Wie over de A6 door de polder rijdt, kan een opmerkelijke reclameslogan langs de kant van de weg verwachten: ‘Nooit meer een druiper? Geemmer.’ De kreet slaat op een probleem waar veel schilders tegenaan lopen: lekkende verfblikken. Niels van Lunen en Albert Klaassen waren dit euvel zó zat dat ze zelf een oplossing hebben verzonnen: een plastic emmer met vele handigheidjes die schilders een hoop irritatie moet besparen. Zeg maar een einde aan het geëmmer.
Om mogelijk ook internationaal een potje te breken, dient Geemmer op z’n Engels te worden uitgesproken. Het Nederlandse woordgrapje dat erin verborgen zit en het product zelf, kregen op de SGA Vakdagen een positieve ontvangst. Losse emmers verkochten als warme broodjes. ‘Bovendien kregen we veel aanvragen van groothandels en schilders’, meldt Klaassen.
De uitvinding beschikt over een kleine goot aan de bovenkant, waar verf die de schilder afstrijkt in achterblijft. Door een aantal gaten loopt de vloeistof terug in de emmer, die aan de binnenkant is voorzien van ribbels. ‘Daar kun je de roller over afstrijken’, zegt Van Lunen. Daarnaast zorgen de ribbels ervoor dat watergedragen verf minder snel indroogt en daardoor langer goed blijft. ‘Wel zo duurzaam’, vindt Klaassen. De emmer kan in een staalblik worden geplaatst, maar is ook separaat te gebruiken. De hendel is los te klikken voor hergebruik. Klaassen: ‘En doordat het deksel op de buitenrand rust, drukt deze niet op de natte verf en ontstaan er geen vellen.’
Van Lunen (28) en Klaassen (27) zijn sinds hun middelbare schooltijd bevriend. Van Lunen heeft een eigen schildersbedrijf waar Klaassen – elektrotechnicus én fysiotherapeut – in de zomermaanden ook werkt. De zóveelste verfdruppel op de grond was voor de twee de druppel die de emmer deed overlopen. Ze gingen nadenken, schetsen en een stuk of vijftien 3D-geprinte emmers dienden als prototype. Telkens voerden de twee kleine verbeteringen door, waardoor ze nu met trots Geemmer kunnen presenteren.
De Veluwenaren hoeven niet rijk te worden van hun uitvinding, maar willen simpelweg een vernieuwend product brengen waarvan de schilder profijt heeft. Van Lunen: ‘Een paar maanden geleden zijn meerdere schilders voor ons gaan testen en zij zijn heel positief. Wij gaan zeker met nog meer producten komen. Op kantoor kun je van alles verzinnen, maar schilders zelf weten het beste wat schilders nodig hebben.’