Een besluit dat de nodige onzekerheid met zich meebracht voor de werknemers in kwestie. Een cultuurkloof slechten is een van de grootste uitdagingen bij een overname, wilde Van Büseck er maar mee aangeven. Dat beaamde relatie- en salesmanager Marc Bruin van Alfa Accountants, die ook aanwezig was in de uitzending op de werkvloer van Olijslager in Emmen.
Van Büseck staat sinds 2011 aan het roer van Olijslager en nam een negental bedrijven over. Het begon met Stucshop, een traject dat al in gang was gezet door zijn voorganger. Waarom niet bij je leest blijven en een verfbedrijf overnemen, wilde presentator Maarten Bouwhuis weten. Van Büseck: ‘Onze concurrentie was gezond en wij hadden een marktaandeel van vijftig procent. Bovendien hadden we in 2011 last van de naweeën van de crisis en ging verf steeds langer mee. Er werd minder geschilderd. Kortom: een dalende markt.’
Dilemma
Bedrijven die door Olijslager worden ingelijfd behouden hun eigen naam, zoals onlangs nog vakverfdealer De Vos uit Tuk. ‘Dat is wel een dilemma’, gaf Van Büseck aan. ‘Olijslager is een sterke naam in het noorden, maar ik geloof ook in specialisatie aan de voorkant. Dus als een stukadoor zakendoet met een groothandel, dan is het voor hem fijn dat die zaak Stuchop heet want dan weet hij wat hij krijgt.’
Intern leven weer heel andere wensen. Van Büseck: ‘Wij proberen bij al onze bedrijven dezelfde manier van denken en werken erin te krijgen. Dat kost tijd. Onze cultuur kenmerkt zich door openheid, veel eigen verantwoordelijkheid en autonomie. We hebben ook geen buitendienst met targets of omzetdoelstellingen. Simpel gezegd: wij willen de problemen van onze klanten oplossen en dan komt de omzet vanzelf.’
Grote auto’s en stropdassen
Mislukte overnames zijn volgens Bruin negen van de tien keer terug te voeren op culturele verschillen. ‘Ineens staan er grote auto’s voor de deur, komen er stropdassen binnen en moet jij als werknemer van alles anders doen. Dat voelt niet goed. Wat helpt is een gezamenlijk doel. Maak je werknemers onderdeel van de marsroute die je wilt bewandelen. Werknemerstevredenheid is de belangrijkste leverancier van klanttevredenheid.’
Bouwhuis besloot de uitzending met een doordenkertje voor Van Büseck: ‘Het grote overkoepelende label Olijslager is volgens mij sterker dan jullie zelf denken.’
Uitzending terugluisteren? Klik hier.
![](https://www.schildersvak.nl/wp-content/uploads/2019/09/olijslager-bij-BNR2-1024x768.jpg)