Het percentage dat aangeeft weinig vragen te hebben bij het btw-id, ligt in de bouwnijverheid op 58 procent. Dit is een relatief lage score ten opzichte van sectoren als informatie en communicatie en zakelijke dienstverlening. Over de hele linie geeft 95 procent aan van het nieuwe identificatienummer gehoord te hebben. Negentig procent weet dat dit ook daadwerkelijk gebruikt moet worden.
Het voeren van een btw-id, op facturen, de website en bij internationale handel, is sinds 1 januari verplicht voor eenmanszaken. Met dit nummer, waarin het burgerservicenummer van de ondernemer niet is verwerkt, wordt volgens de fiscus de privacy van de ondernemer beter beschermd.
Zeven op de tien zelfstandigen zeggen volgens de Belastingdienst het toepassen van het btw-id ‘best makkelijk’ te vinden. Bijna geen enkeling had moeite met handelingen als het digitale factuursjabloon aanpassen, de website aanpassen en het nieuwe nummer – bestaande uit een reeks van veertien tekens – doorgeven aan de boekhouder.
Het aloude btw-nummer gaat verder als omzetbelastingnummer (ob-nummer): dit gebruiken ondernemers voor communicatie met de Belastingdienst en de omzetbelasting. Ook deze wijziging is het best bekend in de informatie en communicatiesector (85 procent) en veel minder in de bouwnijverheid (68 procent) en cultuur, sport en recreatie (61 procent).