Mijn nuchtere vriendin gruwt van dat bord dat pontificaal in het bedrijfsrestaurant hangt. ‘Aan dat kinderachtige gedoe doe ik niet mee, ben ik 5 ofzo?’ Ze reageerde ‘Als je wil weten hoe het met me gaat kan je me ook gewoon aanspreken.’ Ik geef haar helemaal gelijk.
Gekleurde mokken
Ook zien we bedrijven die gekleurde mokken hebben laten maken om de collega’s in één oogopslag te laten weten hoe de vlag erbij hangt. Zelfs uitkeringsinstantie UWV gebruikt van die gekleurde mokken; ‘inzicht in je eigen gedrag is handig bij het vinden van een nieuwe baan’, vindt men daar.
Wat heb ik dan gemist, want voor mij is de mens veel complexer en doe je mensen tekort als je ze een kleurtje geeft. ‘Help mijn collega heeft een rode boze smiley vandaag: oppassen!’ Het liet me niet los; zou er mogelijk meer achter een gezellig gekleurde mok of smiley zitten? Want ook gerenommeerde bedrijven (Philips, Heineken, Nike en ING) zetten nu kleuren in als hulpmiddel om hun teams beter te laten samenwerken en er voor te zorgen dat leidinggevenden handvatten krijgen om hun medewerkers optimaal te sturen. Wat blijkt: onderzoek wijst uit dat er wel degelijk een wetenschappelijke basis bestaat voor het ‘kleur-denken-op-de-werkvloer’. Het gaat dan niet om platte vluchtige emoties, maar om persoonlijkheid en voorkeursgedrag.
Carl Jung en kleuren
Het kleurenidee blijkt in 1997 te zijn geclaimd door ‘Insights Discovery’ (https://www.insights.com/), maar eigenlijk is dit weer een afgeleide van het werk van de Zwitserse psychiater Carl Jung. En dan krijgt, in kleuren denken, ineens een behoorlijke wetenschappelijke meerwaarde. Er blijkt dus veel meer achter te zitten, maar dat moet je dan wel weten èn uitleggen anders krijg je vanzelf ‘Emotiemeter weigeraars’. Rood gedrag staat voor Dominantie en doelgerichtheid; Geel gedrag voor Invloed uitoefenen en mensgerichtheid; Groen gedrag voor Stabiliteit en harmonie en Blauw gedrag voor Conformiteit en kwaliteit.
DISC
Eind jaren twintig ontwikkelde de Amerikaanse psycholoog Dr. William Marston de DISC-test op basis van Jung’s ideeën. Dit leidde tot een beschrijving van vier fundamentele stijlen en worden deze kleuren gebruikt (DISC).
Het gaat een beetje te ver om precies uit te leggen hoe het in elkaar steekt maar het DISC-model is inmiddels uitgegroeid tot een eenvoudige (snel te maken) test met een haarscherpe analyse van iemands gedrag en leerpunten. De snelle test maakt dat er een accurate analyse te maken valt van jezelf en je medewerker. De analyse is ontwikkelingsgericht en geeft een heldere spiegel van het bestaande gedrag met aandachtspunten en tips voor verbetering en dat gaat veel verder dan een gekleurde mok!
De analyse geeft een leidinggevende ineens een herkenbaar en accuraat handvat om de medewerker doelgericht te steunen in zijn dagelijks werk. Ik werk nu al een aantal jaar met DISC tijdens mijn trainingen Coachend Leiderschap en de reacties zijn overweldigend.
Doe de proef op de som
Wil je zelf ervaren hoe het werkt en wat je er als leidinggevende allemaal mee kunt? Stuur mij een email (w.teunissen@savantis.nl) en de eerste 15 geïnteresseerden krijgen de test kosteloos toegestuurd. Na invulling (de test moet in maximaal 8 minuten gemaakt worden) ontvang je per omgaande je persoonlijke DISC-analyse.
Geen lollige beker of verplichte smileys maar een serieuze terugkoppeling vol tips en handvatten ten behoeve van je eigen ontwikkeling. Of om het gesprek met je medewerker echt handen en voeten te geven. Wie gaat de uitdaging aan?