Ga naar hoofdinhoud

BNR: ‘Naam Olijslager is sterker dan jullie denken’


Een bedrijf waarvan de medewerkers elke ochtend van de baas te horen krijgen wat ze die dag gaan doen. Robert van Büseck maakte het mee bij een van zijn overnames met Olijslager Verf en maakte er – in overleg – ook snel een einde aan. ‘Het gezamenlijke doel werd: dat gaan we niet meer doen’, vertelde Van Büseck tegenover BNR Businessradio.

Een besluit dat de nodige onzekerheid met zich meebracht voor de werknemers in kwestie. Een cultuurkloof slechten is een van de grootste uitdagingen bij een overname, wilde Van Büseck er maar mee aangeven. Dat beaamde relatie- en salesmanager Marc Bruin van Alfa Accountants, die ook aanwezig was in de uitzending op de werkvloer van Olijslager in Emmen.

Van Büseck staat sinds 2011 aan het roer van Olijslager en nam een negental bedrijven over. Het begon met Stucshop, een traject dat al in gang was gezet door zijn voorganger. Waarom niet bij je leest blijven en een verfbedrijf overnemen, wilde presentator Maarten Bouwhuis weten. Van Büseck: ‘Onze concurrentie was gezond en wij hadden een marktaandeel van vijftig procent. Bovendien hadden we in 2011 last van de naweeën van de crisis en ging verf steeds langer mee. Er werd minder geschilderd. Kortom: een dalende markt.’

Dilemma

Bedrijven die door Olijslager worden ingelijfd behouden hun eigen naam, zoals onlangs nog vakverfdealer De Vos uit Tuk. ‘Dat is wel een dilemma’, gaf Van Büseck aan. ‘Olijslager is een sterke naam in het noorden, maar ik geloof ook in specialisatie aan de voorkant. Dus als een stukadoor zakendoet met een groothandel, dan is het voor hem fijn dat die zaak Stuchop heet want dan weet hij wat hij krijgt.’

Intern leven weer heel andere wensen. Van Büseck: ‘Wij proberen bij al onze bedrijven dezelfde manier van denken en werken erin te krijgen. Dat kost tijd. Onze cultuur kenmerkt zich door openheid, veel eigen verantwoordelijkheid en autonomie. We hebben ook geen buitendienst met targets of omzetdoelstellingen. Simpel gezegd: wij willen de problemen van onze klanten oplossen en dan komt de omzet vanzelf.’

Grote auto’s en stropdassen

Mislukte overnames zijn volgens Bruin negen van de tien keer terug te voeren op culturele verschillen. ‘Ineens staan er grote auto’s voor de deur, komen er stropdassen binnen en moet jij als werknemer van alles anders doen. Dat voelt niet goed. Wat helpt is een gezamenlijk doel. Maak je werknemers onderdeel van de marsroute die je wilt bewandelen. Werknemerstevredenheid is de belangrijkste leverancier van klanttevredenheid.’

Bouwhuis besloot de uitzending met een doordenkertje voor Van Büseck: ‘Het grote overkoepelende label Olijslager is volgens mij sterker dan jullie zelf denken.’

Uitzending terugluisteren? Klik hier.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.


Soudal slaat vleugels uit naar Japan

SealteQ neemt twee Limburgse bedrijven over

Schildersbedrijf Van der Maar overgenomen

Multinational Bolton neemt Repair Care over

Verfproducent CIN neemt Hempel Industrial in Kampen over


Naar archief >