Even helpen, GlansGarant… elk schildersbedrijf doet toch wel iets aan onderhoudsplannen voor zijn klanten?
‘Inderdaad. Ben je bij een klant geweest, bevalt het schilderwerk, dan is het slimste dat je kunt doen die klant een goed advies te geven over hoe hij dat schilderwerk goed kan houden, wanneer er een inspectiebeurt nodig is en over hoeveel jaar hij weer een schilderbeurt kan verwachten. Op zijn minst spreek je af dat je rond die tijd nog eens zult bellen. Je kunt ook echt al planningsafspraken maken. Bij GlansGarant regel je ook de financiering, sluit je een contract af, betaal je maandelijks een bedrag en maak je afspraken voor bijvoorbeeld acht, tien of twaalf jaar.’
Oh ja, je gaat als klant een soort lening aan, die jullie financieren met hulp van een bank.
‘Nou, dat is iets veranderd. Financieren doen we nu niet langer dan vijf jaar en alleen de nulbeurt. Kijk: we bereiken steeds meer een kapitaalkrachtig publiek, tweeverdieners, het wat hogere segment. Die mensen zeggen: “Die 2500, 3000 euro van die nulbeurt betaal ik wel uit eigen zak.” Hen gaat het om de periode daarna. Ze betalen een maandelijks bedrag om hun huis, waar ze trots op zijn, gedurende lange tijd in topconditie te houden zonder dat het ze kopzorgen kost. We hebben ook klanten die eens in het jaar het complete contractbedrag willen aftikken, in plaats van per maand betalen. Mensen die het geld voor de nulbeurt niet hebben liggen, die kunnen we inderdaad een financiering aanbieden, dan betalen ze dus gedurende een paar jaar maandelijks iets meer.’
Juist, dus de meerjarenonderhoudsplannen zijn bij GlansGarant niet vrijblijvend?
‘De mensen betalen ervoor, we maken eigenlijk nooit mee dat een klant een beurt wil overslaan. Ze hebben immers al getekend en betaald. Het is eerder andersom, dat wij vanuit het hoofdkantoor met enige regelmaat de schilders er aan moeten herinneren dat ze weer bij klant langs mogen, voor een inspectie of een beurt. Dat schiet er bij de drukte nog wel eens bij in. Wij houden dat allemaal bij en zijn daar heel pro-actief in, we willen dat de klant het Wow-effect heeft.’
Wow-effect…
‘De mensen betalen ervoor om ontzorgd te worden. De komst van de schilder moet zoveel mogelijk iets leuks zijn, niet iets dat lastig is. We geven steeds vaker trainingen. Niet alleen aan de schilderdirecteuren, maar vooral ook aan de schilders. ’s Ochtends aanbellen en meteen je netjes voorstellen, een kaartje afgeven, vragen of je nog ergens op moet letten, dat helpt mee aan dat goede gevoel. Alleen roken waar dat mag en je peuken opruimen, alles elke werkdag netjes achterlaten: mensen ergeren zich snel aan een rondslingerend verfblik en waarderen het zeer als ze geen afval aantreffen.’
Er zijn wat veranderingen bij jullie gaande.
‘Jazeker, er stroomt wat nieuw bloed de organisatie in en daarmee wat nieuwe ideeën. Zo vinden we dat ons logo meer het niveau moet uitstralen waarop we nu functioneren; goud. Dus dat gaan we veranderen. Verder hebben we een app ontwikkeld waarmee je bij de mensen thuis, aan de keukentafel, het complete contract met alle behandelingen, onderdelen, tussenbeurten, maandbedragen etcetera in luttele minuten kunt opstellen en eventueel elektronisch kunt laten tekenen. We willen ook met verkopers gaan werken. Lang niet elke directeur van een schildersbedrijf vindt het leuk om te verkopen. Wie dat wil, kunnen we het werk uit handen nemen. En we gaan met een beloningssysteem voor deelnemende schildersbedrijven werken. Wie eigen klanten aanbrengt voor een GlansGarant-contract, dus buiten onze landelijke werving om, krijgt een korting op zijn bijdrage aan onze organisatie. Zo willen we bedrijven nog meer stimuleren.’
Wat hebben die bedrijven daar aan?
‘Ontzorging en abonnementsstructuren wordt voor grote groepen Nederlanders steeds gewoner. Gezinnen betalen tv- en telefoonabonnementen, leasen hun auto, je hebt leenfietsen en wat niet al meer. Waarom zou je dan het onderhoud aan je woning niet via een abonnement betalen? Voor een schildersbedrijf kan het een goed en betrouwbaar deel van de omzet zijn. We hebben bedrijven die alleen maar GlansGarant-contracten doen. Met een paar honderd klanten ben je het hele jaar door met een paar man aan het werk, met een heel goede omzet. Moet je wel zorgen dat je jaarlijks enkele tientallen contracten (her-) afsluit, want na een jaar of tien lopen de eerste contracten weer af. Juist daarom willen we dat ondernemerschap beter belonen en de bedrijven helpen in de verkoop.’