: ‘Bij dezen een oproep aan leveranciers, collega-fabrikanten en klanten om met ons mee te bewegen.’ In ecologisch-verantwoorde richting, welteverstaan.

‘Of wij nou een duurzame voorloper zijn of dat Van Wijhe dat is; het maakt niet uit’, zegt Duijghuisen nu. Sterker: hij ontvangt de oproep van Van Wijhe met ‘open armen’. ‘Wij zijn blij met iedereen die de groene kant opgaat, er valt eigenlijk niet aan te ontkomen.’ Van Wijhe is ambitieus, wil in 2025 al klimaatneutraal zijn en roept de verfsector op dat voorbeeld te volgen.

Het familiebedrijf beweert dat de Nederlandse verfsector jaarlijks evenveel CO2 uitstoot als een stad ter grootte van Zwolle (500.000 ton). Die emissie kan volgens de producent snel omlaag worden gebracht door te kiezen voor verf met een lagere onderhoudsintensiteit. Ook zou het een besparing van 182.000 ton CO2 opleveren wanneer schilders overstappen op elektrisch vervoer. Een en ander heeft Van Wijhe laten uitzoeken door adviesbureau Arcadis. ‘Verf kan op alle fronten duurzamer’, schrijft directeur Marlies van Wijhe (foto boven). ‘Wij streven ernaar dat je onze verf straks, bij wijze van spreken, gewoon door de gootsteen kunt spoelen. Maar het is nog beter om verspilling tegen te gaan.’

Ernst de Nobel, SchildersVanNu: ‘Duurzaam moet mainstream worden’ (FOTO: JMS)

Ernst de Nobel van SchildersVanNu, dat inzet op een fossielvrije en transparante branche, is blij met de plannen van Van Wijhe, maar ziet wel graag spoedig actie. In zijn woorden: ‘Put your money where your mouth is’. ‘Om te beginnen is het goed wat Wijzonol doet’, zegt De Nobel, verwijzend naar het belangrijkste merk van Van Wijhe. ‘Maar de mooie woorden moeten snel terug te zien zijn in het productaanbod. Ook hoop ik dat deze oproep resoneert bij grote fabrikanten. Van Wijhe is de kleinste onder de groten. Alleen zonnepanelen volstaan niet meer. Duurzaam moet mainstream worden en daar kan de actie van Wijzonol bij helpen.’

De eerste actie van Van Wijhe is de lancering van de campagne Wij Zijn NU, die wijst op ‘het belang om samen voor duurzaam te gaan’. Het bedrijf gaat nadrukkelijker de boer op met paradepaardje Wijzonol LBH SDT Ultra, een verf die deels uit hernieuwbare grondstoffen bestaat. Er volgen meer acties, die nog niet volledig zijn uitgekristalliseerd. Maar dát er nieuwe ontwikkelingen en initiatieven volgen, staat vast, belooft Van Wijhe.

Het momentum is er, stelt het bedrijf. Vrij vertaald: duurzaamheid is hot. ‘Begin jaren negentig waren wij de eerste met een high solid, een lakverf waarin het oplosmiddelgehalte sterk was verlaagd. Maar dat sloeg destijds niet aan.’ Hoe anders is dat een kleine dertig jaar later: ‘Als je nu niet meegaat in de richting van duurzaamheid, heb je geen bestaansrecht.’ Jaitske Feenstra van brancheorganisatie VVVF ziet ‘industriebreed’ een hoop initiatieven tot verduurzaming. ‘Iedereen doet dat op zijn eigen manier. De een schreeuwt het van de daken, de ander verkondigt het rustiger. Ik juich elk initiatief toe. We moeten het met deze wereld zien te redden, want we hebben er geen drie van.’

Geert Duijghuisen, Baril Coatings: ‘Een wedstrijdje ver-plassen gaat mij te ver’ (FOTO: BARIL COATINGS)

‘Groen is doen’, vindt Duijghuisen. Hij constateert tot zijn tevredenheid dat ook “grote jongens” als Akzo en Sigma gecertificeerde biobased-producten aanbieden. ‘De tijd is rijp om je op dit gebied te doen gelden. Onze industrie bevindt zich in een overgangsfase. De impact van de activiteiten van de verfbranche op de aarde moet verder verkleind worden.’

Dat kan op verschillende manieren, stelt Duijghuisen: ‘Naast inzet van duurzame energie en elektrificatie van ons vervoer, ligt onze focus op het inzetten van hernieuwbare, circulaire en non-toxische grondstoffen. Onze fabrieken in Etten-Leur en Den Bosch zijn al een aantal jaren energieneutraal.’ Met Copperant wil Baril laten zien dat “groene producten niet onderdoen voor bestaande kwaliteiten”. ‘Bovendien is het een invulling van de VVVF-ambitie dat minstens vijftig procent van alle coatings en verven vóór 2030 biobased zijn.’

Aardige competitie: wie is eerder klimaatneutraal, Baril Coatings of Van Wijhe Verf? Duijghuisen: ‘Een wedstrijdje ver-plassen wie het meest duurzame bedrijf is, gaat mij te ver.’ Samen sterk, lijkt het credo. Marlies van Wijhe: ‘Een land dat leefbaar is voor volgende generaties overstijgt elk bedrijfseconomisch belang.’


PPG verlengt Colorful Communities tot en met 2035

Baan Twente wederom beste Mercedes-Benz Van ProCenter

Oostveen overgenomen door Hoogstraten Haarzuilens

Geen versoepeling regels voor Oekraïense zzp’ers

Soudal slaat vleugels uit naar Japan